Begynner på universitetet neste år...

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Er litt i villredde nå angående neste år...

Tenker å begynne på LUR i Trondheim neste år, og flytter dermed fra Bergen. Om jeg kommer inn, kommer jeg ikke inn begynner jeg på en bachelour i matte, til karakterene mine har forbedret seg en smule... (Tror jeg har 5 firere på kortet + dårlige eksamenskarakterer)

Så lurer litt på hva jeg skal gjøre frem til jeg begynner. Har sett etter bolig, men føler det er vanskelig å finne noe... Har ikke noe problem å bo med andre, men vil helst bo rimelig nærme glashaugen.

Tenker også å lese meg litt opp på matten/fysikken i ferien, noen gode bøker å foreslå?

Alle tips om den usikre fremtid mottas med stor takk.

Angående ferien, bolig, neste år og universitets tilværelsen generelt.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

http://www.finn.no/finn/realestate/lett ... 504&sort=2

Personlig har jeg god erfaring med å finne bolig på Finn.no.
Gløshaugen er også veldig sentrumsnært, så både Trondheim Øst, og sentrum fungerer fint om du vil bo nært skolen.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

LUR hadde i fjor 65 planlagte plasser, men endte med å tilby plass til 104 søkere. I rapporten fra april var det 102 som hadde LUR som sitt førstevalg. Om programmet er villig til å tilby ekstra plasser i år òg, skal du ligge greit an.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei.

Jeg tror ikke det skal være så vanskelig for deg å komme inn på LUR ved NTNU. Er kravet så høyt der? Hvis ikke går det i så fall utmerket fint an å ta realfag for seg selv, og så ta 1 år med PPU etter at du har fullført det andre. Jeg tok selv mastergraden min i medier/kommunikasjon ved NTNU (ved Dragovll riktig nok), og det er ingen tvil om at kvaliteten på utdannelse ved NTNU er veldig, veldig bra. Trondheim som by ble jeg aldri helt vant til (er jo Bergenser slik som deg), men det er absolutt en trivelig by.

Når det gjelder tips til hva du kan lese på i sommer, så vil jeg si at det beste nok er at du rett og slett ser hva som skal være pensum i fagene du skal ta, og så begynner du å lese på egenhånd. Da vil du få et veldig bra forsprang, og du kan ta deg bedre tid under selve semesteret. Det å studere ved universitet er nemlig en ganske brå overgang for mange. Nå skal du gjennom et pensum som er på størrelse med hele matematikken på vgs i løpet av et halvår. Det krever disiplin, struktur og, ikke minst, interesse for å takle dette bra. Jeg var vant til å få 5 og 6 på vgs, men første semester på universitetet gikk temmelig dårlig, og jeg fikk ikke gode karakterer (strøk til og med i et fag). Etter hvert ble jeg imidlertid vant til måten man arbeider på, og etter at jeg klarte å knekke "koden" har jeg kun fått A og B på samtlige eksamener både i humanistiske fag og realfag (men er dog redd for at jeg får en C nå i vår :(). Men så flink som du åpenbart er i matte tror jeg du vil ta dette på strak arm.

Jeg håper i hvert fall at du kommer inn på PPU. Du gjorde jo en fantastisk jobb med å legge ut integralregler, så jeg er sikker på at du vil bli en glimrende lærer. Jeg har faktisk vurdert å ta PPU selv, så det er mulig at jeg tar det når jeg er ferdig med mastergraden jeg på sikt akter å ta i matematikk. I og med at jeg tar det deltid vil det ta 6 år før jeg er ferdig, men jeg har god tid. Har jo allerede trygg fast jobb med helt grei inntekt, men ettersom jeg ble bitt av mattebasillen for to-tre år siden har jeg altså gitt meg i kast med ytterligere studier selv om jeg allerede har en master i bagasjen.

Med den interessen du viser i matematikk og fysikk tror jeg derfor at du vil stortrives på universitetet. Da slipper du alle fagene du måtte lide deg gjennom på vgs (unntaket er vel Ex Phil som for mange er drepende kjendelig, men det blir du i hvert fall ferdig med i løpet av første semester).

Ønsker deg riktig lykke til!
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

For førsteårsstudenter vil jeg anbefale studentsamskipnaden, siden da slipper du å gå på visning, og vet hva du får.

De kjører et køsystem hvor de som søker først får prioritet. Det er vanlig å søke i april, og jeg ville søkt i januar-mars for å være sikker. Men de kjører også et teit system hvor søknaden din blir slettet om du ikke oppdaterer den hver andre måned. Dette gjør du ved å sende en mail til dem hvor du ber om dette.

Du trenger ikke være student, du sender bare inn dokumentasjon på at du er student når du er kommet inn på studiet.

Noen nylig oppussede studentbyer nært Gløshaugen: Bloksberg, Singsaker, Lerkendal. Alle er attraktive, så det er spesielt viktig å søke tidlig.

Og så har du jo http://www.sit.no/content/40316/Teknoby ... entboliger
Quent
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 21/01-2011 19:32

Fikk hybel på Steinan gjennom SiT. Noen som vet noe om den studentbyen? Blir også førsteårsstudent på NTNU til høsten (Bioteknologi) så er også interessert i gode tips.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Nå som jeg går ut av min tid som student ved NTNU kan jeg jo gi noen tips til de som er på vei inn.

Quent: Steinan er helt OK å bo første året. De har romslige løsninger og du bor i ok sykkelavstand til Gløshaugen. Ganske flatt før en litt småseig sistebakke. Du finner antakeligvis ut at du vil flytte etter ett år, men det er helt vanlig. De fleste flytter sammen med venner i kollektiv eller med kjæresten. Bioteknologi vet jeg fint lite om ...

Neb: LUR er et fint valg. Det du kanskje ikke kommer til å like mye er all "peden" de dytter på dere. Men fortvil ikke, fordyper du deg i matematikk får du en master-tilværelse som er ganske så lik den på master i matematikk. Bortsett fra at du skriver halvårig master da. Og skulle du ønske å gå over og ta en master i matematikk istedenfor er det slikt som lar seg ordne!

Mange brenner seg nok som personen over her første semester. Det er UKA nå til høsten, men jeg vil kanskje anbefale å utsette å delta på det til dere er i 3.klasse og blitt litt mer vant til det å være student og hva som kreves ved eksamen - og selvsagt hvilken ambisjonsnivå dere har. Eventuelt kan dere vente til vår 2013 og bli med på ISFiT :-)

LUR har vel spanskrøret som linjeforening, men jeg aner ikke hvor godt organisert de egentlig er. Men så vidt jeg har fått med meg arrangerer de en del turer og virker å ha blitt en ganske sammensveiset gjeng. Men ikke la de lure deg til å tro at det å være leder for en linjeforening gir deg ekstra CV-poeng ...

En viktig bit at studentlivet i Trondheim er selvsgt Studentersamfundet. Selv tok det veldig lang tid for undertegnede å forstå at det som skjer bak kulissene (dvs. hyblene) er minst like gøy som det som skjer av offentlige arrangement der. Skulle dog ikke samf. falle i smak er det masse annet å ta seg til.

Fagene ved IMF er listet opp her: http://wiki.math.ntnu.no/emner. Hvis du liker tallteori kan du godt ta det første semester i tillegg til de ordinære fagene dine. Er ganske morsomt fag!
gelali
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 176
Registrert: 10/04-2009 22:04

Begynner også ved NTNU neste år, har søkt på petroleum ingeniør(håper jeg kommer inn :) ). Jeg søkte tidlig i februar på Sit angående bolig og har fått en hybelleilighet på 25 kvm ved Nedre Singsakerslette studentby, litt dyrt, men bedre enn ikke å få bolig til skolestart. Tenkte å bo der til jeg finner en billigere bolig. Jeg lurer derfor på hvor lett det er å finne bolig i september/oktober?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Quent skrev:Fikk hybel på Steinan gjennom SiT. Noen som vet noe om den studentbyen? Blir også førsteårsstudent på NTNU til høsten (Bioteknologi) så er også interessert i gode tips.
Har bodd på Steinan i seks år nå. Helt kurrant sted. Er jo et stykke unna både sentrum og Gløshaugen, så du må akseptere at det blir en del buss på f.eks vinteren. Ellers er det bare en sykkeltur unna både Gløs og sentrum, dog mye oppoverbakke på vei hjem igjen - men det kan man ta som god trening.

Ellers er det grei standard på hyblene i småhusene. Vet ikke hvordan det er med blokkene, men tipper det er nogen lunde det samme. Liker du å spille fotball så finnes det kunstgressbane like ved, liker du å gå tur i skogen så er det masse av det i området (evnt på ski om vinteren - mange lysløyper osv i nærheten).

Så hvis du ikke har noe voldsomt behov for å bo nærme alt er Steinan et bra sted å bo. Vil du på død og liv kunne gå hjem fra byen etter fest, samt ha muligheten til å gå ned på cafe når du vil, så er Steinan et dårlig sted å bo.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

gelali skrev:Begynner også ved NTNU neste år, har søkt på petroleum ingeniør(håper jeg kommer inn :) ). Jeg søkte tidlig i februar på Sit angående bolig og har fått en hybelleilighet på 25 kvm ved Nedre Singsakerslette studentby, litt dyrt, men bedre enn ikke å få bolig til skolestart. Tenkte å bo der til jeg finner en billigere bolig. Jeg lurer derfor på hvor lett det er å finne bolig i september/oktober?
Mye enklere i oktober enn i juli/august - det er helt sikkert. Men litt avhengig av hvor sentralt du vil bo så blir ikke ting så veldig mye billigere enn SiT sine priser. Hva må du betale for hybelen du har fått tildelt?
gelali
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 176
Registrert: 10/04-2009 22:04

5500 kr inklusiv strøm.
trapes
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 06/05-2011 10:32
Sted: Nord-Trøndelag

Henger meg på denne tråden siden jeg også forhåpentligvis starter på NTNU neste år. Ble forøvrig ringt opp av NTNU en dag her, der de spurte om det var noe jeg lurte på, samt stilte en del spm. Er det vanlig? :P
NTNU
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ringte meg og, linje du skal ta Trapes?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
trapes
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 06/05-2011 10:32
Sted: Nord-Trøndelag

Okei, bra å høre. Har søkt bygg og miljøteknikk. Blir enten det eller fysmat tenker jeg.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Skal også på NTNU til høsten, rett ut av vg3. Har matematiske fag som førstevalg. Er fint nervøs for om jeg får noe sted å bo...
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Svar