Hvem er alle sammen her inne?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Heter Jan og har bodd rundt i hele Norge, siden jeg er veldig rastløs og synes landet er flott.
Især naturen i nord-Norge! Trener 2 timer daglig.

Er utdanna kjemiingeniør fra HiO (IU) for 100 år siden! Har videre
tatt hovedfag i fysikalsk kjemi (fast stoff NMR og MR) på UiO.
Var stipendiat i kjemi/fysikk 4 år, men fullførte ikke PhD.

Har vel på mine gamle dager blitt mer interessert i matematikk. Holder på med et
masterstudium i matematikk-didaktikk via UiB. Ellers jobber jeg som lærer i realfag på vgs.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

For the sake of completeness

Navn: øistein
Alder: 23?

Bakgrunn: Misslikte matematikk på ungdomsskolen, men elsket språk og samfunsfag. Etter å ha lagt ann til å få svært labre karakterer i 1T på videregående bestemte jeg meg for å gjøre et skippertak. Etter å ha lært meg R1 i sommerferien, blomstret interessen for matematikk, i takt med at interessen for språk og samfunsfag falmet. Går Lektorutdanning i matematikk og fysikk. Tar et semester med pedagogikk og underviser på VGS nå. Skriver mest sannsynlig master til høsten, innenfor enten analytisk tallteori eller flervariabel kompeksanalyse..

Hobby: Alt som er nerdete. Glad i skjønnlitteratur, film, og bordtennis når en har tid. Den største hobbyen er nok rubiks kube, og snitter på ca 12-13 sekunder. Tidligere veldig glad i integraler, men interessen der har nok dabbet noe av.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Kan legge til at jeg opprinnelig er fysiker, og fordypet meg innen kvantefeltteori og den slags(gikk fys.mat. på gløs.) Etter at jeg tok emnet Symmetri i fysikken det femte året på ntnu fikk jeg mer sans for matematikk, og tok studier i dette ved uio. Deretter tok jeg ppu ved dragvoll. Etter studiene har jeg jobbet som lærer i matematikk på videregående skole, til tross for at jeg er over middels introvert og egentlig ikke liker for mye sosial kontakt med mennesker.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Drezky
18 år gammel om et par dager.
Jeg har egentlig aldri vært noe god i matte. Hadde et ganske dårlig forhold til faget hele ungdomsskolen. Etter min første heldagsprøve i 8 .klasse visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre for å forbedre meg.. Klarte heldigvis å gå opp 2 karakter til begynnelsen av VGS. Fikk enn åpenbaring på muntlig eksamen i 10.klasse der jeg gikk ut med en soleklar 6'er. Jeg kunne ikke tro dette (jeg som hadde håpet på 4 eller hvis jeg var veeldig heldig 5). Etter den tid bestemte jeg meg for at skulle forsvare den karakteren. Men i begynnelsen av VGS vurderte jeg å velge 1P grunnet dårlig resultat på en prøve som skulle fungere som en indikator på om du burde ta 1T eller 1P. Til tross for den enorme skuffelsen valgte jeg 1T. I starten var det litt uvandt for meg, men etter hvert ble alt så mye enklere. Aha-opplever her og der..Ting begynte å løsne. Endte opp med toppkarakter (Ikke for å skryte).
Har nå R1
"Cruiser" gjennom kurset...
Ellers litt mer om meg;
Glad i trening ( løping og styrketrening) , turer, følger med på sykling (go Nairo Quintana!) , liker bare litt kjemi, synes geografi er kjekt.

Done
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Liker forresten at de fleste inne her opprinnelig ikke likte matematikk/mislikte faget
Meeed unntak av f.eks. Plutarco...........
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Er en ung mann på 27 år. Skal fortsette trenden med å fortelle om mitt forhold til matte. Mitt fokus var alltid et helt annet sted enn i timen gjennom hele grunnskolen. Sitter egentlig ikke igjen med noen inntrykk fra den tiden når det kommer til det faglige. Likte alle fag like lite, synes alt var kjedelig. Skolen var dritt. Slet veldig med konsentrasjonen i et klasseromsmiljø. Gikk på videregående bare i noen få uker før jeg droppa ut.

Fikk for en tid tilbake en fin mulighet til å starte fra bunnen av å gi skole et nytt forsøk. Kjøpte mattebøkene for videregående skole og jobbet hver dag til jeg sjanglet hjem svimmel. Hadde helt klart gått glipp av noe merket jeg, for det var skikkelig gøy med matte og det ga en ny mestringsfølelse. Forsterket av å ha nære venner som ikke fikk det til.

Tar bachelor i informatikk på UIB nå. Selv om jeg elsker data og programmering, når jeg begynner å få god flyt i mattefagene merker jeg at det er så moro at jeg kunne likt å studere det på fulltid i stedet :D

By the way, shoutout til de fantastiske mattevideoene på http://www.UDL.no som jeg vet en moderator her har laget. Gratis kunnskap på nett er fremtiden!!
3141592
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 07/03-2016 14:21

Heter Charlotte, blir 23 år i år og for øyeblikket skriver jeg meg gjennom 1PY. Har som mål å ta alt av matematikk i vgs, egentlig bare fordi jeg kan.

Er over middels interessert i pi, som naturligvis er grunnen bak brukernavnet. Også synes jeg Ron Graham er ganske fascinerende.

Har en morfar som er lærer i R2 - sannsynligvis derfor jeg liker matematikk så godt...
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gratulerer med ditt aller første innlegg :lol: :lol:
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
3141592
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 07/03-2016 14:21

^ Takk! ^^ Gøy å møte nye mennesker.

Burde kanskje nevne at jeg omtrent like flink i sarkasme som Sheldon i the Big Bang Theory...
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Dan-Marcus, 18 år. Matematikk har vært yndlingsfaget mitt siden tidlig på barneskolen, og husker godt at jeg var den raskeste i gangetabellen i 8. klasse med 20 oppgaver på godt under 20 sekunder.
Hadde 1T på vg1 og fortsatte med R1 på vg2. Begynte å miste "gløden" litt utover i vg2, da jeg ikke helt skjønte hva matematikken jeg drev med skulle være god for, men det siste halvåret har jeg virkelig begynt å få interessen tilbake. Mye av det er på grunn av denne siden :)
Har for øyeblikket R2 og gleder meg til å antageligvis starte på en bygg.ing. bachelor til neste år, med masse ny matte og fysikk :mrgreen:
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dolandyret skrev: Har for øyeblikket R2 og gleder meg til å antageligvis starte på en bygg.ing. bachelor til neste år, med masse ny matte og fysikk :mrgreen:
Sweet! Ingeniørmatte og -fysikk er som regel hakket mer spennende, fordi du får ofte kjapt bruk for det i andre fag.
Bilde
Gjest

Drezky skrev:Drezky
18 år gammel om et par dager.
Jeg har egentlig aldri vært noe god i matte. Hadde et ganske dårlig forhold til faget hele ungdomsskolen. Etter min første heldagsprøve i 8 .klasse visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre for å forbedre meg.. Klarte heldigvis å gå opp 2 karakter til begynnelsen av VGS. Fikk enn åpenbaring på muntlig eksamen i 10.klasse der jeg gikk ut med en soleklar 6'er. Jeg kunne ikke tro dette (jeg som hadde håpet på 4 eller hvis jeg var veeldig heldig 5). Etter den tid bestemte jeg meg for at skulle forsvare den karakteren. Men i begynnelsen av VGS vurderte jeg å velge 1P grunnet dårlig resultat på en prøve som skulle fungere som en indikator på om du burde ta 1T eller 1P. Til tross for den enorme skuffelsen valgte jeg 1T. I starten var det litt uvandt for meg, men etter hvert ble alt så mye enklere. Aha-opplever her og der..Ting begynte å løsne. Endte opp med toppkarakter (Ikke for å skryte).
Har nå R1
"Cruiser" gjennom kurset...
Ellers litt mer om meg;
Glad i trening ( løping og styrketrening) , turer, følger med på sykling (go Nairo Quintana!) , liker bare litt kjemi, synes geografi er kjekt.

Done
??
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Interessant tråd! Tenkte jeg også skulle fortelle litt om meg selv.

På skolen varierte det litt mellom å være helt OK i matte og å være ganske dårlig. Husker jeg slet med å løse oppgaver av typen $57\cdot 41$ da jeg var rundt ti, til min lærers store fortvilelse. :)

På ungdomsskolen var jeg midt på treet og fikk vel karakteren G i alle årene (det er 3 for dere som hadde tall-karakterer). På VGS begynte det å gå litt dårligere, spesielt siden jeg leste minimalt på matematikk og brukte mye mer tid på musikk. For en eller annen grunn endte jeg opp med å velge 2MY/S1. På halvårsevalueringen ble jeg anbefalt av lektoren om å slutte med matematikk fordi jeg "manglet grunnleggende kunnskaper fra ungdomsskolen" og lå på karakteren 1. Til tross for det fortsatte jeg med 3MY/S2 og klarte akkurat å oppnå en 2'er. Da jeg kom opp i skriftlig matteeksamen, strøyk jeg helt fenomenalt.

Etter VGS dro jeg i forsvaret et år. Jeg var skytter på stridsvogn. Om du noen gang får mulighet til å skyte en 105mm kanon så anbefales det!
Det var veldig fint å komme seg vekk og gjøre noe annet enn skolearbeid i et år. Da jeg dimiterte var jeg mer motivert for å lese. Jeg tok opp 3MY på Bjørknes og klarte å få en 5 på muntlig eksamen! :)

Da jeg begynte å studere valgte jeg Astronomi, og det involverer at man tar Kalkulus. Jeg hadde fått litt selvtillit av 5'ern min, men på forelesningene snakket de om komplekse tall, trigonometriske funksjoner, enhetssirkelen og epsilon/delta-definisjoner på kontinuitet og konvergens. Jeg måtte bare gi opp... Jeg begynte i stedet å studere informatikk.

Jeg lærte programmering og logikk og tok noen enklere mattekurs. Da jeg nærmet meg slutten av informatikkstudiene endte jeg opp med å prøve meg på kalkulus igjen og med litt hardt arbeid gjennom året så begynte ting å komme seg. Det var vanskelig fordi jeg hadde mange hull å tette. Husker veldig godt jeg måtte lære meg å derivere med produktregelen. I oppløpet til avsluttende eksamen i kalkulus registrerte jeg meg på dette forumet (for snart 10 år siden!). Må le litt når jeg ser på de første innleggene mine:
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 14&t=10168 - dette var visst dagen jeg lærte å derivere!
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 14&t=10175
Etter en dårlig midtveiseksamen klarte jeg alle oppgavene på den avsluttende eksamen (bortsett fra noen deloppgaver) og fikk B i kalkulus. Mye takket være hjelpen jeg fikk herfra!
"Jeg har gjort det!! Nå er jeg en matematiker!" tenkte jeg. :D

Med min bakgrunn og med alt slitet - spesielt kommentaren fra lektoren min - fikk jeg en enorm mestringsfølelse.Jeg bestemte meg for å begynne og studere matematikk.

Jeg klarte meg rimelig godt under bachelorstudiene, og klarte meg veldig godt da jeg tok mastergraden. Fikk gode resultater. Var ofte jeg så på ting jeg hadde gjort og ble imponert av hvor langt jeg hadde kommet - som da jeg skrev kompliserte bevis på flere sider, eller da jeg innarbeidet en korrigering av et bevis fra en forskningsartikkel i masteroppgaven min. Jeg fikk meg også en god latter da jeg satte meg ned og bladde gjennom pensumboken jeg hadde da jeg strøk i 3MY. Hvordan i all verden hadde dette noen gang vært vanskelig?

Da jeg var ferdig med masteroppgaven vurderte jeg å ta en PhD, men bestemte meg i stedet for å begynne og jobbe. Jeg jobber nå med dataanalyse der jeg bruker mye programmering og statistikk - som forsåvidt også er det jeg synes er morsomst.

Jeg har planer om å lansere en undervisningsside i matematikk, som er noe av grunnen til at jeg har vendt tilbake til forumet. Siden jeg har slitt mye med matematikk og etter hvert mestret det, tror jeg at jeg kanskje har en god evne til å hjelpe andre i samme situasjon. Vi får se om det blir noe av planene!

Det er min historie.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Markonan skrev:Jeg har planer om å lansere en undervisningsside i matematikk, som er noe av grunnen til at jeg har vendt tilbake til forumet. Siden jeg har slitt mye med matematikk og etter hvert mestret det, tror jeg at jeg kanskje har en god evne til å hjelpe andre i samme situasjon. Vi får se om det blir noe av planene!

Det er min historie.
Takk for at du delte! Inspirerende. Håper undervisningssiden blir en realitet. :-)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Takk for det. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar