*EKSAMENSTRÅD Høsten 2011*

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Jo, men det står vel kun "bestått" på vitnemålet.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Karl_Erik skrev:Er kjedelig når eksamensoppgavene plutselig blir veldig forskjellige fra det man forventet. Hadde eksamen i matematisk finans her om dagen, og hadde ikke lest så mye gjennom semesteret at det gjorde noe, så derfor regnet jeg til gjengjeld ekstra mye over gamle eksamensoppgaver siste tida før eksamen. Jevnt over var det stort sett samme type oppgaver det gikk i, og et par deler av pensum som aldri ble brukt overhodet.

Derfor leste jeg ikke på dette heller, men faglærer hadde jammen slått til ved å la en av de to oppgavene på eksamen handle om en av de tingene som ikke hadde vært på noen av de 6/7 siste eksamenene. Skal dog sies at oppgaven var av typen "for å løse dette problemet gjør vi først (oppgave a): ) trinn A, så (oppgave b): ) trinn B, etc", så den gikk på et vis likevel.

Kan jo ikke akkurat kalle det urettferdig i og med at det var ganske utvetydig spesifisert som en del av pensum og helt sikkert også gjort ukesoppgaver med det, men men. Har ikke snakket med noen andre som tok eksamen, så mulig jeg er den eneste som syntes dette kom brått på også.
Hørte også han overasket alle, så om du fikk til noe der, så kan nok det som er av normalfordeling hjelpe deg opp litt i karakter, kunne selv ikke huske hva support function var fra når jeg tok faget. Ellers trodde jeg ikke du drev med slikt anvendt matematikk fra det jeg har lest av deg på forumet?
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Driver vel 'egentlig' med renere matematikk, men tenkte jeg skulle prøve et emne for å se hvordan dette var. Var vel helt ok, så kan godt hende jeg prøver et eller annet emne som bygger videre på slikt senere, men tror ikke jeg går over til ren anvendt (hoho) matematikk helt ennå.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Karl_Erik skrev:Driver vel 'egentlig' med renere matematikk, men tenkte jeg skulle prøve et emne for å se hvordan dette var. Var vel helt ok, så kan godt hende jeg prøver et eller annet emne som bygger videre på slikt senere, men tror ikke jeg går over til ren anvendt (hoho) matematikk helt ennå.
Får gjøre det, eneste som egentlig bygger på dette er vell stk4510, som egentlig gjør det samme, bare i kontinuerlig tid, med brownske bevegelser, som jeg synes vertfall er litt mer interressant.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Magnus skrev:Jo, men det står vel kun "bestått" på vitnemålet.
Det vet jeg ikke, så skal ikke påstå hverken det ene eller det andre. Men hvis det bare står bestått så er jo det rart at de skiller mellom A og B på eksamen. Da burde det, i alle fall i mine øyne, være slik at man enten fikk bestått eller ikke bestått på eksamen også.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

claudeShannon skrev:
Magnus skrev:Jo, men det står vel kun "bestått" på vitnemålet.
Det vet jeg ikke, så skal ikke påstå hverken det ene eller det andre. Men hvis det bare står bestått så er jo det rart at de skiller mellom A og B på eksamen. Da burde det, i alle fall i mine øyne, være slik at man enten fikk bestått eller ikke bestått på eksamen også.
Så vidt jeg kan lese fra PhD-forskriften er det kun hvilke emner som har inngått i opplæringsdelen som inkluderes.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Joda, men selv i de fagene som inngår i opplæringsdelen så kan man få enten A eller B (som bestått), eller alt under som ikke bestått (ikke relevant dog).

Hvis det er slik at det kun står "bestått" på vitnemålet så ser jeg ikke poenget med at de opererer med to karakterer for bestått all den tid begge to gir samme resultat på vitnemålet.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Audunss skrev:Får gjøre det, eneste som egentlig bygger på dette er vell stk4510, som egentlig gjør det samme, bare i kontinuerlig tid, med brownske bevegelser, som jeg synes vertfall er litt mer interressant.
Takk for tipset! Vil si meg enig i at kontinuerlig tid høres mer interessert ut, så godt mulig jeg prøver dette en gang.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

claudeShannon skrev:Joda, men selv i de fagene som inngår i opplæringsdelen så kan man få enten A eller B (som bestått), eller alt under som ikke bestått (ikke relevant dog).

Hvis det er slik at det kun står "bestått" på vitnemålet så ser jeg ikke poenget med at de opererer med to karakterer for bestått all den tid begge to gir samme resultat på vitnemålet.
Hmm, nå har jeg forhørt meg litt og det kan virke som at karakterne står der (selv om jeg ikke er sikker). Har alltid trodd det var bestått/ikke-bestått, men, men. Who cares.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Eksamen i Makroøkonomi I overstått. Tror det gikk bra, både med tanke på teoretisk anvendelse og det matematiske (som stort sett var trivielt). Gleder meg til å se karakteren! :D

Synes faget var relativt krevende, fordi man har så veldig mange forskjellige modeller, med sine (urealistiske) forutsetninger. Type om økonomien er lukket eller åpen, om man tar hensyn til realrente eller ikke, om det er forskjell på offentlig og privat sektor eller ikke, og så videre. Problemet er altså ikke det matematiske, men hvilke antagelser som gjelder, og hvordan man skal bygge resonnementene sine på de antagelsene.

Da er det bare forretningsjus igjen. Her har jeg vært en skikkelig slappfisk, fordi vi får ta med lovsamling og andre hjelpemidler til eksamen. Har vel brukt 20 % av normert tid på det faget, så nå får jeg prøve å få en oversikt over det viktigste før det braker løs den 21. Har markert de viktigste paragrafene og laget et system for enkelt oppslag. Problemet er mer at jeg ikke har tatt meg bryderiet med å skrive noen av oppgavene, så dette kan jo bli spennende.

Har aldri gledet meg så mye til en juleferie som nå. Selv ikke da jeg visste at en Commodore 64 lå under treet.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Eksamen i morgen i linær algebra, vanskeligheter med å øve siden det er siste eksamen... Aldri gledet meg så mye til juleferie som nå ^^

Faget er rimelig greit, og i dag har jeg bare øvd. Så ja, antar det går greit.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

I dag hadde jeg siste eksamen (Matematikk 4K)! :)
Føler det gikk greit, men var et par deloppgaver jeg ikke kunne svare på. Alltid irriterende når man ikke kommer på hva man skal gjøre. Nå får jeg bare følge med på om jeg står i bølgefysikk. Det eksamenssettet må være det værste jeg har vært med på så langt :/

Kjenner det skal bli herlig med ferie nå ja. Dere som skal ha eksamen i morgen må ha lykke til! Nebu, svinepels og Fibonacci92 skal vel hvertfall i ilden såvidt jeg vet :P

Jeg håper ikke noen skal ha eksamen etter det... I såfall, ekstra lykke til!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Går sikkert greit med deg i bølge, støveng gav oss en dritteksamen i mekanisk fysikk. Men antar jeg står.

Tro linær algebra går fint. Værre med de som har matte 1 på onsdag.

http://amokk.phys.ntnu.no/files/TFY4145 ... 161211.pdf

Her er årets eksamen i mekpanisk fysikk =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Vektormannen skrev:I dag hadde jeg siste eksamen (Matematikk 4K)! :)
Føler det gikk greit, men var et par deloppgaver jeg ikke kunne svare på. Alltid irriterende når man ikke kommer på hva man skal gjøre. Nå får jeg bare følge med på om jeg står i bølgefysikk. Det eksamenssettet må være det værste jeg har vært med på så langt :/

Kjenner det skal bli herlig med ferie nå ja. Dere som skal ha eksamen i morgen må ha lykke til! Nebu, svinepels og Fibonacci92 skal vel hvertfall i ilden såvidt jeg vet :P
Godt å høre at det gikk greit! Har inntrykk av at 4K har et rimelig stort pensum som det er vanskelig å få full oversikt over, som gjør faget vanskelig. Blir nok en velfortjent ferie nå. Skal du være studass i noen fag neste semester?
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, ser nok ikke ut til at det blir studassjobb før til høsten igjen (satser på Analyse 1 igjen da. :P)

Nebu: Uff, den så ikke grei ut den der nei. Det er dumt at dere ikke har hatt noen Støvneng-eksamener fra tidligere år å sammenligne med (han pleier å være ganske forutsigbar.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar