Studieteknikk i matematikk?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Noen gode tips for god studieteknikk innenfor matematikk og realfag forøvrig?

Tar du aktivt notater? Går du alltid på forelesning?

Hvordan jobber du med faget og pensum?

Jeg er motivert for å jobbe hardt til høsten, men har også lyst å jobbe smart og få mest mulig igjen for innsatsen.

På forhånd takk!

:D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det å jobbe hardt vil nok innebære alt du nevner. Delta i forelesninger, ta notater, spør spørsmål, jobb med stoffet på fritida.

Sikt på å mestre emnene, ikke bare lær hvordan man løser oppgavene. Tegn figurer, tegn grafer, visualiser hvert steg. Dette er viktig for forståelsen av stoffet.

Forstår du stoffet, blir oppgavene automatisk lett.
Bilde
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Har bare videregående å snakke ut fra: Der tar jeg sjeldent notater. Det som skal til for å få toppkarakter er rett og slett mengdetrening. Tror det gjelder for alle nivåer. Desto flere opgaver du løser, desto bedre blir du. Så enkelt er det.

Dette gjelder naturligvis for meg. For andre er sikkert notater et godt hjelpemiddel.

Dessuten er det viktig å jobbe jevnt. Ikke forvent å klare å ta igjen masse dagene før eksamen ...
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Støtter Aleks, lær deg stoffet. Forstå hva du gjør framfor å klare å bruke en formel.

Jeg er veldig glad i å utlede formler. Dette gjør at jeg kan la være å lære dem utenat, og å bruke dem blir også mye lettere :)

Selv liker jeg godt å være i forelesninger, gitt at foreleser har noe konstruktivt å komme med, selvfølgelig ^^
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Det de ovenfor har nevnt er nok de beste måtene, men jeg kan også nevne hva jeg gjør :D
Jeg er tross alt ferdig med vg1 matematikk 1T og skal begynne med R1 etter sommer på vgs.

Jeg har alltid likt å ligge minst 2-3 delkapitler foran klassen i 1T nå på vgs,
fordi hvis jeg jobba en del med stoff som ikke har gjennomgått i timen, og deretter gjennomgås det i klassen etter hvert,
får jeg en dobbel dose.

Når det gjelder arbeidsmengde, så gjør jeg en del kontrolloppgaver av ulik vanskelighetsgrad.
Når jeg har lest gjennom fagstoffet, skjønt selve stoffet og eksemplene som er brukt, går jeg løs på oppgaver,
MEN her bør man ta noen minutter pause først. Tenk gjennom hva du har fått med deg, tenk litt rundt det og
deretter finner du oppgaver i boka di. Der tar du også litt tid på å velge ut noen oppgaver som du synes er gode, ikke for mange eller for få.
Akkurat en passe nok mengde. Når du har løst oppgavene og forstått dem osv, tar du en kort pause for å klarne hodet litt. Deretter avslutter du med en
"utfordring". En oppgave som tar for seg det du gjør akkurat nå, + ting som du har jobbet tidligere med. Slike oppgaver er det i Sigma-serien. Hvor det er en god del kontrolloppgaver, som deretter avsluttes med en faglig utfordringsoppgave som bygger på det du har lært nå, og det du eventuelt lærte tidligere. :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Gjør matte til du spyr, også litt til. Etterhvert vil det kanskje slutte å gjøre vondt, og bli gøy.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Determined
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 194
Registrert: 25/01-2013 17:58

Jeg har aldri notert noe som helst. Ikke på VGS, ikke på Universitetet.

Jeg føler rett og slett at jeg ikke får noe igjen for notering. Sitter man i en forelesning og skal rekke og skrive ned alt, så får man mindre tid til å tenke gjennom stoffet. Jeg prøvde å notere i starten, men opplevde fort at jeg ikke husket noe som helst av det som ble sagt da. Men da jeg sluttet med notatene, så husket jeg ting. Et annet aspekt ved dette er at på de forelesningene jeg har vært på, enten det er snakk om VGS eller Universitetet, så har foreleser rett og slett bare gått gjennom nøyaktig det samme som står i boka. Nei, så det er ikke noe for meg.

Hvordan du selv stiller i forhold til dette må du nesten bare finne ut av - men ikke gjør ting "automatisk" bare fordi du blir oppfordret til å gjøre det og det. Tenk gjennom hva du selv føler du lærer av.

Ellers er vel egentlig det desidert viktigste, som Nebuchadnezzar sier, å jobbe mest mulig. Les og studer kapitlene, men legg hovedfokus på oppgavene - det nytter ikke å lese seg til matematiske ferdigheter alene - du må løse problemer.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Høyere oppe i matematikken er det ikke alltid mange oppgaver å "prøve seg" på. Det er oppgave nok i seg selv å forstå bevisene og ha oversikt over stoffet. Oppgaver vil da som regel gå ut på å bevise utsagn som forfatteren ikke gadd bevise for deg, eller utvide utvalgte resultater til litt mer generelle settinger. På sette nivået bør man bare lese så mye man orker og suge opp så mye kunnskap man kan. Det kan også være gunstig å tillegge seg en god leseteknikk. Mattebøker kan tross alt ikke leses som vanlige bøker.

Ang. forelesninger. Med mindre du har lest litt på stoffet på forhånd, er det liten vits i å gå i forelesninger.
Hvis du leser på forhånd og bruker forelesningene som repitisjon vil utbyttet av dem bli mangedoblet. Det holder med en 15-30 minutters økt 1-2 dager i forveien, så lenge du har fordøyd stoffet før du sitter i forelesningen. Da får man også overskudd til f.eks. å ta detaljerte notater.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det med notering er veldig personlig. Jeg noterer stort sett alltid, men har ennå tilgode å se på notatene i ettertid. For meg blir det enklere å følge med når jeg skriver det ned, og jeg tror at jeg lærer bedre ved det.

Det lar meg også få prøve på bevis o.l. rett før foreleser gjør det. De gangene jeg får det til blir i alle fall jeg veldig motivert, og dersom jeg ikke klarer det i begynnelsen så kan jeg bare se hva foreleser gjør :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Jeg har som Determined aldri notert noe. Jeg sluttet i tillegg å gå på forelesninger etter de par første årene på universitetet da jeg følte jeg ikke fikk utbytte av det. Det er svært mye elendige forelesere der ute. Tror mange er mest opptatt av å drive meg egen forskning og ser på forelesninger som et pålagt onde som de helst bruker minst mulig tid på. De beste er ofte de helt ferske og motiverte post.doc.ene samt de helt utgamle pensjonistene som brenner for faget og som er for gamle for å gjøre noe særlig forskning.
Pjolter
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 17/10-2012 22:42
Sted: NTNU

Hvis du fort blir ufokusert i forelesning/timen, slik som meg, kan det å ta notater være en fin måte å holde fokus oppe på.
"If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is."
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Gode bidrag her! Takk til alle mann! :)

Om forelesning er nyttig, er vel noe man fort finner ut av. Personlig tror jeg at jeg er typen som lærer like godt på egenhånd, men det er klart at om foreleser dekker ting som ikke står i boken eller gir andre nyttige tips vedrørende eksamen, så kan det være lurt å være der. Usikker på hvordan dette fungerer.

Personlig liker jeg å ta notater når jeg leser selv, men usikker på hva slags verdi det har. Jeg bruker de ikke nødvendigvis opp igjen, men innbiller meg at det gjør at jeg jobber mer aktivt med stoffet. Usikker. :)
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Jeg kan vel ta med hva jeg gjør også. Så langt har jeg, etter mine beregninger, regnet rundt 90 prosent av alle oppgavene i de lærebøkene i emnene jeg har hatt. I tillegg har jeg også konsekvent levert inn flere øvinger enn det nødvendige.

Dette har gjort at jeg har hatt et enorm tidspress i perioden før eksamenene og har ikke fått forberedt meg like effektivt som jeg hadde håpet. Blant annet har jeg ikke fått jobbet meg gjennom tidligere eksamener i det hele tatt. Det er nok å bare bli ferdig med pensum.

Hvis jeg skal fortsette på NTNU må jeg nok gjøre endel ting annerledes, blant annet jobbe i grupper på øvinger (jobber per dags dato i total isolasjon slik jeg har gjort i alle de 6 årene jeg har studert på universitetsnivå, samt den perioden hvor jeg tok vgs på egenhånd). Jeg må slutte å være en eremitt og bli mer sosialt aktiv, tror jeg. Ellers vil jeg fortsette å være utmattet når eksamensperioden begynner.

Når det gjelder forelesninger deltar jeg noen ganger, men ikke alltid ettersom jeg ser dårlig.

Tvi tvi, håper jeg her ga dere et kjapt innblikk i hvordan det ikke skal gjøres...
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Bumper denne tråden! :D

Føler at jeg har en del å gå på når det gjelder studieteknikk.

Kanskje ikke helt relevant i forhold til realfag, men jeg har nå fullført ett år på BI. Første semester gikk jeg på 90% av alle forelesninger. Andre semester droppet jeg alt av forelesninger og leste heller på egenhånd. I de fagene der fungerte rett og slett ikke forelesninger for min del. I tillegg ble dagen veldig oppstykket og gjorde at jeg ikke fikk effektive arbeidsdager fra tidlig morgen av.

Studerer nå byggingeniør på HiOA og merker at både nivået og arbeidsmengden er betydelig større enn BI. Henger bra med så langt og ligger foran pensum i et par fag, men merker at jeg svært gjerne skulle vært mer effektiv, særlig innen matematikken.

Når jeg leser i boken foretrekker jeg å ta notater ved siden av. Føler at det på en måte tvinger meg til å følge boken aktivt og at det ofte på en måte tvinger frem forståelsen. Samtidig er jo dette noe tidkrevende, så jeg har vurdert å droppe det. Veldig usikker.

Om jeg ikke tar helt feil er det en bruker her på forumet som har tatt en bachelor/master i matematikk ved siden av 100% jobb med meget gode karakterer. Skjønner ikke at det er mulig, men antar at han trolig er ikke bare ekstremt effektiv og disiplinert, men også begavet. :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Et tips til studieteknikk, som Espen fra dette forumet nevnte for lenge siden, er å bruke endel tid på å tenke matematikk, altså å føre resonnementer og tenke gjennom beviser eller det som har blitt gått gjennom på forelesninger, i hodet mens man f.eks. går turer eller gjør andre ting enn å sitte på lesesalen. Denne metoden har jeg stor tro på for å utvikle god matematikkforståelse.

Et annet tips er å forsøke å gjenfortelle for seg selv beviser man har gått gjennom, uten å se i boka eller notatene. Da vil man fort identifisere deler man trodde man hadde forstått, men som man kanskje egentlig ikke helt skjønte.
Svar