Autocomplete for $\TeX$

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Vaktmester
World works; done by its invalids

Jeg har lagt inn litt ny funksjonalitet når man skriver en kommentar. Det kommer opp en liten boks som (forhåpentligvis) gjør det lettere og raskere å skrive matematikk på forumet. Den dukker opp når man skriver en bakslask og oppdaterer seg etter hvert som man skriver. Man kan også bruke piltaster eller mus for å velge det riktige av forslagene som kommer opp.

Hvis moderatorene eller andre brukere mener at det er stressende/til hinder så vil jeg fjerne det igjen. Jeg vil også fjerne funksjonaliteten hvis det kommer tilbakemeldinger om at den lager krøll på enkelte operativsystemer/nettlesere.

Jeg tar i mot forslag på koder dere bruker ofte som ikke er med, og jeg kan også gjøre noe med rekkefølgen forslagene kommer i..

Er spesielt interessert i tilbakemelding fra de som bruker mye av funksjonaliteten i $\TeX$ slik som Nebu og Plutarco...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Sted: NTNU

Skal gi en tilbakemelding når jeg får brukt det litt mer.
Virker absolutt ikke noe hinder til nå, siden en bare kan fortsette å skrive. Testet ut en del vanlige kommandoer
og virket greit, testet og ut en del mer uvanlige kommandoer som ikke dukket opp. Eksempelvis alt fra \hspace til \medskip.
Men jeg liker veldig godt at de mest brukte kommandoene dukker opp når en skriver, fungerer som sagt veldig bra hittil.
Eksempelvis mangler alle kommandoer som begynner med

Kode: Velg alt

\begin{ ... eksempelvis \begin{array} og \begin{align*}
Et forslag fra meg som ikke direkte går på dette er om en kan unnlate å midtstille matematikk som
enten er inne i dobble dollartegn eller "align" miljø? Disse blir forskjøvet altfor langt på midten
\begin{align*}
\sum_{k=1}^n \int_k^{k+1} x \, \mathrm{d}x
\end{align*}
Mer behagelig hadde vært eksempelvis ett innhogg på ca 3-5cm (merk align har og en del mellomrom mellom til neste linje)
$ \hspace{2cm}
$
$ \hspace{3cm}
$
$ \hspace{4cm}
$
Men dette er vel kanskje bare meg?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vaktmester

Takk Nebu. Da har jeg lagt til \begin{align*} \begin{array} og gjort matematikk i doble dollartegn noe mindre midtstilt. Prøver det slik en stund - protester gjerne hvis noe blir galt som en følge av endringen.

Har oppdaget at Firefox ikke håndterer den nye funksjonaliteten optimalt. Piltaster fungerer ikke, tab fungerer ikke, men mus og enter-tasten fungerer som den skal. Så vidt jeg kan skjønne er det et problem med biblioteket jeg bruker, så det er vanskelig for meg å fikse det raskt... Håper noen firefox-brukere får testet det og meldt tilbake om det er ubrukelig eller akseptabelt..
Gustav
Tyrann
Tyrann

Ikke sikker på hvor nyttig autocomplete er for min egen del, men det gjør meg heller ikke noe med den nye popup-boksen. Føler egentlig at det går vel så fort å skrive tex manuelt. Ser uansett ut som det funker helt fint i firefox hos meg (i osx vel å merke).

Jeg bruker \begin{pmatrix} endel, så det hadde vært fint å fått med.
Vaktmester

$$
A_{m,n} =
\begin{pmatrix}
a_{1,1} & a_{1,2} & \cdots & a_{1,n} \\
a_{2,1} & a_{2,2} & \cdots & a_{2,n} \\
\vdots & \vdots & \ddots & \vdots \\
a_{m,1} & a_{m,2} & \cdots & a_{m,n}
\end{pmatrix}
$$

Takk for tilbakemeldingen. Da skal pmatrix fungere også.

Håper folk fortsetter å komme med tilbakemeldinger på koder som bør være med og sjeldent brukte koder som bør bort..
Svar