Jeg har hatt alle fagene du nevner, to av dem i år. (Geometri eksamen i dag faktisk).
Algebra er nok det tyngste faget, og det krever at du har en viss matematisk modenhet.
Det er ikke mye forkunskaper som kreves utover et solid fundament. Eksempelvis fag som
kan være greit å ha tatt inkluderer Analyse I+II, Algebra og Geomtri I + II og tallteori.
Men faget bygget som sagt ikke nevneverdig på noen av de nevnte. Faget består stort sett utelukkende
av bevisføring, så du bør være rimelig kjent med å føre bevis fra før av
Ellers er det et veldig spennende fag, mye gøy innhold men krever en god del arbeid.
Både for forståelsen sin del, og få bevisene til å sitte. Faget består i hovedtrekk gruppeteori, og da
bør stoff som mengder, set, isomorfier være kjent. Mye matematisk notasjon som og bør sitte.
Videre så utforsket isomorfier, homomorfier videre i faget. En får og en smakebit på ringer og slikt på slutten av kurset.
Geometri og tallteori er i hovedsak greie fag. Geometrien er stort sett plankekjøring når bevisene sitter
men faget krever en god del pugging av bevis og aksiomer. Faget består utelukkende av bevisføring
Antar Per Hag er død til neste år, så regner med han ikke har faget.
Tallteori, kjekt fag. Mye trivelige resultater og greit med et fag som består utelukkende av heltall.
Videre så er vel Petter Bergh tilbake fra ferien sin, og kanskje tidenes beste foreleser.
Er en salig blanding av bevisføring og regning her, men for det meste regning. Men det kommer
selvsagt an på foreleser. Ingen obligatoriske øvinger, og stort sett enkle og greie bevis.
Gir en innføring i modulær aritmetikk, induksjonsbevis, og egentlig introduksjon til
elementær tallteori og bevisføring. Stund siden jeg tok faget, så husker ikke så mye mer..
Anbefaler deg å ta enten geometri eller tallteori, de er ca like i vanskelighetsgrad. Er vel i hovedtrekk
få fag som bygger direkte på disse. Men greie fag å ha for å modnes matematisk.
Se litt ann foreleser i fagene, er Petter berg foreleser anbefales Tallteori på det sterkeste.
Tok sjøl tallteori som ekstrafag når jeg var førstis...