Karriere innen matte?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MathIsLife
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 13/06-2013 14:03

Jeg går nå i åttende klasse men er ferdig med tiende klasse pensum i matematikk og skal ha muntlig eksamen i dette på mandag. Jeg skal ha 1T matte neste år men lurte på om noen har tips til hvordan jeg kan lære meg mest mulig matte på egenhånd?
Jeg har også lyst til å senere i livet ha en jobb der jeg enten jobber helt og holdent med matematikk eller der matte er en stor del av jobben så jeg lurte på om noen har ideer på hva det kan være?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Det spørs veldig på hva slags matematikk du har lyst til å jobbe med. Det er, som du sikkert vet, stort behov for ingeniører. Sivilingeniør er et yrke som kan inneholde mye matematikk dersom du ønsker det.

Du kan selvfølgelig også gå veien om teoretisk matematikk, da med f.eks. en master i matematikk. De nærliggende jobbene vil da ofte være professorstillinger, men det finnes selvfølgelig mye annet du kan jobbe med. Bare det å ha en grad innen matte vil vise en sterk egenskap i form av logisk tenkning.

Selv er jeg ikke så veldig opptatt av hva jeg utdanner meg til, jeg synes selve utdanningen er utrolig interessant. Gruer meg nærmest til den dagen jeg må slutte å studere og gå ut i arbeid :P

Når det er sagt, du har masse tid til å velge! Vær på vakt når det gjelder rådgivere, har hørt rykter om flere som ikke er fornøyd med råd derfra, så ikke vær redd for å bruke flere kilder når det er noe du lurer på. Det gjelder forsåvidt her også, dette er bare min personlige mening, så ikke følg den blindt ;)

Må også legge til at det er imponerende at du allerede er gjennom pensum for ungdomsskolen! :)
MathIsLife
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 13/06-2013 14:03

fuglagutt skrev:Det spørs veldig på hva slags matematikk du har lyst til å jobbe med. Det er, som du sikkert vet, stort behov for ingeniører. Sivilingeniør er et yrke som kan inneholde mye matematikk dersom du ønsker det.

Du kan selvfølgelig også gå veien om teoretisk matematikk, da med f.eks. en master i matematikk. De nærliggende jobbene vil da ofte være professorstillinger, men det finnes selvfølgelig mye annet du kan jobbe med. Bare det å ha en grad innen matte vil vise en sterk egenskap i form av logisk tenkning.

Selv er jeg ikke så veldig opptatt av hva jeg utdanner meg til, jeg synes selve utdanningen er utrolig interessant. Gruer meg nærmest til den dagen jeg må slutte å studere og gå ut i arbeid :P

Når det er sagt, du har masse tid til å velge! Vær på vakt når det gjelder rådgivere, har hørt rykter om flere som ikke er fornøyd med råd derfra, så ikke vær redd for å bruke flere kilder når det er noe du lurer på. Det gjelder forsåvidt her også, dette er bare min personlige mening, så ikke følg den blindt ;)

Må også legge til at det er imponerende at du allerede er gjennom pensum for ungdomsskolen! :)
Jeg er klar over at det er stort behov for ingeniører, og det virker veldig interressant. Jeg har også sett på professor stillinger og dette virker helt som min type jobb, men det virker som det tar veldig lang tid å komme dit.

Jeg synes også det virker som selve utdanningen er veldig interressant og har sikkert fler titalls fag jeg ønsker å kunne ta når jeg om noen år får fullført VGS.

Tusen takk for svar :wink:
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

MathIsLife skrev:Jeg er klar over at det er stort behov for ingeniører, og det virker veldig interressant. Jeg har også sett på professor stillinger og dette virker helt som min type jobb, men det virker som det tar veldig lang tid å komme dit.

Jeg synes også det virker som selve utdanningen er veldig interressant og har sikkert fler titalls fag jeg ønsker å kunne ta når jeg om noen år får fullført VGS.

Tusen takk for svar :wink:
Hehe ja, utdanne seg til professor tar et par år ja. Prøv heller å ikke tenke så mye på målet, men heller fokusere på veien til målet, det gjør i alle fall jeg. Dersom du kun tenker på sluttresultatet vil du til slutt stå der og lure på hva du da skal gjøre da :p

Du kan jo f.eks gå fysikk og matematikk linjen på NTNU(sivingeniør), eller gå ren matematikk på et av universitene i Norge. Begge veiene vil gi deg mye matte og gir deg en relevant jobb etterpå.

Har selv tenkt på fysikk og matematikk linjen hos NTNU, men tror valget faller på petroleumsfag(sivilingeniør) på NTNU til høsten. Dette har litt med at jeg ønsker å jobbe i utlandet og på offshore rigg når jeg skal ut i arbeid(+ mye fritid).

Som fuglagutt sier, du har god tid :) Du kan se litt på hjemmesidene til forskjellige universiteter og se om du finner noe som passer deg
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Dersom du faktisk tar 1T i niende og fortsetter med samme tempoet vil det være mulig at du kan be om fjernundervisning slik at du får tatt de innførende universitetskursene samtidig som du går på videregående. Jeg har ihvertfall hørt at det har vært mulig. Tror bl.a. NTNU har det tilbudet. Det blir noe du må høre med din mattelærer/rådgiver om når du kommer til det nivået.
Det er fullt mulig å jobbe med matematikk. Spørsmålet er om du kommer til å like teori eller praksis best. Er det teori blir det fort akademia som er det mest nærliggende (det tar noen år, ja!). Ellers har du siv.ing. og andre muligheter dersom du er mer praktisk anlagt. Du har fortsatt en del år før dette blir aktuelt, men fortsett i det tempoet du holder på nå da du kommer til å tjene på det uansett hva som skjer. :)
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Er ikke stor fan av reklame i signaturen, spesielt ikke for spilleautomater/gambling..
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

fuglagutt skrev:Er ikke stor fan av reklame i signaturen, spesielt ikke for spilleautomater/gambling..
Fjerna og banna. Tror ikke det var en bot engang. Bare en som prøver å lirke inn sine egne kommersielle lenker i et tilsynelatende saklig innlegg.
Bilde
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Flott! :)
Svar