Side 1 av 1

Mattekrise

Lagt inn: 15/04-2012 05:43
av Kork
http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/a ... 362161.ece

Kom over en latterlig artikkel, det her er jo skremmede
Færre hadde forhåpentlig svart feil dersom bokstavene hadde vært byttet ut med tall, men det er mager trøst. Og det skal bli verre. På utsagnet (a-b)-c=a-(b-c) bommer 37 prosent av de fremtidige lærerne (riktig svar er usant). Og enda verre. Av dem som hadde tatt fordypning i matematikk i løpet av utdannelsen, oppgir 33 prosent feil svar på denne oppgaven.
:shock: :shock:

Lagt inn: 15/04-2012 08:20
av Aleks855
Jeg frykter at mange elever ikke får den utdanningen de trenger for å bli det de vil, fordi lærerne ikke underviser stoffet bra nok. Skremmende...

Lagt inn: 15/04-2012 12:13
av FredrikM
Denne oppgaven tror jeg er litt kunstig for å teste kunnskapsnivået til lærere. Hele poenget er at subtraksjon ikke er en assosiativ operasjon (kan flytte parenteser). Siden de aller fleste operasjoner vi støter på er assosiative (f.eks (a+b)+c=a+(b+c), eller A(BC)=(AB)C for matriser A,B,C), er det antakelig en refleks for mange å svare at dette uttrykket stemmer - spesielt om det er tidspress involvert.

Men jeg tror absolutt på resultatet av undersøkelsen - spesielt etter å ha sett en del i bøkene som brukes på videregående for tiden. De er ganske dårlige, for å si det mildt.

Lagt inn: 15/04-2012 13:32
av Nebuchadnezzar
LUR FTW

Det jeg syntes er skremmende er at en ikke trenger universitetsutdannelse for å undervise. (Dette forekommer dog mye mer hyppig ute på landsbygdene)

Lagt inn: 16/04-2012 20:42
av drgz
Er det slik at disse lærerstudentene egentlig kommer til å undervise i matematikk?

Lagt inn: 16/04-2012 20:52
av 2357
Hvis de først har tatt fordypning i matematikk, vil jeg regne med at de har planer om det.

Lagt inn: 16/04-2012 20:53
av Aleks855
De som fordyper seg i matematikk, mest sannsynlig, ja. Og selv de svarte feil på noen av de enkle spørsmålene.

Som FredrikM sier, så kanskje de svarte under tidspress, men selv da synes jeg det er litt utilgivelig, for en lærer skal jo i mange tilfeller kunne gjøre rede for slike ting på sparket når eleven spør.