Trenger bøker/apps som drøfter u-skole matte pedagogisk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Antisthenes
Pytagoras
Pytagoras

Hei,

Er utrolig dårlig i matte, men er innbitt bestemt på å lære kvantefysikk før jeg dauer, koste hva det koste vil, så trenger å begynne med matte helt fra scratch, byggekloss for byggekloss. Er imidlertid så til de grader talentløs i matte at jeg må ha ting inn med teskje, så kan noen anbefale mattebøker, internettkurs eller apps (android/ipad) som tar for seg alt det essensielle i ungdomsskole-matte, fra 8-10 klasse?

Trenger bøker eller apps som viser hvordan oppgaver løses TRINN FOR TRINN, uten å hoppe over et eneste trinn, på en logisk og grei måte. Bare jeg får meg med alle trinnene går det greit, på en kort og konsis måte. Trenger ikke bøker som fornærmer leserens intelligens ved å bruke titalls sider på ting som er banalt enkelt, for deretter å plutselig hoppe over trinn som faktisk er viktige.

Ønsker å få en oversikt over all ungdomsskolematte som er nødvendig for å gradvis følge matte og fysikk helt opp til universitetsnivå, og ikke sitte fast halvveis på grunn av manglende ferdigheter i elementær matte, slik som disse:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elev ... d=10045834

Bøker eller nettsider på engelsk er ikke noe problem. Er vant til å lære ting på egenhånd, uten å følge undervisning, så trenger kun en haug med mattebøker som faktisk er pedagogiske, og som ikke forutsetter at man følger undervisning.

Noen vil kanskje innvende at det er overmot å satse på kvantefysikk hvis man ikke har hatt nok IQ til å forstå matte i tenårene, men vender nå tilbake til naturvitenskapene etter å ha gått lei av samfunnvitenskap. Trenger en ny tinde å bestige, noe som er vanskeligere enn nevropsykologi. Kan memorere nevroanatomi uten problemer, men suger i matte av en eller annen grunn, tror kanskje mattelæreren min skremte livet av synapsene mine på 70-tallet, eller kanskje jeg bare var for opptatt av zoologi på den tiden, slik at jeg ikke fulgte med i mattetimene, dessverre.

På forhånd takk!
espen180
Gauss
Gauss
Sted: Trondheim

Hei og velkommen til forumet.

Ta en titt på "Basic Mathematics" and Serge Lang. Her er amazon-linken.
http://www.amazon.com/Basic-Mathematics ... 0387967877

Jeg tror ikke du vil ha mye nytte av å gjennomgå pensumet på ungdomsskolen slik det undervises på ungdomsskolen. Denne boken lærer deg hvodan matematikk virkelig er, ikke det våset som undervises på ungdomsskolen.

Jeg vil nok også måtte skuffe deg litt. Hvis du vil lære deg matematikk, må du slite for det. Du lærer ingenting av å lese løsningsforslag.

Se også omtale om boken her:
http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=665174
Antisthenes
Pytagoras
Pytagoras

Takk for forslag! Boka ser meget interessant ut, med vekt på logikk.

Jeg sliter allerede med matte, men nettopp det er en del av sjarmen, å begynne på bånn med noe nytt, etter år med Kant, Heidegger og Levinas blant annet. At matte får meg til å føle meg som en idiot gjør det bare mer utfordrende.

Tar gjerne imot flere forslag, også om hvordan lære å lære matte. Litt irriterende å ikke vite hvorfor hjernen stopper opp akkurat når det gjelder matte. Logikk på mellomfag-nivå i filosofi var ikke et problem i sin tid. Kjøpte akkurat "Secrets of Mental Math" i dag, håper også den kan bidra til å komme på rett spor.
Emilga
Riemann
Riemann
Sted: NTNU

Sjekk ut "Matte med Teskje" av Ole Petter Jensen. Den finnes sannsynligvis på ditt lokale bibliotek. Her er en anmeldelse av den. Innholdsfortegnelse (pdf).

Jeg tror ikke "Secrets of Mental Math" vil hjelpe deg å bli "bedre i matte." Å kunne lure triks for å bli god i hoderegning tror jeg ikke har så stor verdi i seg selv -- da er det bedre å bruke tiden på å lære seg å forstå logiske ressonnementer. Men hvis boken inspirerer og motiverer deg til å jobbe mer med matte, har den selvfølgelig verdi. :-)

Sjekk også ut "What Is Mathematics" på denne siden.

For å lære deg matematikk, så må du gjøre oppgaver, gjøre oppgaver, gjøre oppgaver, ..., gjøre oppgaver. Mathematics, you see, is not a spectator sport. To understand mathematics means to be able to do mathematics. And what does it mean doing mathematics? In the first place it means to be able to solve mathematical problems. - G. Polya.

Og så anbefaler jeg deg å bruke dette forumet for alt det er verdt. Spør på alt du sitter fast på, og alt som forvirrer deg, når du ikke finner utav det selv. I tillegg kan dette forumet (og også andre forum) hjelpe på motivasjonen hvis du skal lære matematikk alene og ikke har eksamener som sparker liv i deg. :)

Se også på postene til MatteNoob. Sammenlign de eldste postene hans (side ~100 i linken) med de nyeste (side ~10 i linken), så ser du hvilken fremgang som er mulig.

Håper du er kommet for å bli. :-)
Antisthenes
Pytagoras
Pytagoras

Takk for svar og tips til gode kilder og bøker.

Leste et sted at ungdomsskole-matte i dag er vanskeligere enn det var før i tiden, så antok at dette var riktig, særlig med tanke på at mange lærerstudenter stryker, men satt på Norli og sjekket alle bøkene for 8-10, og det virket lett, så kjøpte inn Sinus 1T.

Skal bruke apps og bøker slik som Teskje for å finne ut hvordan jeg skal løse oppgavene i 1T, oppgave for oppgave, inntil jeg forstår dette.

Når jeg har blitt såpass dyktig at jeg kan stille nogenlunde presise spørsmål (som jeg ikke enkelt kan finne svar på andre steder) vil jeg delta mer her inne, for det virker som en veldig god ressurs!

For øvrig kom jeg inn på universitetet på grunn av realkompetanse innenfor samfunnvitenskap. Kanskje litt lettvint å slippe inn folk på universitetsnivå når de ikke kan matte, men med eksamen i logikk er det nok til å følge med på enkle fag som juss og politisk filosofi, for eksempel. Men det har blitt kjedelig med årene, så trenger å lære noe nytt og da er matte nødvendig. Rart hvordan matte plutselig har blitt interessant når man først har lyst til å forstå fysikk.
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du har bestemt deg for å hoppe rett på 1T, så kan jeg kanskje friste med denne linken: http://udl.no/matematikk

Mye av det som er i denne spillelista er myntet på 1T.
Bilde
Svar