VGS->Universitet

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
dx

Begynner til høsten på fysikk&matematikk studiet, kommer direkte fra vgs, hvordan vil dere si overgangen er? Brutal? :oops:

Bør jeg begynne å se litt på matte 1 nå i sommer?
Noen særskilte tips rundt overgangen og skolestart på universitet generelt?

Takk takk.
Gjest

Hei

Dette er mitt første innlegg her på matematikk.net. Jeg har selv erfaring med å begynne på fysikk & matematikk ved et universitet.

Jeg kan røpe at du må arbeide langt hardere på et universitet enn på vgs. Det hjelper utrolig mye om du arbeider jevnt, slik at det går bra faglig og du kan ha et ok liv ved siden av. Overgangen faglig sett er at du må lære deg litt andre måter å tenke på, dvs. du vil få lagt fram bevis for alt nytt som sies, og disse bevisene er ikke helt enkle retorisk sett i starten. Overgangen ellers er at alt på et universitet er av store dimensjoner (bygningene, antall studenter og fagpersonell etc.). Du vil, uavhengig av hvilket universitet du begynner på, få en litt mykere overgang pga fadderordningen (ikke vær redd for å komme med spørsmål til dine faddere, husk at de også har vært nye studenter en gang). Et godt tips er også at du budsjetterer(!!) stipend og lån slik at du har en jevn økonomi utover semesteret. Ikke fall for fristelsen ved å gå på ALLE festene som tilbys de første månedene (det kan være riktig mange). Om du i løpet av studiet skulle få behov for studieveiledning, psykolog eller andre tjenester: oppsøk tjenesten så fort du tror du kanskje kunne ha nytte av det (gratis, konfidensielt og ikke noe å skamme seg over).

Om du burde begynne å se litt på Matem. I nå i sommer? Det kan da umulig skade. Gjør det, da blir overgangen enda enklere for deg. Lykke til med studiene.
dx

Takk for svar - gjør det litt mindre skummelt.
Studerer du fysmat ved NTNU? I så fall, jeg tenkte jeg skulle se litt på matte 1, men lurer på hvilken lærebok de bruker i det faget. Finner ikke noe på NTNUs sider.
Er det Kalkulus på norsk eller engelsk?
Vanlig kalkulus eller den med "en eller flere variabler"?
Gjest

Besøk denne siden:

http://www.math.ntnu.no/~hanche/kurs/mat1/2002h/

I 2002 var følgende lærebok pensum:

Edwards & Penney: Calculus with Analytic Geometry, 5. utgave
kapitlene 1-8, 9.1-9.5, 10.1-10.5 og 11
dx

Fant ut at det for 24/05 var, for MTFYMA (Fysikk og matematikk),: Adams: Calculus A Complete Course, Fifth edition (Addison Wesley). Men hvorfor på engelsk - når alle andre siv.ing. studium har norsk mattebok?
Gjest

Jeg glemte å skrive at det også kan være lurt å begynne å lete etter hybel allerede nå, besøk lenken:

http://www.studby.ntnu.no/phpwebsite/
Svar