Mangler motivasjon

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg mangler motivasjon til å jobbe, ofte kan jeg sitte et par timer hvor jeg bare går dundt og sover, spiser eller ser på meningsløse ting på nettet.

Med matte o fysikk går jobbingen som en lek, og jeg har aldri vært borti fag som er lettere eller gøyere. Elsker mekanisk fysikk, og store deler av R2 pensumet.

Probleblemet er de andre fagene... Syntes historie, religion og slike fag er gørr kjedelig i forhold til hva jeg interesserer meg for. så noen tips om hvordan jeg skal klare å komme meg igjennom ?

Samtidig lurer jeg på hva jeg skal velge videre

På en måte elsker jeg å lære fra meg, og syntes det er fantastisk når jeg klarer å hjelpe medelever og andre. På den andre siden vil jeg også få en dypere forståelse av både matte og fysikk...

Har tenkt meg for å gå på ntnu, men ikke bestemt meg for linje enda. Linja Vektormannen går på virker jo artig. Men vet ikke hvor mye bedre forståelse for matte og fysikk jeg lærer der. Så alle tips og råd blir mottat med stor glede =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Går du på en slik lektorutdanning som jeg går, tar du akkurat de samme fagene som om de som studerer ren matematikk eller ren fysikk. Den eneste forskjellen er at det er satt av tid til pedagogikk i tillegg (til sammen 37.5 av 300 studiepoeng.) Det innebærer altså at om du studerer f.eks. matematikk, får du tatt 37.5 poeng (9 "normale" fag) ekstra med mattefag i løpet av de samme fem årene. Når det gjelder dypere forståelse innen f.eks. matte eller fysikk sier det seg vel nesten selv at du får det om du skriver en masteroppgave innen et av fagene og tar 262.5 studiepong matte/fysikk. Dette må på ingen måte forveksles med vanlig lærer/høgskoleutdanning forresten. Den retningen jeg tar (matte og fysikk) er lagt opp slik at det er et grunnfag i pedagogikk første semester, og ellers matte/fysikkfag frem til femte semester som kun består av pedagogikkfag (fagdidaktikk i, dvs. hvordan man lærer bort fagene, og praksis i skolen.) Deretter er det matte/fysikkfag frem til 8. semester der det er mer praksis og fagdidaktigg. De to siste semstrene er masteremner og skriving av masteroppgave.

Hvis du vil fokusere på både matte og fysikk kan kanskje sivilingeniørstudiet 'Fysikk og matematikk' (fysmat) være et alternativ. Mener jeg har sett Gommle her tar det, kanskje han kan si noe om det. Ellers har man også Industriell matematikk og sevlfølgelig rene bachelorfag i matte og fysikk hvor man senere kan søke seg videre på master. Jeg kan uansett anbefale NTNU. Veldig bra miljø, både faglig og sosialt :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Om det kreves rimelige karakterer for å komme inn på de aktuelle utdanningsveiene dine, burde det gi rimelig med motivasjon. Jeg angrer nesten på at jeg jobbet altfor *mye* på videregående. For å komme inn på matematikk på UiO krevdes kun 4.5 i snitt, så jeg kunne godt overlevd med å gå ned et par karakterer i en del fag :P

Ellers er ikke problemet ukjent for meg heller. Dert er veldig lett å sove lenge, å se YouTube-videoer, osv. Da må man arrestere seg seg selv litt, og spørre hva i h* hva man driver med. Hva vil man med livet? Om man ønsker å sløse det bort på Aftenposten.no eller YouTube eller TV3, så burde man gjøre dette.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hehe, kjenner til det FredrikM beskriver ovenfor. Har dessverre ikke klart å legge fra meg YouTube-uvanen selv da, men prøver å moderere meg. Er sykt hvor mye tid poengløs surfing på nettet kan ta. Det er nesten skummelt.

Det er utvilsomt vanskelig å motivere seg i fag som er helt uinteressante. En taktikk som funka for meg var å bare bestemme meg for at "nå SKAL jeg lese x antall sider historie og gjøre x antall oppgaver" og prøvde så best jeg kunne å kun fokusere på det aktuelle faget. Det jeg merket var at etter jeg hadde lest en stund ble det noe mer interessant nettopp fordi jeg satte meg inn i stoffet. Kanskje med unntak av religion da, men der er det kun pugging før prøver som gjelder for å få en brukende karakter...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Jeg sier meg enig med første linje i FredrikM sitt innlegg. Det at du sier du vil studere f.eks matematikk/fysikk burde være motivasjon nok til å gjøre det godt nok i andre fag slik at du kommer inn på det studiet du ønsker.

Dette er også noe som kommer og går med tiden. Jeg opplevde det da jeg selv gikk på VGS, og jeg gjør det forsåvidt nå også. F.eks på siv.ing linjene på NTNU blir man tvunget til å ta to stk ikke-tekniske emner i løpet av graden. Dette irriterer meg grenseløst, og jeg har bare utsatt det og utsatt dette til siste stund; men nå som planen er PhD til våren blir det til at jeg må bite tennene sammen og gjør den innsatsen som kreves nå, kjedelig eller ei.

Og slik vil det være for din del også. Et tips for å få det til er å f.eks sitte og arbeide et sted der du ikke har pc, internett, etc tilgjengelig. Finn et ledig grupperom på skolen, gå på biblioteket og sett deg et sted langt fra pc'ene de har der, eller lignende. Du kan også ha i bakhodet at det er alle de kjedelige fagene på VGS som egentlig er de absolutt enkleste - det eneste som kreves er tid og at man har en nogen lunde grei hukommelse - i motsetning til de artige fagene der man faktisk må forstå litt av det som foregår. ;)
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Nebuchadnezzar skrev:På en måte elsker jeg å lære fra meg, og syntes det er fantastisk når jeg klarer å hjelpe medelever og andre. På den andre siden vil jeg også få en dypere forståelse av både matte og fysikk...
Dette kan jeg kjenne meg igjen i, og ofte får man jo dessuten en dypere forståelse for stoffet når man hjelper andre. Hvis du føler deg litt idealistisk kan du jo vurdere å melde deg som frivillig leksehjelper? Røde Kors, frivillighetssentraler o.l. driver leksehjelp-grupper over store deler av landet. Jeg jobber frivillig som leksehjelper en gang i uken, og det er veldig givende og gøy! Det er også en god mulighet til å snuse litt på læreryrket.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

På UiO kan man etterhvert jobbe som gruppelærer (mest aktuelt for masterstudenter), slik at du også får muligheten til å lære ting bort. De fleste doktorgradsstudenter har også noe undervisning med i stillingen.

Tenke gjennom om du virkelig bare liker å undervise, eller om du har lyst å leve av det. Å være lærer i Norge i dag innebærer haugevis med papirarbeid, retting, tilbakemeldingsskjemaer, osv - å være professor derimot, virker bare kos.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
lindakatt
Cayley
Cayley
Innlegg: 74
Registrert: 10/10-2010 12:25

Nebuchadnezzar skrev:Jeg mangler motivasjon til å jobbe, ofte kan jeg sitte et par timer hvor jeg bare går dundt og sover, spiser eller ser på meningsløse ting på nettet.

Med matte o fysikk går jobbingen som en lek, og jeg har aldri vært borti fag som er lettere eller gøyere. Elsker mekanisk fysikk, og store deler av R2 pensumet.

Probleblemet er de andre fagene... Syntes historie, religion og slike fag er gørr kjedelig i forhold til hva jeg interesserer meg for. så noen tips om hvordan jeg skal klare å komme meg igjennom ?

Samtidig lurer jeg på hva jeg skal velge videre

På en måte elsker jeg å lære fra meg, og syntes det er fantastisk når jeg klarer å hjelpe medelever og andre. På den andre siden vil jeg også få en dypere forståelse av både matte og fysikk...

Har tenkt meg for å gå på ntnu, men ikke bestemt meg for linje enda. Linja Vektormannen går på virker jo artig. Men vet ikke hvor mye bedre forståelse for matte og fysikk jeg lærer der. Så alle tips og råd blir mottat med stor glede =)
Hei!
vært i litt samme situasjone som deg. Dvs, tatt hele VGS som privatist, og har jo da vært nødt til å ta alle de andre fagene og... Hadde aldri trodd det når jeg begynte, men det er realfagene som funker for meg... Nesten avkobling å regne matte og fysikk... Det JEG har gjort dette semesteret, og forrige også, var å ta med meg bøker fra ett av de "må lese på" fagene, og ta "pauser" hvor jeg leste matte eller fysikk. Høres teit ut, men det fungerte for meg. I og med at jeg synes det er fryktelig mye lettere å sette meg ned med matte, fysikk etc, og ble veldig umotivert når det var et annet fag jeg MÅTTE lese på, så ble løsningen å ta med bøker i begge fag, og bytte litt på. På den måten får man jo jobbet med begge deler :) Ellers tips til å komme seg igjennom kjipe fag; tegn figurer og skriv stikkord tilknyttet figurene (fungerte som bare det i f.eks. historie og religion og etikk), prøv å gjøre det mer strukturert. ofte er jo de fagene fryktelig diffuse, så det funket for meg å korte ned alt sammen til en litt mer ryddig form. Rett og slett bare strippe ned pensumet til ett par stikkord og figurer per emne, også er det jo stort sett ikke noe problem å ressonnere RUNDT disse stikkordene. Rett og slett bare... "cut the crap", stripp det ned til ett par vesentlige ting.

Vet ikke om det var noen hjelp i dette, men... I feel you! "Mattepauser" funket for meg ;)
Og jeg har en del notater skrevet på den formen jeg skisserte over her i en del fag, så bare si ifra om du vil ha en kopi for å se hva jeg mener!
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Fysmat i Trondheim krever veldig høyt snitt for å komme inn på, men matematikk i Oslo krever ikke så mye. Hvis du gjør en god innsats i realfagene så klarer du deg fint.

Du får "ankomme mattestudiet" med stil, slik som Jack Sparrow: http://www.youtube.com/watch?v=qFG6KAd2ITI (fra 1:18)
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Hvis du møter opp og gjør ditt beste i timene holder det til en firer i de fleste fag. Jeg liker verken norsk, religion, tysk, historie, gym, men greide å holde snittet i disse fagene på ca. 4.2. Om du gjør opp for det med å få 6 i de fleste realfagene, kan du komme inn på linjer med høye poengkrav. Husk at ca. 8-9 av de ca. 20 karakterene du får kommer fra realfag. I tillegg har du realfagspoeng.

Fysmat hadde et krav på 54 poeng, en økning på hele 4 poeng fra fjoråret, så jeg spår at det muligens senker seg.

Angående forskjellen på LUR og fysmat jeg vet om hittil:
* Fysmat er et sivingstudie, som fokuserer mer på det praktiske. Eksempel: Vi får lov til å bruke en stor formelbok på matteeksamen, og hadde ingen bevisoppgaver. Det motsatte av analyse-faget så vidt jeg vet.

* Igjen, fysmat er et sivingstudie, noe som har sine fordeler. Om du vil bli lærer, gå LUR, om du vil bli sivilingeniør, gå fysmat.

Dette ble kanskje mindre motiverende enn informerende.
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Gommle skrev:Hvis du møter opp og gjør ditt beste i timene holder det til en firer i de fleste fag.
Hmm. Mener du at dette gjelder alle elever generelt? Tviler.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Nja. Kanskje ikke elever generelt, men for en som synes R2 og Fy2 er lett.
Bentebent
Cayley
Cayley
Innlegg: 55
Registrert: 15/12-2010 22:29
Sted: Trondheim

Det du sa der, Gommle, hjalp i hvert fall meg veldig! Jeg har ikke hatt peiling på hva jeg skal gå. Alt jeg vet er at jeg vil studere matte og fysikk, og at jeg vil bli sivilingeniør. Fysmat høres perfekt ut :D takk for innlegget ditt!
NTNU: Ingeniørvitenskap & IKT 2011-2016 :)
Svar