formel i sektordiagrammer

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
rolfjor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 04/03-2005 11:54

Excel-programmet kan lage sektordiagrammer som viser relative frekvenser innenfor et materiale. Jeg har prøvd å lete i formelsamlingen for Excel for å finne den formelen som ligger til grunn for diagrammet uten at jeg har vært i stand til å finne det.
Er det noen der ute (en ekspert) som kan gi meg svar på hvordan Excel lager sektordiagrammer (relativ frekvens), og hvilken formel som brukes?
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Du bruker ikke en formel for å lage sektordiagram i excel. Gå på "sett inn" i verktøymenyen, velg "diagram", og velg så "sektordiagram". Marker så kolonnen med relativ frekvens, og excel vil lage et sektordiagram basert på det du markerer.

Med litt forbehold om det skulle finnes en formel du kan bruke, men vet ikke om noen, og tror i så fall ikke det blir enklere.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
rolfjor
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 04/03-2005 11:54

Takk til LGO! Men dette er jeg kjent med. Det jeg mener er bare at siden Excel-programmet kan utføre dette, så må programmet ha en formel for en slik operasjon. Hvorfor kan man ikke bytte ut sektordiagrammet med et søylediagram som viser prosentvis fordeling (relativ frekvens)?
Svar