hei, jeg er ganske ny på forkurs og sliter med et par mattestykker her.
Oppgave 2
Skriv svaret så enkelt som mulig
Kvadratoreten av 20 x kvadratroten av 6 / kvadratoten av 10.
fant ikke ut hvordan jeg skreiv det opp enklere.
Hjelp!!
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg synes også det er forvirrende når man blir bedt om å skrive slikt enklere.
Kan det være at det du ser etter et å skrive
[tex]\sqrt{20}*\sqrt{6}/\sqrt{10}[/tex]
sånn
[tex]\sqrt{2*2*5}*\sqrt{2*3}/\sqrt{2*5}[/tex]
Da kan du flytte 2 ut av kvadratroten og 2 delt på 2 i det andre uttrykket kan strykes
[tex]2*\sqrt{5}*\sqrt{3}/\sqrt{5}[/tex]
Så kan du stryke kvadratroten av fem fordi den deles på fem.
[tex]2*\sqrt{3}[/tex]
Kan det være at det du ser etter et å skrive
[tex]\sqrt{20}*\sqrt{6}/\sqrt{10}[/tex]
sånn
[tex]\sqrt{2*2*5}*\sqrt{2*3}/\sqrt{2*5}[/tex]
Da kan du flytte 2 ut av kvadratroten og 2 delt på 2 i det andre uttrykket kan strykes
[tex]2*\sqrt{5}*\sqrt{3}/\sqrt{5}[/tex]
Så kan du stryke kvadratroten av fem fordi den deles på fem.
[tex]2*\sqrt{3}[/tex]
Hvis man faktoriserer og får to like tall inne i en kvadratrot så kan man flytte tallet ut foran kvadratroten. I dette tilfellet hjalp det oss da vi kunne fjerne kvadratroten av fem fordi det deles på kvadratroten av fem i uttrykket. Noe likt delt på noe likt blir 1. Da har vi forenklet uttrykket ved å fjerne kvadratroen av fem. Du kunne ha skrevet [tex]\sqrt{4}*\sqrt{3}= 2\sqrt{3}[/tex] hvis du ikke vil flytte ut tallet først.
Du kan skrive det siste svaret på disse formene men tror de fleste synes det er "enklest" med det i midten.
[tex]\sqrt{4}*\sqrt{3}= 2\sqrt{3}=\sqrt{4*3}[/tex]
Grunnen til at jeg flytter ut tallet er fordi jeg liker å få uttrykk alene så jeg kan stryke de ved å fysisk sette kryss over når jeg regner på papir. Håper det gjorde det litt lettere. Det er lurt å finne ut av hvor mange måter man kan skrive noe på. Feks:
[tex]x= \sqrt{x*x}=\sqrt{x}*\sqrt{x}=\sqrt{x^2}[/tex]
osv.
Lykke til!
Du kan skrive det siste svaret på disse formene men tror de fleste synes det er "enklest" med det i midten.
[tex]\sqrt{4}*\sqrt{3}= 2\sqrt{3}=\sqrt{4*3}[/tex]
Grunnen til at jeg flytter ut tallet er fordi jeg liker å få uttrykk alene så jeg kan stryke de ved å fysisk sette kryss over når jeg regner på papir. Håper det gjorde det litt lettere. Det er lurt å finne ut av hvor mange måter man kan skrive noe på. Feks:
[tex]x= \sqrt{x*x}=\sqrt{x}*\sqrt{x}=\sqrt{x^2}[/tex]
osv.

Lykke til!