1 kjemi spørsmål

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

nimar

Det er noe jeg ikke forstår: Foreksempel Helium, har proton tallet 2 - det vil si at den alle helium atomer har 2 elektroner. Men hvis de er laget av foreksempel 2 atomer, burde ikke proton tallet 4 fordi 2 ganger 2 erlik til 4 og alt tilsammen er 4?

Husk at tallet av protoner er det sammen til tallet av elektroner.
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Forstår ikke helt hva du spør etter nå.

Helium har atomnr. 2 som tilsier at det har 2 elektroner.

Så sier du, "Når de er laget av 2 atomer."
Mener du da hydrogengass (H2)?

Da snakker vi i så fall om et molekyl. :)

Begreper som atomnr, nukleontall og protonnr er forbeholdt atomer så vidt jeg vet, derfor kan det ikke brukes om molekyler.

Vi kan imidlertid ikke si at et hydrogengassmolekyl har 4 protoner siden atomkjernene er adskilt.


Var som sagt usikker på hva du spurte om her, så om du kunne omformulere deg litt hadde det vært supert! ;)
Nimarprit

Det jeg prøver å si er: Et grunnstoff er et stoff som bare innehloder en type atom(men den kan bli lagd av mange atomer). Og et compound(vet ikke hva det er på norsk, men det er et stoff hvor 2 eller flere typer atomer chemically bonded(kjemisk bindet tror jeg det er på norsk). Et molekyl er 2 atomer kjemisk bindet. :lol:

1.Konklusjonen er: Protontallet til Helium er 2, vil det si at alle atomene som er inneholdt i helium inneholder 2 elektroner - siden da burde jo protontallet være høyere, siden grunnstoffet helium er ikke bare lagd ut av 1 atom, men en type. - La oss nå foreksempel si at helium er lagd ut av 2 atomer - det vil si at alttilsammen inneholder helium 4 elektroner, siden 2 elektroner ganget med 2 atomer = 4 elektroner :lol:

2.Jeg vet at hvor mange protoner i hva som helst grunnstoff erlik til tallet av elektroner, men er det også erlik til tallet av hvor mange atomer grunnstoffet inneholder?
3.+ protontallet(hvor mange protoner den inneholder) er det alt tilsammen i hele grunnstoffet eller i vær atom?
Takk skal du ha, vær så snill å svar i rekkekfølge av spørsmålenene (1-3) :D

Kan være litt dårlig formulert siden jeg går bare i sjette klasse og vi har ikke lært dette, skal lære det i åttende, tror jeg(jeg leser min bror sin bok, siden jeg vil bli veldig god i kjemi). :D [/u]
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

1.
Du skrev:
"Grunnstoffet helium er ikke bare lagd ut av 1 atom, men en type."

Tror igjen du blander sammen ATOMER og MOLEKYLER.
La meg forklare forskjellen:

ATOM:
Et atom består av et vist antall elektroner, protoner og nøytroner. Atomer blir ofte kalt for grunnstoffer, siden hvert stoff er unikt. Det er med andre ord umulig å lage et bestemt grunnstoff av et annet.
Atomnr tilsier hvor mange elektroner og protoner et atom har, som du sier.

MOLEKYL:
Kort fortalt er molekyler bygget opp av atomer. Det finnes derfor uendelig mange forskjellige molekyltyper siden atomene kan settes sammen på uendelig mange måter.
Noen kjente molekyler:

NaCl = bordsalt (Satt sammen av Natrium og Klor)
C6H12O6 = Glukose, bedre kjent som sukker. (Satt sammen av karbon, hydrogen og oksygen)
CO2 = Karbondioksid (Satt sammen av karbon og oksygen)

2.
Regner med du ser i periodesystemet nå:
Hvis vi slår opp karbon, vil vi se at det har atomnr 6 som betyr at det har 6 elektroner og 6 protoner. Dette gjelder da for ett enkelt atom.
Når vi begynner å snakke om at stoffer består av flere atomer, beveger vi oss inn på molekylområdet, som nevnt ovenfor.

3.
Protontallet forteller hvor mange protoner det er i et atom.


Jeg vil anbefale deg å bruke begrepene ATOM og MOLEKYL.
Ikke bruk grunnstoff, siden dette tydeligvis forvirrer deg litt. :)

Synes det er tøft av deg å starte allerede i 6. klasse :D Bare fortsett å spør; sånn du lærer! :)
Nimar

Så 2 eller flere atomer som er bindet sammen former et molekyl?

Jeg har lært meg det periodiske systemet opp til 30. - Jeg vet at den kjemiske forbindelsen for bord salt er NACL - 1 natrium atom og en klor atom, men hva er bordsalt, og hva er forskjellen på bordsalt og salt?
nimar

Jeg har lært den kjemiske forbindelsen for glukose, karbon dioksid og bordsalt fra før av, men takk skal du ha, siden jeg repiterte det. Kan du sende meg en liste av noen andre kompliserte forbindelser med navn?

Takk - K 8-) :(
Gjest

denne smileyen: :( var en feil på teksten ovenfor
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

"Så 2 eller flere atomer som er bindet sammen former et molekyl?"
- Det stemmer! :)

"Jeg vet at den kjemiske forbindelsen for bord salt er NACL"
- Merk at det skrives slik: NaCl.
1. bokstav er stor, 2. bokstav er liten, siden det kjemiske symbolet til Natrium er Na, ikke NA. Sjekk periodesystemet. ;)

"... hva er forskjellen på bordsalt og salt?"
- Bordsalt er navnet vi bruker på den kjemiske forbindelsen NaCl.

Salter er en egen gruppe stoffer som har:
- Ionebinding
- Svært høye smeltepunkt
- Deles inn i lettløselige, tungløselige og uløselige salter. (Løsning i vann)

Vet ikke om du driver med bindingsteorier, så det kan hende jeg kommer med litt for mye informasjon her. Om du lurer på hva ionebinding er, så er det bare å spørre.


Forresten:
Du kan endre innlegget ditt ved å trykke på Bilde knappen! ;)
Gjest

Takk skal du ha!

Skal være oppmerksom på at den andre eller tredje osv bokstaven(hvis det er 2 eller fler bokstaver) skal være liten for vært grunnstoff.

Takk også for endrings tipset.

isotoper, er det atomer som har det samme tallet av protoner og elektroner, men annet tall av nøytroner?

Hva er et ion?
Gjest

nimar skrev:Det er noe jeg ikke forstår: Foreksempel Helium, har proton tallet 2 - det vil si at den alle helium atomer har 2 elektroner. Men hvis de er laget av foreksempel 2 atomer, burde ikke proton tallet 4 fordi 2 ganger 2 erlik til 4 og alt tilsammen er 4?

Husk at tallet av protoner er det sammen til tallet av elektroner.
Gjest

Eg ser at det er litt forvirring mellom makro- og mikronivå her, så la meg kort nemna fylgjande:

På mikronivå (mikro - svært lite)snakkar me om atom, ioner og molekyl.

På makronivå (makro - stort) snakkar me om grunnstoff. Eit grunnstoff er då ei samling av atom med same protontal, dvs. i ein forstand atom av same typen.


Vidare: Ja, isotopar er atom som har same protontal, men ulike nøytontal.

Eit ion er eit ladd atom, det vil seia at elektrontalet ikkje er det same som protontalet (det er protontalet og nøytontalet - talet på kjernepartiklar - som er konstant for atoma, medan elektrontalet varierer).

"Den kjemiske forbindelsen for glukose" er feilbruk av omgrepet "kjemisk forbindelse": Det er glukose som er den kjemisk sambindinga, medan C[sub]6[/sub]H[sub]12[/sub]O[sub]6[/sub] er den molekylformelen til glukosen. Vidare er NaCl den kjemiske formelen for bordsalt (saltet me vanlegvis brukar til maten), og merk her: NaCl er ikkje eit molekyl, men eit salt. Forskjellen på molekyl og salt er at bindinga mellom atoma er forskjellig; salt er bygd opp av ioner og sterke ionebindingar, medan molekyl er bygd opp av nøytrale atom som deler elektron i såkalla elektronpar. (Bindingane vert normalt viste i ein strukturformel, men den er vanskeleg å gjengje for glukose. For bordsalt er det enklare: Na[sup]+[/sup]Cl[sup]-[/sup]; me har eit natriumion med eit færre elektron enn i nøytral form og eit kloridion med eit meir elektron enn i nøytral form.)

Unnskyld viss dette vart for vanskeleg eller rotete for deg, for eg veit ærleg talt ikkje kva som er kjemipensum på ungdomsskulenivå (hugsar godt at eg pugga namn på kjemiske grunnstoff og las kjemibøker for vidaregåande skule - ikkje utan vanskar - då eg gjekk i sjuande klasse).
Gjest

Takk skal du ha!

Så et ion er et stoff der tallet av protoner er forskjellig til tallet av elektroner?

Jeg går i sjette klasse så formuler det som du gjor på forje tekst, men ikke høyere! takk! :D
Gjest

Her har vi en som kødder...
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Anonymous skrev:Her har vi en som kødder...
Hvorfor er du så sikker på det?
Unødvendig post.

Et ion er et atom som er positivt eller negativt ladd.
Ionet kan være positivt eller negativt ladd.

Vi vet at protoner er positivt ladd og elektroner er negativt ladd.
Dette betyr da at:
- Blir det flere elektroner enn protoner, er det overvekt av partikler med negativ ladning og ionet blir negativt ladd.
- Blir det ferre elektroner enn protoner, er det overvekt av partikler med positiv ladning og ionet blir positivt ladd.

Disse kreftene trekker på hverandre (pluss og minus) og det er slik ionebinding virker.

" ... NaCl er ikkje eit molekyl... "
Er det ikke? Det er jo en forbindelse mellom to atomer bare at bindingen er ionebinding istedet for kovalente bindinger.
Hvor høy kjemiutdanning har du? Har bare 2KJ jeg, så kan hende jeg ikke har lært slikt ennå. :P
Gjest

Eg har 2KJ + 3KJ + nokre universitetsemne i kjemi, med gode karakterer (men eg er tidleg i universitetsutdanninga og kjemi er ikkje hovudfaget mitt).

Så over til NaCl: Dette er berre ei formeleining som viser at for bordsalt er det like mange natriumatom som kloratom. Stoffet er ikkje bygd opp som ei sambinding mellom to atom eller ion (sjølv om eg kan ha antyda noko sånt i førre innlegget mitt), men (i fast form) som ein slags nettverkstruktur der eit natriumion er omringa av seks kloridion og eit kloridion er omringa av seks natriumion. Ein todimensjonal illustrasjon fylgjer her, men den skal sjølvsagt utvidast til rommet:


Na+ Cl- Na+

Cl- Na+ Cl-

Na+ Cl- Na+

Merk her at denne strukturen forklarer kvifor salt er så lettknuseleg sjølv om ionebindingane er sterke; ei lita forskyving i strukturen fører til at ladningar med same forteikn står overfor kvarandre, dvs. at me får fråstøyting:

Na+ Cl- --- Cl-

Cl- Na+ --- Na+

Na+ Cl- --- Cl-


Molekyl er på si side ein samanbinding der minst to atom er knytt saman i eit bestemt arrangement held saman av kjemiske krefter. NaCl er ikkje eit molekyl, sidan arrangementet ikkje er bestemt; det finst ingen bestemt avgrensing for kor mange natriumion og kloridion som er med i NaCl, sjølv om det er eit klart mønster for strukturen. NaCl er ei ionesambinding; det er ei nøytral sambinding bygd opp av kation (positivt ladde ion) og anion (negativt ladde ion). Det er viktig å kunna skilja mellom molekyl og ionesambindingar/salt, for dei skil seg sterkt frå kvarandre både på mikronivå (det er stor forskjell på strukturen til NaCl og HCl, til dømes) og makronivå (sjå på til dømes smeltepunktet).

Det ser ut til at det er vanleg å ikkje kunna skilja mellom molekyl og salt; eg viser til http://www.kjemi.uio.no/14_skole/evu_ku ... kaper.html
Svar