Hvilket område av matematikken liker du best/minst?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

svinepels skrev:Ellers synes jeg ting relatert til matematikkens fundament er veldig interessant. Kan ikke noe særlig om det, har egentlig bare lest litt om Peano-aksiomene o.l. på wikipedia. Går ingen kurs om dette på NTNU, så bør nok skaffe meg en god bok på emnet som jeg leser på egen hånd.
Hva med MA0301 - Elementær diskret matematikk?
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Har hatt Diskmat, og det er jo ikke noe ordentlig foundations-kurs. Den biten man lærer om logikk, mengdelære, relasjoner og funksjoner er mer eller mindre det samme som det som står i appendikset (eller kapittel 0) til enhver videregående matematikk-bok.

Tenker på det å virkelig måtte bygge opp hele matematikken fra bunnen aksiomatisk, altså ikke naiv mengdelære (diskmat) men f.eks. ZFC-mengdelære osv.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Høres ut som du leter etter Bourbaki-serien.

Ta en titt på deres bok om mengdelære her: http://books.google.no/books/about/Theo ... edir_esc=y

Den er nok i en litt annen klasse enn diskmat-pensumet, bare så du er advart...
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Du kan også ta en titt på pensumlisten til aksiomatisk mengdelære.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Har du lest boken, Espen?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Nei, det har jeg ikke, så jeg kan ikke uttale meg om bokens kvalitet. Jeg har sett litt i den, og det litt for tørt for min smak.

Likevel tror jeg Bourbaki-serien ansett som en veldig god (men vanskelig og lite pedagogisk) serie. Alle anmeldelser jeg har sett på Amazon gir 5 stjerner. Jeg vil likevel sitere en av anmeldelsene for å gi en idé om nivået.
I would not recommend this book to someone who has not already had an aquiantance with axiomatic set theory. I would not recommend this book to anyone that likes to solve mathematical problems: the focus here is on theory and not problem solving. Finally i would not recommend this book to anyone that has even the slightest trouble following rigorous mathematical proofs. This is a unique book that should be read by good mathematicians after an introduction to set theory...
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg synes kalkulus er utrolig elegant. Spesielt fourier liker jeg.

Ellers har jeg også en viss forkjærlighet for matematikk brukt til kryptering. :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Svar