Learning by self exploration

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

TED-talk jeg kom over ved en tilfeldighet (Dere vet, related videos finner de rareste ting).

Det er bassert på at man skal lære gjennom utforsking og lek. Det begynte med et prosjekt som het Nand-to-tetris. Man bygger en datamaskin fra den en logisk gate som kan bygges om til alle andre, også lager man programeringsspråk, helt til man har tetris.

Interessant video:
http://www.youtube.com/watch?v=iE7YRHxw ... ure=relmfu

Nå holder han på med et nytt prosjekt, som er matte ved hjelp av utforskning og lek. Dette har jeg stor tro på. Link til matte-delen av foredraget
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... oDs#t=580s

(Tok med en liten pep/propaganda-snytt på 45 sekunder :twisted:)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Skikkelig kult :D:D:D:D

Forøvrig:


http://www.nand2tetris.org/

Spørsmålet er jo om dette fungerer...Og man må visst lære java, c++ og de andre programmeringsspråkene for å få til courses 6-12 (software-delen).

Har du prøvd dette selv? Å bygge først hardwaredelen og så software? Hvordan datamaskin får du?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg har ikke prøvd akkuratt dette prosjektet, nei. Men jeg kunne godt tenke meg å prøve det en gang når jeg har tid.

Jeg har gjort noe lignende. Jeg har laget min egen en CPU og tilhørende kompilator og skrevet et veldig enkelt assembly program til CPUen. Min CPU tror jeg ikke ville egnet seg til tetris siden simuleringen var ganske tung og treg. For å redusere kompleksiteten og få opp simuleringshastigheten ble jeg nødt å ha ganske lite arbeidsminne. Tror det ble 128 eller 256 instruksjoner.

Programmet mitt var en enkelt kalkulator som respekterte regneoperasjonene og utførte gange før pluss og minus. Divisjon vet jeg ikke hvordan man gjør, så jeg hadde ingen instruksjon for det.

Å dytte det inn på en FPGA hadde vært ekstremt kult :D
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tøft! :) Hvordan var CPU-en din? Jeg har ikke laget noen CPU selv, bare en emulator av en tenkt (elendig) CPU en gang i tiden :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg basserte instruksjonssettet på et redusert sett brukt på mikrokontrollere til Microchips. ADDWF MOVLW etc.

Jeg skulle prøve ut noe i logisim, et simuleringsprogram for grunnleggende elektriske kretser. Jeg søkte etter noen logisim-tips på youtube og oppdaget ved en tilfeldighet at noen hadde laget en CPU der.

Det var "mind completly blown"-moment for meg. At det gikk an å simulere en CPU i logisim kunne jeg aldri forestille meg, så jeg måtte jo selvfølgelig prøve å lage min egen :)

Jeg har vært fristet å porte layoutet til FPGA for å se om det faktisk funker, men har nok neppe tid til å faktisk gjøre det med det første :/

Ellers er logisim tregt som sirup på min gamle PC når den kjører. Den spiser nesten 1GB ram for å simulere kretsen :P

Hva gikk CPU emulatoren din ut på?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har sett folk lage CPU i Minecraft. Med RAM og aritmetisk enhet og hele pakka.

DET!!! Er passe imponerende og facepalm på en gang.
Bilde
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Aleks855 skrev:Jeg har sett folk lage CPU i Minecraft. Med RAM og aritmetisk enhet og hele pakka.

DET!!! Er passe imponerende og facepalm på en gang.
Ok, jeg så et par videoer på youtube nå. "WOW". Det var stort og rotete og bare vanskelig. I simulatoren jeg brukte kunne jeg i det minste gjemme ting i "black boxes" så man slipper en helt enorm struktur.

Kanskje jeg skulle lage min flat.. Hmm... :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Svar