Jeg skal levere inn en oppgave i micro, men står helt fast her:
Ta utgangspunkt i produktfunksjonen: y=F(L,K) = LK^0,5
Der y er antall produserte enheter, og L og K er innsatsfaktorene. Avgjør hva slags skalaegenskaper denne produktfunksjonen har.
Det er ikke det at jeg trenger noen til å gjøre hele oppgaven for meg, men jeg står vireklig fast Tusen takk til de som hjelper meg på veien til å forstå...
Hei:) Driver du med nettstudier på BI du også? Har hvert fall samme oppgave som skal leveres i morgen..
Sto litt fast selv og måtte derfor søke på nettet, men TROR jeg muligens har funnet det ut. Måtte først finne forklaringen på skalaegenskaper:
Skalaegenskaper sier noe om hvordan produsert kvantum endres ved proporsjonale endringer i bruken av innsatsfaktorene. Dermed regner jeg med at man skal avgjøre om funksjonen har konstant, avtakende eller tiltakende utbytte.
I produktfunksjonen y= f(L,K) = LK^0,5 er L og tallet 0,5 konstante parametre, og siden tallet 0,5 er mellom 0 og 1, har denne funksjonen avtakende utbytte. Det vil si at produksjonen øker mindre enn proporsjonalt med ressursinnsatsen. Dersom ressursinnsatsen fordobles, så blir produksjonen mindre enn fordoblet.
Hvis du har boken "Moderne mikroøkonomi" står avtakende skalautbytte forklart fra s. 137.
... men jeg er ikke sikker, så det kan godt hende jeg tar feil! hehe