Rubiks kube

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Tomatsaus
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 04/02-2010 17:10

Er det noen andre på forumet her som kan løse Rubiks kube? Jeg driver med det man kaller speedcubing, altså at man løser den så fort så mulig. Har en personlig rekord på 20 sekunder. Bruker en metode som heter CFOP.
Det er kanskje ikke så populært i Norge, men det arrangeres mange konkurranser rundt om i verden for tiden. Tror det skal være konkurranse i Trondheim en gang i starten av 2011 også.

Så er det noen andre matematikere som kan løse rubiks kube?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg ble for utålmodig til å løse 3x3 modellen, så jeg jukset for noen årsiden. Det angrer jeg litt på nå :P
Har klart 2x2, men det er vel ikke noen stor prestasjon igrunn, hehe..

Ellers driver jeg ikke med noe speedcubing, og har vel personlig rekord på 1.50, så du kunne vel løst noen kuber innen jeg var ferdig :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ligger på rundt 16-20 avg.

current avg12: 18.83 (σ = 0.86) <- Første gjennomsnitt i dag, meh
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

Hei!

Vel, eg er ikkje så aktiv på forumet her lenger, men eg driver i høgaste grad på med speedcubing. For tida er vi ein gjeng med studentar i Trondheim som held på. I tillegg er det nokon i Oslo som er litt yngre. Ellers er det litt her og der. Vi er kanskje 20 i Norge som snittar under 20 sek.

Det skal arrangerast Norwegian Open i februar i Trondheim, og det er snakk om kanskje ein i nærheten av Oslo like før jul. Prøv å kom deg på ein konkurranse, så er du inne i miljøet med ein gong.
Tomatsaus
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 04/02-2010 17:10

Det hadde sikkert vært gøy å være med på konkurranser :) Trondheim er litt lang unna siden jeg bor i Akershus, men hvis det skal være i Oslo kan jeg nok joine. Er det folk fra utlandet da eller er det bare nordmenn?
Jeg averager ca 28 sek på 3x3x3 så er ikke den beste, men skal prøve å bli under 20 jeg også. Er det forresten noen som vet når det er vanlig å lære full oll?
Berntisso
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 29/01-2011 22:11

Jeg kan! Selv om jeg registrerte meg bare for å svare på dette innlegget. Min rekord er 35 sekunder og jeg bruker Fredrik-metoden, som er den metoden som de fleste ordentlige raske bruker.
Berntisso
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 29/01-2011 22:11

Tomatsaus skrev:Det hadde sikkert vært gøy å være med på konkurranser :) Trondheim er litt lang unna siden jeg bor i Akershus, men hvis det skal være i Oslo kan jeg nok joine. Er det folk fra utlandet da eller er det bare nordmenn?
Jeg averager ca 28 sek på 3x3x3 så er ikke den beste, men skal prøve å bli under 20 jeg også. Er det forresten noen som vet når det er vanlig å lære full oll?
Det varierer veldig, men jeg tror det er rundt et år. Jeg har drevet med dette i et år, og kan ennå ikke full OLL, men jeg holder på å lære full PLL. Felix Zemdegs, verdensrekordholderen, tror jeg lærte det på rundt 2 måneder, så det er ganske utrolig. Noen lærer det aldri.
Og det med utenlandske Norwegian Open-deltagere; Det er flere av dem, men mest nordmenn.
Svar