Master i anvendt matematikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Student2011
Noether
Noether

Hei, jeg er snart ferdig med en bachelor i anvendt matematikk ved UiO og lurer på hva jeg burde ta master i. Jeg er vel kvalifisert til statistikk/Computational Science/fluidmekanikk/matematisk finans/etc

Er det noen som går på lignende studier eller er ferdig som har noen erfaringer. Jeg har vurdert matetmatisk finans siden jeg likte samfunnsøkonomi, men sitter man egentlig igjen med noe? Man lærer vel ikke så mye finans at man kan drive med det? Men kan tydeligvis få aktuarkompetanse er det attraktivt?

Statistikk virker jo som noe som gir veldig mange karrieremuligheter, men når jeg søker på finn.no så søker de visst aldri etter bare statistikere.
Det er vel disse to jeg har sett mest på, men jeg synes ALT virker spennende.
FredrikM
Poincare
Poincare
Sted: Oslo
Kontakt:

Jeg har inntrykk av at "all" anvendt matematikk gir gode jobbmuligheter.

Beste tipset er vel å velge det studiet du interesserer deg mest for.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Audunss
Jacobi
Jacobi

Jeg begynner selv på matematisk finans, og tror ikke det er så vanskelig å få jobb innen dette, men kansje vanskelig å få drømmejobben, men matematisk finans er veldig forskjellig fra samfunnsøkonomi. Om du velger å ta aktuarkompetanse, bør du like statistikk og forsikring, og med denne kompetansen er du nesten sikret jobb.
Student2011
Noether
Noether

Audunss skrev:Jeg begynner selv på matematisk finans, og tror ikke det er så vanskelig å få jobb innen dette, men kansje vanskelig å få drømmejobben, men matematisk finans er veldig forskjellig fra samfunnsøkonomi. Om du velger å ta aktuarkompetanse, bør du like statistikk og forsikring, og med denne kompetansen er du nesten sikret jobb.
Nå har ikke jeg tatt bacheloremnet matematisk finans, men jeg har alle de andre obligatoriske emnene. Så jeg vet ikke helt hva matematisk finans er. Men hva slags jobber kan man få med matematisk finans? Når jeg ser på emnene i masterstudiet ser dfet ut som man lærer litt av hvert, men kanskje ikke nok til at man kan anvende det?
Student2011
Noether
Noether

FredrikM skrev:Jeg har inntrykk av at "all" anvendt matematikk gir gode jobbmuligheter.
Vi får i hvertfall håpe det
Audunss
Jacobi
Jacobi

Det står endel intervju med gamle studenter her, og da får du vite litt om hvilke jobber som er mulige:
http://www.uio.no/studier/program/modat ... uligheter/
http://www.uio.no/studier/program/matok ... uligheter/

Du har mulighet til å komme inn i et meglerhus for eksempel, har også følelsen av at det er vanlig med trainee stillinger, så du får lære å bruke kunnskapen din på riktig måte.

Ellers er nok det som beskrives som matematisk finans endel tankegangen bak investeringer, og hvordan bruke stokastisk analyse på det.
Student2011
Noether
Noether

Takk for lenkene. Det ser jo ut som de to første fikk relevant jobb, men vet ikke om noen av dem tok matematisk finans.

Men ønsker du virkelig å bli trainee i et meglerhus? Her på matematikkforumet må man vel ha lov til å si at da er master i finans en lettere vei.
Audunss
Jacobi
Jacobi

Hva som er lettest har ikke så mye og si, spørsmålet er hva som er morsomst, og hva som er interressant. Når jeg valgte studie valgte jeg fordi matte og økonomi er noe som jeg synes er interressant, tenkte ikke da mye på jobbmuligheter. Vil heller også ha en jobb der jeg kan bruke noe avansert matte, enn bare økonomi, så vet vell ikke helt hva jeg drømmer om etter studie enda.
Svar