matte er kjempe gøy

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
SHRIMPI
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 10/11-2005 12:51
Sted: KARMØYNÅ :D
Kontakt:

Mate matikk er kanon :lol: jeg jobber sikkert med mate 1time vær dag...
d tror jeg er årsaken til at jeg bare får 5+ og 6 på tentamener... :)
Mate læreren våres er kjempe grei :P
siri :)
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

5+ i MAtte er ikke no vanskelig :) Skal ha det eller 6'er :wink:
Akkurat innenfor norsken din ser det ut til at det har hatt en nedtur,
det staves matte og ikke mate :)
:shock:
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

Edit: Kødda.. ja fy fy..
Sist redigert av uranus89 den 15/11-2005 16:34, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Han skrev også "mate" og "mate læreren".
Gjest

Uranus89: Jeg bare kødda.

hehe :lol:
Gjest

Jeg har tentaemen i morra å det er så vanskelig med ligninger.... hater ligninger. det er så komplisert:S
Gjest

Synd at du blir tvunget til å gå på en vanlig skole. Det hadde nok vært bedre for deg med en mer praktisk utdannelse.
saivert
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 15/11-2005 17:02
Sted: Drammen
Kontakt:

Jeg synes man kunne fokusert mer på studieteknikker og noen teknikker for å gjøre forståelsen lettere for de som sliter med matte.

Jeg vet noen utenlandske nettsider og Høyskole i Agder har animasjoner som prøver å visualisere og forklare forskjellige matematiske problemstillinger (geometri for det meste, men man kan bruke geometri til å regne ut veldig mye).

Det hjelper heller ikke når man får konsentrasjonsvansker på grunn av at faget føles for tungt og man kommer inn i en vond sirkel. Man nedprioriterer (les: fortrenger) det som er tungt og vanskelig og velger heller å satse på det man takler.
Sliter med matte; hva har dere forstått som ikke jeg har forstått?
Gjest

Hvis man jobber hardt med matematikk og resultatene uteblir, så burde man kanskje innse at man mangler evnene. Det er ingen skam. Ikke alle kan bli flinke i matematikk, og ikke alle kan bli flinke til å hoppe høyde.

Problemene oppstår når man tilpasser undervisningen etter de svakeste - hvilket er en lei tendens i Norge. Videre hjelper det lite at mange av dem som så vidt greier seg gjennom faget ender opp som mattelærere senere...
saivert
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 15/11-2005 17:02
Sted: Drammen
Kontakt:

Greit nok at man bør fremheve de som yter best, men man må ikke glemme dem som sliter mest. Det er en fin balansegang her og ressursmangelen i Norsk skole er jo meget synlig. Jeg vill ikke gå innpå en videre skoledebatt her nå siden det jeg var ute etter var rene studeteknikker (er villig til å stå på for å klare å "få inn" matematikk i hodet).

Matematikk er også noe man kan trene seg opp til (samme som med spensttrening for å hoppe høyere), så jeg er litt uenig i deg der.
Det eneste er at jeg trenger å trene mye mer enn mange andre.

Så da overlater jeg ordet til dere eksperter innenfor studieteknikk.
Sliter med matte; hva har dere forstått som ikke jeg har forstått?
Svar