Eksamenstråden våren 2013

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Da er vel eksamensperioden godt i gang for de fleste (og kanskje til og med over for noen?), det være seg på VGS, høgskole eller universitet (eller ungdomsskole for den del), så jeg tenkte å opprette eksamenstråden for dette semesteret. :) Hvilke eksamener har dere? Hvordan har det gått?

Selv har jeg til nå hatt to eksamener, en i MA2201 Algebra og en i MA2401 Geometri. Førstnevnte var jeg litt usikker på, men eksamen viste seg å være helt ok. Geometrien hadde kanskje tidenes enkleste eksamen; hadde jeg bare lest litt mer på hyperbolsk geometri og ikke slurvet så kunne jeg kanskje fått til alt på den :P. Nå gjenstår de to værste: MA2501 Numeriske metoder på fredag og FY2450 Astrofysikk tirsdagen etter. Numeriske metoder har jeg neglisjert på det groveste gjennom semesteret, så har mye lesing å ta igjen der. Heldigvis gjorde jeg det bra på et prosjekt som teller 30% av karakteren, så det vil nok redde meg fra total fiasko. Astrofysikken har jeg heller ikke fått viet mye tid til, så den satser jeg først og fremst på å stå i.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Wow... Merker at jeg fristes til å ta mattefag på NTNU etter endt bachelor. Algebra, geometri, numeriske metoder, ASTROFYSIKK! Ting jeg liker og ting jeg elsker.

Jeg har selv hatt 3 av 4 eksamener. Hadde statistikk først, og har allerede fått sensuren. Det ble A! Storfornøyd med det, og vet jeg klarer resten helt ok, så i mitt hode er det sommerferie til tross for at jeg har igjen kjemi-eksamen.
Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Tar fire matteeksamener dette semesteret. Har allerede hatt Algebraisk Topologi II og Galoisteori. Gjenstår å ta Generell Topologi og Numeriske Metoder.

Dro i land en A i Algebraisk Topologi II, som jeg er veldig fornøyd med.
Fikk også en A på prosjektet i numeriske metoder, så det hjelper meg nok på vei, siden jeg har fullstendig neglisjert faget.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Grattis med A begge to :).
espen180 skrev: Fikk også en A på prosjektet i numeriske metoder, så det hjelper meg nok på vei, siden jeg har fullstendig neglisjert faget.
Ja, samme her. Fikk A jeg også, men har nesten ikke gjort noe annet i faget. På eksamen får vi vel andre ting enn det som var på prosjektet vil jeg tro, så det blir ikke lett.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Vektormannen skrev:Fikk A jeg også, men har nesten ikke gjort noe annet i faget. På eksamen får vi vel andre ting enn det som var på prosjektet vil jeg tro, så det blir ikke lett.
Grattis. Jeg tror det går bra. Vi kan tross alt ta med læreboka på eksamen...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Wtf? Det hadde jeg ikke fått med meg! Da blir det jo en milliard ganger enklere. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Vektormannen skrev:Wtf? Det hadde jeg ikke fått med meg! Da blir det jo en milliard ganger enklere. :)
Det gjorde eksamen veldig lett for min del da jeg tok det. Eneste jeg ikke fikk til var en oppgave han hadde gått igjennom timen før eksamen. Synd at jeg ikke var der, ellers hadde det blitt A.

Tar differensialligninger og dynamiske systemer og funksjonalanalyse. Det andre er ikke mattefag, så det tar jeg nesten ikke med. Har tatt programmering i C++, noe som gikk helt greit. Veldig mye å gjøre på eksamen, så det blir ikke noen toppkarakter, men jeg la aldri lista så høyt uansett. Er funksjonal som blir det viktigste for meg og der gjenstår det dessverre en del. :/ Blir mye å gjøre!
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Algebra - 18
Innføring i kvantefysikk - 22
Geometri - 24
Termisk fysikk - 06

Bestemte meg relativt tidlig for å taktisk konte Algebra, da eksamen var altfor tidlig
i forhold til vanskelighetsgraden til faget. Hadde jeg prioritert nok tid til å få en god karakter
ville dette gått brutalt utover de påfølgende eksamene.

Forøvrig har Geometrien gått veldig fint, mens vi ble slaktet på kvantefysikken.
Nå gjenstår bare termisk fysikk, som er omtrentlig om 10 dager. Så regner med å få en
anstendig karakter der.

Så blir det å lese Algebra og Bølge i ferien :|
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

16. Objektorientert (Java) - Kont

22. Matte 2 - Gikk overraskende bra, en ganske enkel eksamen. Fikk ikke noen av de vriene teoremene, det vil si null green's, stokes og divergens! :D

28. Kjemi - Bah, kjedelig

30. ElMag - Bah, vanskelig :O

5. Matte 3 - Helt passe fag, blir øving til det etter ElMag :)

Skal også konte DiskMat, så det blir en fin sommer! :D
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Nebuchadnezzar skrev:Forøvrig har Geometrien gått veldig fint, mens vi ble slaktet på kvantefysikken.
Jeg husker at det var forferdelig mye å gjøre, både på øvinger og eksamen, da jeg tok faget. Spartegn overalt... :roll:
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Problemet var her at alle tidligere eksamener har vært stort sett like, så langt bak som til 1993...
I tillegg så har øvingene stort sett dreid seg om det samme. Mens foreleseren vår bestemte seg for å legge hovedfokuset
på eksamen på stoff som ikke var tatt opp på øvinger eller tidligere eksamener. Bare undervist i forelesninger / det står i hemner.
Han står jo helt fritt til å gjøre det, da det er en del av pensum. Men det er fortsatt ufattelig kjipt.

http://www.nt.ntnu.no/users/jensoa/v13.pdf

Og siden du har tatt faget har foreleser lagt enda mer på øvingene, enda mer spartegn.. Skrev 15 sider på en øving...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Leverte blankt på galoisteori-eksamen, ville ikke fått en karakter jeg var fornøyd med hvis jeg hadde levert besvarelsen min, så jeg utsetter den eksamenen. Tok også opp Algebra, som gikk bra.

Nå gjenstår kompleks analyse i morgen, fulgt av numeriske metoder på fredag og generell topologi på lørdag. Numeriske metoder har jeg som samtlige andre fullstendig ignorert gjennom hele semesteret. Muligens det kjedeligste mattefaget jeg noensinne har tatt. Gruer meg til den eksamenen, til tross for at jeg også fikk A på prosjektet.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

svinepels skrev:Leverte blankt på galoisteori-eksamen, ville ikke fått en karakter jeg var fornøyd med hvis jeg hadde levert besvarelsen min, så jeg utsetter den eksamenen. Tok også opp Algebra, som gikk bra.Nå gjenstår kompleks analyse i morgen, fulgt av numeriske metoder på fredag og generell topologi på lørdag. Numeriske metoder har jeg som samtlige andre fullstendig ignorert gjennom hele semesteret. Muligens det kjedeligste mattefaget jeg noensinne har tatt. Gruer meg til den eksamenen, til tross for at jeg også fikk A på prosjektet.
høres heavy ut, får bare si good luck...

Jeg er vel den eneste som ikke studerer "ren" matematikk i den forstand. Hadde muntlig eksamen som nevnt i statistisk fysikk 2 (PhD) H2012. Kult og heavy kurs.
Derfor tok jeg likesågodt nu (V2013) skriftlig eksamen i statistisk fysikk 1 (master), til min veileders fortvilelse...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

svinepels skrev:Leverte blankt på galoisteori-eksamen, ville ikke fått en karakter jeg var fornøyd med hvis jeg hadde levert besvarelsen min, så jeg utsetter den eksamenen.
Skulle ønske jeg gjorde det samme ... :p
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Det har blitt lite tid til matte på meg i vår, men jeg tok eksamen i 1T for «moro skyld» siden jeg tabbet meg ut på den sist ved å rett og slett overse en stor oppgave. Bortsett fra et par irriterende slurvefeil tror jeg det var grei skuring denne gang.

Har lusket i bakgrunnen og lest i forumet en gang om dagen eller så i vår, men til høsten ser det ut til å bli mer matte - så da håper jeg å bli mer aktiv igjen! :)
Svar