Hvorfor strøk nesten 50% av lærerstudentene i matte?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gjest

Jeg leste en artikkel på vg.no her om morgen.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/28/435926.html
Se på matteoppg. neders?
er ikke det basic matte som man får på ungdomsskolen?
Hva synes dere?
Lineh

Ja, det meste av denne eksamenen burde kunne bli løst greit av ungdomsskoleelever. Kanskje med unntak av oppgave 4, hvor kunnskap om derivasjon er nyttig.

Til gjengjeld så kan lærerstudentene sikkert mye om viktigheten av masse flerkultur (dvs. islam) i skolen, den sosialistiske enhetsskolen samt alle fordelene med mer tegning og mindre realfag.
emil
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 13/02-2004 22:30

Lærerutdanningen i Norge burde vært på høyde med den i Finland, hvor alle har mastergrader ;) Det er kanskje ikke rart at finnene gjør det mye bedre enn Norge på undersøkelser som PISA og slikt.
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

En ting jeg lurer på. Er det slik at de som tar denne såkalte eksamen har tenkt å undervise i matematikk på grunnskolen? :shock:
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Problemet er vel egentlig at de fleste av disse studentene absolutt ikke vil undervise i matematikk. Likevel er matematikk obligatorisk i allmennlærerutdanningen, og man blir ikke allmennlærer uten å ha stått på den.

Det som bekymrer meg mest, er ikke alle studentene som stryker, men de som hater matematikk intenst, som likevel står, og som vil bli satt til å undervise i faget i grunnskolen. For dersom du får deg jobb, så nytter det ikke å si at jeg ikke liker å undervise i matte. Har man studiepoengene, så vil man bli satt til å undervise i det. Dette gjelder spesielt på småtrinnet og mellomtrinnet...
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar