Hei!
Jeg studerer matematikk, men merker at jeg ikke er så flink til å løse problemstillinger som er veldig "abstrakte", f.eks. vise at funksjoner har maksimumspunkter om grenseverdien mot uendelig eksisterer etc. Jeg er mye flinkere til å løse praktiske problemstillinger, f.eks. hvis det er noe som er "uoppsatt" og skal puttes inn i en modell.
Jeg ser jo at det er førstenevnte "type matematikk" som det går mest i om man forfølger en mer "ren matematikk" i stedet for med "ingeniøraktig matematikk".
Men jeg selv er jo da mest interessert i den abstrakte typen.
Jeg lurer på om dette er noe som kan komme etterhvert som man jobber mer med det? På VGS er det jo mest fokus på praktiske problemstillinger (og uoppsatte scenarier)...
Jeg er mest interessert i algebra, og kan tenke meg en bachelor i ren matematikk med kanskje en master i algebra etterpå. Men jeg vet ikke om det er det rette, i og med at jeg er best til praktiske problemstillinger.
Ulike "typer" matematikk, og karriere
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det er noe som kommer med trening.
Hvis du fordyper deg i ren matematikk vil formen på oppgavene dine bli ganske annerledes, og vil kreve mer abstrakt ressonering. Det er dog ingen grunn til panikk.
Hvis du investerer mye tid og virkelig tenker hardt på en problemstilling, så vil det til slutt gå opp for de fleste. Dette er den eneste strategien som fungerer for å forstå matematikk.
Så bare hopp i det. Lån en algebrabok over sommeren og les den. Tenk over teoremene og prøv å forstå bevisene.
Hvis du fordyper deg i ren matematikk vil formen på oppgavene dine bli ganske annerledes, og vil kreve mer abstrakt ressonering. Det er dog ingen grunn til panikk.
Hvis du investerer mye tid og virkelig tenker hardt på en problemstilling, så vil det til slutt gå opp for de fleste. Dette er den eneste strategien som fungerer for å forstå matematikk.