Jeg går i tredje klasse på VGS nå og det er på full tid å finne ut hva jeg skal studere videre. Jeg har i noen måneder vært ganske sikker på at det er matematikk eller noe matematikkrelatert som burde være valget, men har blitt noe usikker de siste ukene.
Grunnen til at jeg har vurdert matematikk så sterkt, er simpelthen fordi jeg det siste halvåret plutselig har blitt voldsomt interessert i det meste som har med matematikk å gjøre (gjerne ren matematikk framfor anvendt). Jeg fikk en slags åpenbaring i høst som vekket interessen, og siden har matte vært en hobby, jeg har lest om ulike emner på nettet, litt i bøker, alt på fritiden. Litt ironisk er det at jeg har S2-matte som mattefag på skolen (dette er samfunnsfaglig matte, ulikt den vanskeligere varianten R2). Grunnen til dette er at jeg i VG1 slet med matte og valgte derfor S framfor R, men helt siden begynnelsen av andre klasse har jeg fått toppkarakterer i faget. Jeg har imidlertid i løpet av det siste halvåret lest meg opp i mesteparten av R1- og R2-stoffet ( tillegg til mye annet stoff), og har kommet til et slikt nivå at jeg ofte hjelper kameratene mine som har R2, med leksene.
Selv om jeg er veldig interessert, ser jeg ikke på meg selv som noe naturlig geni i mattefaget, og det hender jeg må lese en del på ting før jeg forstår det. Før tenkte jeg at interessen og dedikasjonen min for matte kunne veie opp for dette mtp. på et mattestudium, men jeg har blitt litt usikker i det siste. Hvis jeg for eksempel søker meg inn på matematiske fag på NTNU (som har vært førsteprioriteten), vil jeg antakelig møte en krevende studietid der alt handler om matte. Er redd for at det rett og slett vil bli for vanskelig, og at man går gjennom for mye stoff på for lite tid. Det verste scenarioet ville vært at jeg plutselig gikk lei av hele matematikken.
Også var det dette med hva for slags yrke man kan få seg etter en utdanning i ren matematikk. Jeg kan ikke helt se for meg selv som en professor (er nok ikke naturlig smart nok), men kanskje lærer. Egentlig høres en jobb innen IT mer sannsynlig ut, og folk med matematikkunnskaper er jo etterlyst i IT-bransjen. Uansett, det jeg lurte på var om noen som studerer matte og har kjennskap til hvor krevende det er, eventuelt kan anbefale eller fraråde meg fra å studere faget, utifra det jeg har fortalt om meg selv her. Kanskje noen har anbefalinger til alternative linjer som ville passet bedre, som kanskje har innslag av matte? Jeg er sterk i alle skolefag, men det som virkelig interesserer meg (for tiden) er matematikk.
Dette ble kanskje litt langt og uoversiktlig, men jeg håper noen kan komme med noen innspill. Spør gjerne hvis det er noe jeg burde utdype. Takker for alle svar