Hei!
Et kompetansemål for geometri i LK06 etter 10. årstrinnet er at eleven skal kunne: ”Utføre og grunngje geometriske konstruksjonar og avbildingar med passar og linjal og andre hjelpemiddel”
Jeg skal fokusere på den geometriske figuren trekant og lurer på om noen har noe gode tips?
Hvordan kan en grunngi at en trekant er en trekant?
At summen er 180grader er grei, men vil gjerne utfylle kompetansemålet...
Undervisningsopplegg som tilfredstiller kompetansemål
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du kan jo lese om trekanter her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Trekant
Forøvrig har jeg aldri fått spørsmål om å forklare at noe er en trekant, kun hva slags trekanter det er.
http://no.wikipedia.org/wiki/Trekant
Forøvrig har jeg aldri fått spørsmål om å forklare at noe er en trekant, kun hva slags trekanter det er.