Abelkonkurransen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Ice
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 13/01-2006 23:34
Sted: Trøndelag

Opplagt at årets abel var mye lettere enn i fjor.
De 10 første spørsmålene var jo veldig overkommelige.

Jeg lurer bare på hvor mange poeng tror du at man må ha totalt fra første og andre runde for å komme videre til finalen??

Hvordan fant du ut at andre runde er på torsdag? finner ikke noe som helst om det på den offisielle sida.. :P
Èg er Islendingur :P
Gjest

Ifølge et ark som fulgte med diplomen er 2. runde på torsdag. Arket var skrevet av en lærer på skolen min.

Ifjor var poenggrensen for å komme videre til finalen 144. Poenggrensen til 2. runde var 47, så da blir den sannsynligvis noe høyere i år.[/quote]
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

155+ vil jeg nesten tro det blir i år. Vil jo avhenge VELDIG av andre runde oppgavene, men hvis det blir som i fjor, vil de som akkurat gikk videre til runde 2 gå videre til finalen med alt riktig :)

Kanskje? Kanskje ikke;)
Gjest

Tendensen er at ein lett førsterunde gjev ein vanskeleg andrerunde og at ein vanskeleg førsterunde gjev ein lett andrerunde. Grensa ligg oftast ein plass mellom 135 og 155 poeng, alt etter som. I alle høve pleier alle som kjem seg til andre runde å ha ein teoretisk sjanse til å koma vidare til finalen, sjølv om det er heller sjeldan at folk med færre enn 70 poeng i første runde kjem seg til finalen. I alle høve er nøkkelen for å koma seg til finalen å knekka koden for innleiingsrundane. Det er bestemte oppgåvetyper og idear som går igjen, så om ein ikkje klarer fullt hus, så skal ein nok ikkje vera langt unna dersom ein har knekt koden.
Svar