Noen som fikser denne?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

a=a
a-a=a-a (trekk fra a på begge sider)
a[sup]2[/sup] - a[sup]2[/sup] = a[sup]2[/sup] - a[sup]2[/sup] (multipliser med a på begge sider)
a(a-a) = (a+a)(a-a) (konjugatsetn. eller 3. kvadratsetn.)
a + a+a (forkorter likt på begge sider)
a = 2a
og forkorter vi med a får vi...:
1=2

Som jo er et ganske morsomt resultat. For de som kjenner induksjonsbevis skulle det da vært klart at siden 1=2 så må 2=3 og da er 1=3 osv osv.. alle tall er lik hverandre. hehe.

QED :)

En annen lyder slik:

a = 0.999... (helt til uendelig..)
10a = 9.999... (helt til uendelig..)
10a - a = 9
9a = 9
a=1

Sikkert mange som har sett disse før, og det skulle være ikke være veldig vanskelig å avdekke feilen. Finner man den logiske bristen på det første problemet er det en god huskeregel.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Jeg trenger ikke avsløre hvor dette går galt, men et hint et at det ikke er lov å dele å 0;)

Ser også helst at du ikke bruker qed i forbindelse med dette, da det er galt, og ikke beviser noe som helst :D
Gjest

Ser du studerer matematikk. Går siv.ing jeg... Tar ikke så tungt på sånt vi:)
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Kummi90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 02/07-2005 11:47

Er det noen som venligst kan forklare meg HVA DETTE ER??? Jeg vet ikke hva dere snakker om. Kan dere gi lette eksempler?
Gjest

Poenget er ikkje noko meir enn at ein ikkje kan dela på null.
Gjest

Hvor deles det på null?
Gjest

a - a = 0, så når ein går frå a(a - a) = (a + a)(a - a) til a = a + a deler ein på null, noko som ikkje er ein gyldig operasjon.
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Når det gjelder det andre eksemplet er det faktisk ingen feil, matematisk er 0,99999999.... (til uendelig) lik 1. Innen enkelte områder av matematikken er det faktisk et problem at vi har to ulike måter å skrive sammet tall på :shock:
Gjest

Gje eit eksempel!
Gjest

Vil forresten berre seia at "til uendeleg" er noko lausleg - poenget med uendeleg er jo nett at me aldri kjem til det!
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Ta f.eks. mengden av alle reelle tall mellom 0 og 1. En undermengde av disse er alle desimaltall som kan skrives ved hjelp av sifrene 8 og 9 (etter komma).

F.eks.
0,8
0,98898898
0,88989.
0,989888888888888... (til uendelig)
0,88989999999... (til uendelig)

Denne mengden er et eksempel på en fraktal, og dersom man er interesserte i fraktaldimensjonen til denne må man passe på. Man ønsker da (litt enkelt sagt) å finne ut hvor stor del av tallene mellom 0 og 1 som er med i mengden vår. Ettersom en lang rekke av tallene har to skrivemåter må man passe på at disse ikke "telles" med to ganger når man prøver å regne ut fraktaldimensjonen.

(f.eks. er tallet 0,99899 det samme som tallet 0,99898999999....., og slike eksempler finnes det uendelig mange av)
Lore

Men denne regningen kan brukes til å forklare brøker også?

a = 0.333333333333... /*10
10a = 3.33333333333...
10a - a = 3.3333333333... - 0.33333333333...
9a = 3

og

3
--- =
9

1
---
3

Hvilket forklarer brøken 1/3..
terjeas74

a=a
a-a=a-a (trekk fra a på begge sider)
a2 - a2 = a2 - a2 (multipliser med a på begge sider)
a(a-a) = (a+a)(a-a) (konjugatsetn. eller 3. kvadratsetn.)
a + a+a (forkorter likt på begge sider)
a = 2a
og forkorter vi med a får vi...:
1=2

Tips
Her er det viktig å bruke de grunlegende matte kunskapene.

Å dele på 0 er tull.
Trond
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 229
Registrert: 15/09-2005 08:36

Klippet fra APS Forum

http://antipsykopat.org/miniBB/index.ph ... &topic=659

Antipsykopaten:
La meg opplyse våre lesere om at Alpha har utlovet en belønning på kr 100.000 til den som kan bevise matematisk at forflytning er mulig, se http://radikal.net/usenet/forflytning.html

Jeg har klippet ut en del relevant stoff fra Alpha på no.fag.filosofi om dette.
Alpha får korrigere og redigere om han mener at (noe av) dette er tatt ut av sin sammenheng eller på annen måte ikke gir et korrekt bilde.


Alpha:
Jeg forutsa for mange år siden at forflytning av elementærpartikler var logisk umulig og det matematiske "beviset" i de fleste matematikkbøker for universitetet var feil. I dag blir det mer og mer akseptert at jeg har helt rett. Det begynte med en teori jeg ikke satset penger på. I dag har pengepremien oppe i 100.000 kroner for å motbevise meg. Ingen har engang prøvd etter at premien ble øket til 100.000. Det er sikkert fordi de forstår at "den som satser så mye må jo ha et ***** godt bevis". Her har du gamle diskusjoner om emnet: http://radikal.net/usenet/forflytning.html
---
Jeg har utlovet 100.000 kroner til den som først kan matematisk bevise at forflytning er mulig. Det holder å bevise at 0.99999... == 1 for å få utbetalt dette.. Denne summen har blitt utovet i diverse massemedier, news og til email til diverse professjonelle matematikere. Ingen har klart å fremlegge et formallogisk gyldig bevis for dette, og samtlige forslag brøt med A== A og derfor også med formallogikken.
--
100.000 kroner for et formallogisk gyldig bevis på dette. Du klarer det ikke. Ingen klarer det. Det er ikke mulig å gjøre om dette til en endelig brøk.


Les videre på linken jeg oppga i denne posten.
Svar