Prosent

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Paris

Overskrift i DN: Verdiøkning på 8500 prosent.

Er det noe som heter 8500 prosent?
Dersom 1 % er en hundrededel (1/100) og 100 % er alt, hvor mye er då 4800 % ?
Er ikke dette som DN gjør her feil.

mvh
Paris
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Det er ingen feil i det de skriver. De skriver at økningen er 8500 prosent.
Hvis du har økning på 100% har din mengde økt til det dobbelte. 8500 prosents økning vil defor si at den nye mengden er 85 ganger større enn den målingen de sammenligner med.
fantome
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 06/09-2005 13:45
Sted: Bodø

Det du tenker på er at 100% er alt.
Har du 100% går det ikke an å komme høyre.

Det er rett på noen områder. Skal man dele en kake er 100% hele kaka, 50% er halve. Det går ikke an å få mer enn hele kaka. :)

Når det derimot gjelder en økning av penger, så kan 1000 kroner etter en liten stund bli til 2500 kroner. Du har da hatt en økning på 150%. En økning på 100% blir i dette tilfellet 2000kroner.

Håper jeg ikke gjorde ting enda mer uklart.

Mvh Torre.
Torre
Gjest

Takker for svarene.
Begge svarene er klare og jeg forstår hvordan dere tenker.
Det jeg mener er at når man får svar i prosent hvor svaret er høyere en 100 % så har man anvendt feil matematikk.
Eksempel: En aksje på en krone stiger til to kroner da har den steget 100 % men dersom den stiger til tre kroner så har den tredoblet seg, jeg mener derfor at det er prinsipielt gal å anvende prosent når svaret blir 4800 %
I DN sin artikkel har vi å gjøre med en aksje som har steget til kr. 17.00 fra kr. 0.20
Aksjen har doblet seg 85 ganger.
DN bruker 8500 % fordi det er mer i øyenfallene en at aksjen har 85 doblet seg.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Det er ikke anvendt feil matematikk i det hele tatt, dette er helt legitimt å si matematisk. Mulig det her er norsk skoles feil, at folk tenker slike tanker. Bare tenkt på prosent som et relativt mål mellom den nye og den gamle mengden.Ikke noe værre enn det..
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg er enig i at prosent ikke er brukt feil i dette eksemplet. Likevel er det mye misbruk av % i media. F.eks. en artikkel der de skrev om en ny måte å innta alkohol på, som resulterte i at det tilsvarte en alkoholprosent på 120...

Ikke alltid like lett å være bevisst på prosenttegnet, når man ser mye missbruk i dagliglivet. Tror ikke egentlig det er skolene som er det store problemet her...
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

Er det ein ting som er feil her, så er det at aksjeverdien har dobla seg 85 gonger. Då har jo verdien vorte gonga opp med 2[sup]85[/sup]!

Prosent = per hundredel = 1/100, og det finst tal som er større enn 1!

Når ei mengd M aukar med N prosent, så har me fått M + M*N/100 til slutt.

Når ei mengd M minkar med N prosent, så sit me igjen med M - M*N/100.
Problemet er at mengda som oftast nødvendigvis må vera positiv, dvs. at M >= M*N/100, dvs. at N =< 100.

Med andre ord: Er prisen satt ned med 120%, så er det berre å krevja inn pengar for det ein handlar!
Paris

Beklager den doblinen, litt mye stress her om kveldene :-))

Aksjen har blitt 85 ganger mer verd på tre år.
Lore

fantome skrev:Det du tenker på er at 100% er alt.
Har du 100% går det ikke an å komme høyre.

Det er rett på noen områder. Skal man dele en kake er 100% hele kaka, 50% er halve. Det går ikke an å få mer enn hele kaka. :)

Når det derimot gjelder en økning av penger, så kan 1000 kroner etter en liten stund bli til 2500 kroner. Du har da hatt en økning på 150%. En økning på 100% blir i dette tilfellet 2000kroner.

Håper jeg ikke gjorde ting enda mer uklart.

Mvh Torre.
Med mindre du kjøper en helt lik kake til? :lol:
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

Lore skrev:
fantome skrev:Det du tenker på er at 100% er alt.
Har du 100% går det ikke an å komme høyre.

Det er rett på noen områder. Skal man dele en kake er 100% hele kaka, 50% er halve. Det går ikke an å få mer enn hele kaka. :)

Når det derimot gjelder en økning av penger, så kan 1000 kroner etter en liten stund bli til 2500 kroner. Du har da hatt en økning på 150%. En økning på 100% blir i dette tilfellet 2000kroner.

Håper jeg ikke gjorde ting enda mer uklart.

Mvh Torre.
Med mindre du kjøper en helt lik kake til? :lol:
Med 2kaker er 100% 2kaker :) men det det kansje er snakk om her er det at når man snakker om penger gjelder ikke prosenten som maksimum lengre, den gjelder nå om nåværende, dvs at den ikke har en bestemt slutt pga at det ikke er noen specifik stopp.
:shock:
Svar