motivasjon?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
anlif
Cayley
Cayley
Innlegg: 81
Registrert: 13/09-2009 14:47
Sted: Trondheim

Jeg studerer endel matematikk på egenhånd (videregående skole nivå) og blir ofte distrahert eller sliten av å arbeide med det.

Jeg mener selv at jeg ikke har store problemer med å forstå matematikk, men det tar jo sin tid uansett. Så jeg spør egentlig etter generelle motivasjon og disiplin tips? Jeg prøver å sitte så mye som mulig på skolen å arbeide for å ikke bli distrahert. Men den er jo bare åpen så lenge. Når jeg er hjemme på hybelen frister det fort å gjøre mye annet rart. Jeg prøver å sette meg mål, og når som regel disse, men så fort jeg er ferdig med de så er det nesten umulig å jobbe noe videre. Mentalt så føler jeg meg "ferdig" for dagen.

Føler jeg kaster bort litt tid, noe jeg ikke har til overs i år :)

alf
janjoar
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 25/07-2009 21:33

Motivasjon på den amerikanske måten....:

http://www.youtube.com/watch?v=VDm1g4zw8Hs
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Føler jeg kaster bort litt tid, noe jeg ikke har til overs i år
Du er ikke den eneste som føler det slik ;)

Som du selv sier er en god idé å sette seg mål, og kun konsentrere seg om dem. Belønn deg selv når du klarer disse målene. Hvis du får tid til overs vanligvis, er det en idé å sette seg større mål.

Selv har jeg en uvane med å la datamaskinen være påslått like ved - med den konsekvens at jeg skifter musikk på YouTube og oppdaterer matematikk.net-forumet konstant.

Jeg er også interessert i tips fra noen av "veteranene" på forumet ;) (hint!) (plutarco, mrcreosote, daofeishi, osv!)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

FredrikM skrev:Jeg er også interessert i tips fra noen av "veteranene" på forumet ;) (hint!) (plutarco, mrcreosote, daofeishi, osv!)
For deg som går på universitetet kan jo en lesesalsplass være tingen. Nå vet jeg ikke hvordan opplegget er på UiO, men på NTNU går det i alle fall an å få tildelt fast plass på enkelte lesesaler, og der kan en sitte så lenge en vil. ;)
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Absolutt sant. Lesesalen på VB er veldig fin å studere på. Problemet er de dagene jeg velger å være hjemme. (når jeg ikke har forelesning, helger, etc - eller jeg bare skal lese noen timer). Da blir jeg lett distrahert. Og det er egentlig synd å bli så lett distrahert og kun kunne konsentrere seg på en lesesal.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

FredrikM skrev: Selv har jeg en uvane med å la datamaskinen være påslått like ved - med den konsekvens at jeg skifter musikk på YouTube og oppdaterer matematikk.net-forumet konstant.
Bruk noe som ikke krever oppdatering hver gang en sang er ferdig.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Man kan lage spilleliste på youtube da, hvis man ikke har flashblocker på da.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
tfed
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 06/10-2009 14:25
Sted: Oslo

Da skal jeg være behelpelig med fremtiden til norsk matematikk, og dele ut Spotify-invites til de studentene som skulle trenge det!

Da har man ingen unnskyldning for å ikke regne matematikk! :wink:
FredrikM skrev: Problemet er de dagene jeg velger å være hjemme. (når jeg ikke har forelesning, helger, etc - eller jeg bare skal lese noen timer).
Jeg hadde også det problemet før. Etter at jeg begynte å ta turen ned på universitetet hver dag uansett om jeg hadde forelesning eller ei, har jeg merket en stor framgang i fagene.

Tidligere kom jeg på universitetet til første forelesning og gikk etter siste. Ettersom jeg ikke har mer enn to forelesninger noen av dagene ble det litt rykk og napp-studering, hvis du forstår.

I dag er jeg på universitetet fra 09 til minimum klokken 16, hver dag. Det har gjort underverker for min egen del hvertfall.

Dog, personlig er jeg ikke så glad i lesesalen i VBhus. Så fra og med neste semester skal jeg begynne å søke på lesesalplass.
Matematikk og informatikk @ Universitetet i Oslo:

Kurs jeg tar nå:
MAT1110, MAT1030, STK1100, INF1010
anlif
Cayley
Cayley
Innlegg: 81
Registrert: 13/09-2009 14:47
Sted: Trondheim

tfed: Jeg ser du studerer matematikk og informatikk.

Kunne du gitt en pekepinn på hvordan dette studiet fungerer (hva dere gjør, hvor mye valgfrihet du evt har i forhold til andre fag, og mengde "fritid")?

Jeg har begynt å like matematikk mer og mer, og jeg har litt erfaring med programmering (C/C++ for det meste). Jeg tenkte først å gå datateknikk / kybernetikk, men nå ser jeg for meg matematikk m/ informatikk som et like interessant valg. Når jeg programmerte på egenhånd merket jeg svært ofte at dypere matematikk bakgrunn kunne hjulpet meg å kode mer effektivt, og forstå prinsipper bak f.eks sortering av data raskere og bedre.

Takk for tidligere svar av alle andre og, godt å høre at det ikke er bare meg som sliter litt :)

alf
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

tfed: Jeg ser du studerer matematikk og informatikk.
Jeg tar meg friheten til å svare litt for tfed. Jeg går på bachelorprogrammet Matematikk, informatikk og teknologi - jeg tar fordypning i matematikk, men man kan også velge å fordype seg i informatikkrelaterte emner.
Kunne du gitt en pekepinn på hvordan dette studiet fungerer (hva dere gjør, hvor mye valgfrihet du evt har i forhold til andre fag, og mengde "fritid")?
Om du vurderer samme program, men f.eks heller å fordype deg i informatikk - vil du ha veldig stor valgfrihet når det gjelder fag - spesielt etter førsteåret. Det er en del fag du må ha for å få graden godkjent som en bachelor, men dette er langt under halvparten. I tillegg kan du velge å ha flere enn de vanlige 30 studiepoengene hvert semester.

Undervisning i informatikk - ihvertfall de første årene - foregår ofte med forelesninger og såkalt "fellesprogrammering". Da løser foreleserne noen problemer slik at man lærer hvordan man skal angripe problemer. Man kan også velge å gå på gruppetimer, hvor man kan sitte og programmere; der vil det være en gruppelærer tilgjengelig for hjelp.

Oppmøte er sjeldent/aldri obligatorisk. Som regel er første forelesning obligatorisk, men bortsett fra det kan du velge selv hvordan du vil lære deg tingene.

Det er også vanlig med ganske mange obligatoriske oppgaver hvert semester på informatikkemner.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
tfed
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 06/10-2009 14:25
Sted: Oslo

Som du kanskje har forstått heter programmet Matematikk, informatikk og teknologi (MIT. Jeg har hatt et 'friår', hvor jeg kun tok informatikkurs som enkeltemner, mens jeg leste meg opp på matematikk (Straff for å ha gitt bengern på VGS :wink: ).

Det flotte med MIT er at det er at timeplanen første semester er lik de fleste andre studieprogrammene på MN-fakultetet. Så hvis du skulle ombestemme deg i løpet av første semester er det bare å søke innpassing. Du har også en god del studieretninger i selve MIT-programmet, noe som gjør at du har veldig mange valgmuligheter.

Selv kommer jeg til å ta fordypning i enten matematikk eller computational science.

Når det er sagt, er det en del feller i programmet. Spesielt når det gjelder informatikkemner. Veldig, veldig, veldig mange syntes de første ukene er plankekjøring. Noe det faktisk er. Feilen de gjør, er å tro at de kan plankekjøre faget hele semesteret. Jeg har blitt godt kjent med et par gruppelærere det siste året, og det de forteller meg er at når fristen for tredje obligatoriske innlevering er over - har nesten halvparten falt av, og flere vil gå på trynet når fristen for den fjerde er over. (Dette er INF1000.)

Hvis du velger MIT, vil du ha INF1100. Det er et litt annet opplegg der, men samme poenget gjelder der. Ikke tro at du er best, bare fordi du plankekjører de første ukene.

Angående fritid er ikke jeg rette person å spørre. Jeg tilbringer sinnsyke timer hjemme (les: vim :lol: ) og i matematikkbøkene. Men generellt tror jeg du kan komme unna med 13-15 timer i uken i hvert fag (dette er inkludert forelesninger, plenumsregning og gruppetimer), hvis du vil ha gode karakterer.

Alt i alt, kan jeg ikke annet enn å anbefale MIT. Jeg storkoser meg!
Matematikk og informatikk @ Universitetet i Oslo:

Kurs jeg tar nå:
MAT1110, MAT1030, STK1100, INF1010
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

tfed skrev:Som du kanskje har forstått heter programmet Matematikk, informatikk og teknologi (MIT. Jeg har hatt et 'friår', hvor jeg kun tok informatikkurs som enkeltemner, mens jeg leste meg opp på matematikk (Straff for å ha gitt bengern på VGS :wink: ).
Så det er ikke bare meg. Vi har kommet ca. like langt i studiene og tar samme fag, faktisk.
Når det er sagt, er det en del feller i programmet. Spesielt når det gjelder informatikkemner. Veldig, veldig, veldig mange syntes de første ukene er plankekjøring. Noe det faktisk er. Feilen de gjør, er å tro at de kan plankekjøre faget hele semesteret. Jeg har blitt godt kjent med et par gruppelærere det siste året, og det de forteller meg er at når fristen for tredje obligatoriske innlevering er over - har nesten halvparten falt av, og flere vil gå på trynet når fristen for den fjerde er over. (Dette er INF1000.)
Sykt mange brenner seg på dette ja. Udsle informatikere! :roll: Det er noe en bare kan glemme, i allefall å ta med seg til senere, og i allefall i matte. Jeg sov meg basically igjennom et år med INF* på Blindern og fikk ikke store problemer, men jeg har det med meg at det ikke er noe en kan holde på med. Hjelper alltid på humøret, karakterene og selvfølelsen å komme seg opp og ut på Blindern litt.

En annen viktig ting som jeg har lært meg er at "multi-tasking" er noe skikkelig dritt. Det beste er å ikke høre på musikk hvis du hele tiden må skifte sang, ikke ha på PC-en hvis du hele tiden må sjekke mail, osv. Jeg har bare gitt opp å bruke skrivebordet mitt som arbeidsplass fordi det bare ikke går med PC-en på. Man kan ikke se på TV mens man studerer, enkelt og greit. Det gjør noe med deg generelt sett også. I lengden får du dårligere arbeidsminne, dårligere fokus osv. Beste er å huske å gjøre en ting om gangen, og gjøre den ene tingen skikkelig. Det er skrevet tonnevis av artikler om dette. Her er en random artikkel jeg googlet frem just nu: http://www.apa.org/releases/multitasking.html
anlif
Cayley
Cayley
Innlegg: 81
Registrert: 13/09-2009 14:47
Sted: Trondheim

Hvordan kan matematikk m/ informatikk sammenliknes med datateknikk?

Har man mer matematikk, og mindre programmering? Eller mindre av begge?

Føler jeg heller vil ha mer matematikk, siden jeg føler selve programmeringsdelen av datateknikk er noe man ikke trenger like mye tid på å lære seg som matematikken bak det hele. Tar jeg feil?

alf
Shantel
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 01/10-2004 14:40

Ser ikke helt store forskjellen på matematikk med informatikk og informatikk.
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

Shantel skrev:Ser ikke helt store forskjellen på matematikk med informatikk og informatikk.
Eneste måtte vel være at det krever utrolig mye mer disiplin å gjøre det bra i matte første året en omvendt. Som er en bra ting. I allefall min erfaring.
Svar