Nanoteknologi ved NTNU - opptakskrav

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Jeg ser at i år, som foregående år, er opptakskravet for å komme inn på nanoteknologi ved NTNU meget høyt. Bare sånn av ren kuriositet - hva er det som er grunnen til at dette studiumet har så høye opptakskrav? Er det fordi det er så populært? Eller er det et dyrt studium som involverer mye lab-arbeid, slik at man må begrense plassene? I og med at nanoteknologi sannsynligvis vil bli meget viktig i fremtiden synes jeg det er litt merkelig at man men så høye opptakskrav betraktelig reduserer antallet personer som kan ta dette studiet.

Dersom noen NTNU-ere, eller andre, kan forklare meg hvorfor dette studiet har så høye opptakskrav så ville det vært interessant å vite :).
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Det ligger nok litt i navnet "nanoteknologi" høres veldig eksklusivt ut.
Samtidig er det et veldig nytt studie med få plasser. Tror nano har rundt 30? plasser i mot setning til fysmat som har rundt 100 eller bygg som har rundt 150. Bedrifter er og interessert i linja, så det er eget lett å få jobb.

Hadde en venn som gikk på linja, men han fant ut det var lite jobbmuligheter rettet mot nanoteknologi i norge. Og bedriftene var "bare" interessert i dem, fordi det var en prestisjefylt linje, med mange kloke hoder.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Materialer, energi og nanoteknologi (MENA) er det tilsvarende studiet ved UiO (bortsett fra at jeg har forstått det slik at UiO ser mest på funksjonelle materialer, mens NTNU jobber mest med konstruksjonelle materialer, men jeg tipper dette ikke påvirker opptaket i en vesentlig grad. Dessuten er MENA en bachelor, mens Nanoteknologi er en mastergrad). Her slipper absolutt alle inn. Jeg tror ikke dette skyldes at NTNU har et mye lavere budsjett enn UiO, men at det er en bevisst filosofi fra NTNUs side. De vet at ved et høyt opptakskrav gir et rykte om et godt studie, samtidig som mange elever ønsker ikke at det harde arbeidet de la ned på videregående skal gå til spille og velger derfor aktivt studiene med høyst opptakskrav.

På kjemiolympiadefinalen reklameres det mye for nanoteknologi, og jeg kan forestille meg at det gjøres noe liknende ved fysikkolympiaden. Det presenteres som et flott alternativ for dem som liker både fysikk og kjemi og ikke klarer å velge bort en av dem. Om det er noen sammenheng mellom reklamen og studievalg vet jeg ikke, men 3/16 deltakere i fjor begynte på Nanoteknologi ved NTNU, og minst to andre som ikke begynte på studiene med en gang har ytret ønske om det samme.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

tja nå erdet ikke universitetene som bestemmer inntakskravet da. Universitetet gir bare hvert studium et gitt antall plasser.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Det var det jeg siktet til.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Takk for info :). Tenkte kanskje at det er litt "merkevare" over hele studiet, ja. Og det er vel også et poeng at det pr dags dato ikke er så mange relevante jobber direkte innenfor nanoteknologi (med mindre man vil bli forsker).
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Nebuchadnezzar skrev:tja nå erdet ikke universitetene som bestemmer inntakskravet da. Universitetet gir bare hvert studium et gitt antall plasser.
Litt feil og litt riktig. Universitetene (instituttene) bestemmer selv om de vil sette en nedre grense på poengsum for opptak til et studium, eller om snittet av forrige årskull skal brukes som nedre grense.

Men hvor vanlig dette er vet jeg ikke noe særlig om. Men muligheten er der.
Svar