1969 modell, ønsker mere matematikk kunnskaper

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Traume
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 08/08-2005 10:24

Flotte sider og forum. Mye interessant å lese selv om man ikke forstår alt.
Utrolig nok :-) - så er jeg i full jobb. Har en fantastisk jobb som systemutvikler. Jeg har utviklet IT systemer siden 1995. Dette uten et eneste vekttall i matematikk. Noe som jeg beklager og synes er dumt. Dette fordi jeg har mye behov for matematikk.
Utdannelsen min fikk jeg fra en privat høyskole som ikke hadde matematikk som krav, men alikevel har jeg en haug med vekttall innenfor system utvikling. Har også i den senere tid tatt en MSc grad.
Men, ofte i jobben har jeg bruk for matematikk og må da ty til andre resursser. Det jeg ønsker nå er å forbedre min egen matematikk kunnskap samt få det dokumentert. Dette fordi jeg har behov for det men også for min egen skyld, da jeg angrer bittert på at jeg ikke valgte å gå naturfag-linja den gangen i 85-88 :-)
Det som er utfordringen er at jeg sannsynligvis må da begynne helt tilbake med 1MX til 3MX for så å ta f.eks et årstudium i matematikk på et universitet.
Videregående har jeg fra "handelsskole" (blå russ) hvor det kun var et krav å ha matematikk det første året.

Så spørsmålet er. Har noen gjort noe lignende her ? Vil det være nesten 'håpløs vei' å begynne på siden jeg må tilbake til 1MX ? Jeg har tittet på lærerplaner og pensum og har sinnsykt lyst til å forsøke, men synes av og til det kan virke enormt ambisiøst.
Gjest

Jeg er 71-modell og har jobbet i 15 år. Jeg tok grunnkurs (1MX) på kveldstid, to kvelder i uka, to timer hver. Jeg tok også to andre fag som kreves for den såkalte 23/5-regelen, som gir studiekompetanse til de over 23, som har arbeidserfaring.

Man kunne også ta 2MX, 3MX, 2FY på samme skole, på kveldstid.

Jeg tok disse fagene ved siden av jobben, totalt 6 fag over 2 år, og siden jeg bor alene og har praktisk leilighet, gikk det fint. Men du må kunne 'koble fra' jobben når du er hjemme, kanskje en utfordring for en systemutvikler?

Synes ikke det var noe stort problem å sette seg inn i skolefag igjen, fikk bedre karakterer enn i gamledager(det er blitt litt enklere pensum btw), men så jobbet jeg med lekser _nesten_ hver kveld før undervisning. Hadde M i matte og naturfag på ungdomsskolen. Er muligens noe tyngre å lese som voksen, koster litt mere tid, men føler meg laaangt mere motivert enn dengang!

Slikt kveldsopplegg som jeg gjennomgikk får man ikke på alle gymnas i landet, men finnes jo andre steder/brevkurs. Spør på gymnaset i nærheten, de vet det nok.

Jeg tok ikke 2,3MX, men kasta meg på et sommerkurs på høyskolen for så å ta batchelor. De tilbyr sommerkurs 6 uker, eller halvårs forkurs. Disse kursene har eget pensum (egne bøker), en blanding av 2,3MX, 2,3FY. Men ingen eksamen på sommerkurset. Forkursene har eksamen.

Var tøffere matte og fysikk på kurset, men følte at man fikk litt trening i å studere skikkelig (heltid). Heltidsstudier betyr kortere sofakvelder, og mindre snacks :-)
Knuta2

Jeg har aldri gått noe vidregående annet enn 2 årig yrkesskole. Men interessen for matematikk er så absolutt til stede. Det var rolig tid med hensyn til matte i tjue-tredveårene. Da jeg ble omtrent 36-37 gikk jeg og kjøpe min første kalkulator. En meget avansert en. Deretter måtte buksanvisningen studeres. Dette ga mersmak.

Så gikk jeg til innkjøp av 3mx. Hoppet over 1mx og 2mx. Så kjøpte jeg kalkulusbok. Deretter den mest avanserte kalulator som går ann å kjøpe for penger. Og det bare baller seg på. Nå sitter jeg med en hyllemeter med mattebøker. Har rett og slett fått dilla.

Men å gå noe skole vurderer jeg ikke, da jeg matematikken og programmeringen er hobbybasert. Men jeg har så absolutt lært mye i de siste årene.
Svar