*EKSAMENSTRÅD Høsten 2011*

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Sitter med samme følelsen som deg krje. Hadde muntlig eksamen i ene doktoremnet på tirsdag, og stod med laveste ståkarakter (B;)). Men surt at A'en røyk pga faglærer ikke holdt sin del av avtalen; vi som tok faget og faglærer avtalte i starten av semesteret at det ville være individuelle eksamener, der fokus for hver enkelt ville ligge på de kapitlene vedkommende presenterte i forelesningene i løpet av semesteret (som en slags gulrot for å få oss til å legge mer arbeid i presentasjonene - som gagner alle).

Men på eksamen ble det dessverre 45min med bare spørsmål fra andre kapitler (de to første for å være pinlig nøyaktig, mens jeg hadde presentert to av de siste), som jeg da ikke hadde lest like mye på (og derfor heller ikke kunne like godt) som de jeg faktisk hadde presentert.

Etter 45 min skulle de avslutte og spurte meg om jeg var fornøyd; noe jeg sa nei til og nevnte avtalen som overhodet ikke hadde blitt overholdt. Resultatet ble at de utvidet eksamen med fem lusne minutter der de spurte meg om ting fra "mine" kapitler, der jeg svarte "on the spot" (som du kalte det) på alt og kunne forklare mye rundt også. Sånn i ettertid irriterer jeg meg over at jeg ikke avbrøt på et tidligere tidspunkt og nevnte dette. 200% sikker på at jeg hadde fått A hvis "fokus" hadde ligget på de kapitlene jeg foreleste, men den gang ei.

"Heldigvis" var dette bare et emne jeg tok for moro skyld utenom utdanningsplanen for phd-studiet. Dvs, synes for all del ikke at B er noen dårlig karakter og ikke misfornøyd sånt sett, men en B vil alltid, i mine øyne, være en dårlig karakter når man vet selv at man er god for en A i faget.

Så får satse på at det blir A i neste eksamen i januar; på en måte teit å måtte bruke romjula til å lese, men samtidig gir det meg en god grunn til å ha "hjemmekontor", og dermed muligheten til å dra hjem til Oslo uten å måtte ta ut ulønnede fridager. Sånt sett er det digg at eksamen (og forberedelse) er en del av arbeidsoppgavene nå :p
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Det holder da med en B claudeShannon!
Fikk sjøl en B i MR fysikk/MRI teori (PhD eksamen).
Fornøyd nå, også siden neste stopp er Las Palmas...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Janhaa skrev: Fornøyd nå, også siden neste stopp er Las Palmas...
Elsker Las Palmas. Vært der to ganger :)

Når drar du?
Bilde
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Janhaa skrev:Det holder da med en B claudeShannon!
Fikk sjøl en B i MR fysikk/MRI teori (PhD eksamen).
Fornøyd nå, også siden neste stopp er Las Palmas...
Joa, det holder med B, og B er heller ikke så dumt når faget overhodet ikke er relevant i forhold til det jeg skal forske på. Men samtidig så suger det at jeg garantert hadde fått A hvis faglærer hadde holdt sin del av "avtalen".

Ellers må jeg si at Las Palmas hørtes digg ut!
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

claudeShannon:

Jeg ble også overrumplet over å få et spørsmål som jeg var veldig uforberedt på. På siste forelesning i faget (denne fikk jeg med meg), så gikk foreleser gjennom de delene av pensum som vi burde kunne til muntlig eksamen. Likevel fikk jeg et spørsmål relatert til en del av pensum som ikke var med på denne listen over relevante tema (rearrangements of series). Dette fikk jeg ikke til, men hadde jeg lest på dette like godt som jeg leste på det andre, så skulle jeg nok fått til dette også. Kanskje dette var litt bevisst fra faglæreres side for å skille karakteren B fra A - å ta en stikkprøve eller to fra ting som ikke var nevnt på siste forelesning. Litt irriterende i og med at jeg hadde brukt mange, mange timer på å få de viktige delene av pensum til å sitte, og følte at jeg kunnet dette meget godt. Men slik er det nå en gang! I og med at faget ikke er nødvendig for den retningen jeg vil gå, og det tross alt var et meget krevende fag, er jeg fornøyd med, som du sier, laveste ståkarakter :)

Det kan jo nevnes at av de 14 personene som tok kurset var det 5 personer som enten strøk eller trakk seg før eksamen. Kun 2 personer fikk A. Så jeg bør nok være fornøyd tross alt :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

En ting er ihvertfall sikkert: En A er ikke en A. Husker jeg hadde eksamen i generell relativitetsteori. Av de cirka 20 som møtte ble det en ganske interessant karakterfordeling:

A: 1
B: 1
C: 1

Resten fikk D-F med hovedvekt på E.

I den andre enden av skalaen har jeg tatt fag på "høyere nivå" ved ntnu der så godt som alle har fått A og B. På diplomoppgavene får vel så godt som alle A eller B ved enkelte linjer.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Æsj, dreit meg ut på diskmat-eksamen. Klarte ingen av kombinatorikk-oppgavene :oops: . Må øve meg mer på det der, virker som jeg ikke har noe særlig forståelse for det straks de gjør det mer avansert enn "løs et problem som i bunn og grunn går ut på å regne ut en binomialkoeffisient".

Så på LF, og virka som om jeg klarte det meste andre, så det blir nok en B eller lavere.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Aleks855 skrev:
Janhaa skrev: Fornøyd nå, også siden neste stopp er Las Palmas...
Elsker Las Palmas. Vært der to ganger :)
Når drar du?
I morra tidlig
:)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

claudeShannon skrev:
Janhaa skrev:Det holder da med en B claudeShannon!
Fikk sjøl en B i MR fysikk/MRI teori (PhD eksamen).
Fornøyd nå, også siden neste stopp er Las Palmas...
Joa, det holder med B, og B er heller ikke så dumt når faget overhodet ikke er relevant i forhold til det jeg skal forske på. Men samtidig så suger det at jeg garantert hadde fått A hvis faglærer hadde holdt sin del av "avtalen".Ellers må jeg si at Las Palmas hørtes digg ut!
absolutt forståelig...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

plutarco skrev:En ting er ihvertfall sikkert: En A er ikke en A. Husker jeg hadde eksamen i generell relativitetsteori. Av de cirka 20 som møtte ble det en ganske interessant karakterfordeling:
A: 1
B: 1
C: 1
Resten fikk D-F med hovedvekt på E.
I den andre enden av skalaen har jeg tatt fag på "høyere nivå" ved ntnu der så godt som alle har fått A og B. På diplomoppgavene får vel så godt som alle A eller B ved enkelte linjer.
ganske så spesielt resultat ja !
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Er kjedelig når eksamensoppgavene plutselig blir veldig forskjellige fra det man forventet. Hadde eksamen i matematisk finans her om dagen, og hadde ikke lest så mye gjennom semesteret at det gjorde noe, så derfor regnet jeg til gjengjeld ekstra mye over gamle eksamensoppgaver siste tida før eksamen. Jevnt over var det stort sett samme type oppgaver det gikk i, og et par deler av pensum som aldri ble brukt overhodet.

Derfor leste jeg ikke på dette heller, men faglærer hadde jammen slått til ved å la en av de to oppgavene på eksamen handle om en av de tingene som ikke hadde vært på noen av de 6/7 siste eksamenene. Skal dog sies at oppgaven var av typen "for å løse dette problemet gjør vi først (oppgave a): ) trinn A, så (oppgave b): ) trinn B, etc", så den gikk på et vis likevel.

Kan jo ikke akkurat kalle det urettferdig i og med at det var ganske utvetydig spesifisert som en del av pensum og helt sikkert også gjort ukesoppgaver med det, men men. Har ikke snakket med noen andre som tok eksamen, så mulig jeg er den eneste som syntes dette kom brått på også.
Mari89
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 02/04-2007 22:09

Du var ikke alene om å bli overrasket, nei.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Godt å høre!
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

plutarco skrev:En ting er ihvertfall sikkert: En A er ikke en A. Husker jeg hadde eksamen i generell relativitetsteori. Av de cirka 20 som møtte ble det en ganske interessant karakterfordeling:

A: 1
B: 1
C: 1

Resten fikk D-F med hovedvekt på E.

I den andre enden av skalaen har jeg tatt fag på "høyere nivå" ved ntnu der så godt som alle har fått A og B. På diplomoppgavene får vel så godt som alle A eller B ved enkelte linjer.
Undres om jeg ikke tok den eksamen også. Snakker vi 2010V?

Apropos PhD-karakter er det vel rimelig uinteressant (utenom for egen del) om en får A eller B. Kommer så vidt jeg vet ikke til å stå på noe vitnemål.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Magnus skrev: Undres om jeg ikke tok den eksamen også. Snakker vi 2010V?

Apropos PhD-karakter er det vel rimelig uinteressant (utenom for egen del) om en får A eller B. Kommer så vidt jeg vet ikke til å stå på noe vitnemål.
Man får et vitnemål jo, så karakterene vil stå der (sikkert fordi det er krav om fag, og da skal man vel kunne dokumentere det). Men tviler på at arbeidsgivere bryr seg; for å få graden må jo alle fagene være bestått og til syvende og sist så er det jo graden som er det viktigste. Men som du sier så er det nok mer for egen del (i alle fall for min del, ref innlegget mitt lenger opp).
Sist redigert av drgz den 17/12-2011 19:41, redigert 1 gang totalt.
Svar