KoMiN

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

For en uke siden fikk alle UiO-studenter "reklame" i mailboksen for dette seminaret: http://www.komin.math.ntnu.no/index.php

Forsiden begynner med å si at dette er et seminar for matematikkstudenter på alle nivå - og da høres det jo morsomt ut. Jeg er jo fremdeles på forholdsvis lavt nivå. Men når jeg titter på abstracts og liste over påmeldte, virker det som om nivået er for høyt til at dette kan være interessant for meg.

Noen tanker?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Bogfjellmo
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 29/10-2007 22:02

Jeg vil i høyeste grad oppfordre alle matematikkinteresserte studenter til å komme. (Men jeg er jo også leder av arrangementskomitéen så jeg er kanskje partisk.)

Jeg vet ikke helt hvilket nivå du er på, men fra postene dine ser jeg jo at du holder på med litt kompleks analyse, så da er du vel andreårsstudent?

Foredragene varierer litt i nivå, og noen vil det kanskje være vanskelig å henge med i. Men hovedmeningen er at foredragene skal motivere til senere studier og gi et innblikk i hva matematikk kan være. Dette er ikke forelesninger! Du trenger ikke henge med i alle detaljene for å få med deg hovedidéene, og du kan ha glede av foredragene selv om de ligger noen hakk over ditt nivå.

Av de to abstractene som er lagt ut, er nok Idun Reitens foredrag noe høytliggende, men på den andre side er Idun en veldig god formidler, så jeg tror du kan få utbytte av det nesten uansett nivå.

Eivind Fonns foredrag ser også litt teknisk ut, men den ene problemstillingen "hva er en form?". (Eller kanskje bedre "hvordan definerer man en form?") er ganske lettfattelig, men vanskelig å svare på, om du tenker etter.

I tillegg er konferansen mer enn bare foredragene. Det sosiale er også viktig. Dette er en helt spesiell mulighet til å bli kjent med andre matematikkstudenter fra hele landet.
Sist redigert av Bogfjellmo den 06/10-2009 13:26, redigert 1 gang totalt.
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

Jeg så en lapp på veggen i går og tenker jeg skal dra. Så veldig interessant ut! Har i alle fall en kamerat som skal dit som har vært der før. Er visstnok temmelig knall.
tfed
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 06/10-2009 14:25
Sted: Oslo

Lurte på om jeg skulle ta turen selv, men jeg er nok på samme tanker som deg Fredrik. Nivået blir nok et hakk for høyt for meg. Tror jeg velger å vente til neste år før jeg deltar på seminaret.

Ser også nå at seminaret skal være 30.10 -> 01.10 Det blir en liten kræsj for min del da dagen@ifi blir arrangert dagen før. Skal jobbe der den dagen, så blir nok en del slitsomt hvis jeg skal rett på toget dagen etter :-)

Uansett er seminaret et glimrende initiativ, og satser på å delta neste år!
Matematikk og informatikk @ Universitetet i Oslo:

Kurs jeg tar nå:
MAT1110, MAT1030, STK1100, INF1010
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Takker for langt svar!
Jeg vet ikke helt hvilket nivå du er på, men fra postene dine ser jeg jo at du holder på med litt kompleks analyse, så da er du vel andreårsstudent?
Stemmer.
I tillegg er konferansen mer enn bare foredragene. Det sosiale er også viktig. Dette er en helt spesiell mulighet til å bli kjent med andre matematikkstudenter fra hele landet.
Også dette høres spennende ut - men igjen: om størsteparten av deltakerne ligger noen år foran meg, vil det muligens være vanskelig å henge med i en samtale som handler om matematikk.

Ihvertfall - du virker overbevisende ;)
Uansett er seminaret et glimrende initiativ, og satser på å delta neste år!
Om jeg leste rett, arrangeres dette hvert tredje år.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
tfed
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 06/10-2009 14:25
Sted: Oslo

Om KoMiN skrev:KoMiN er en årlig konferanse for norske matematikkstudenter på alle nivå, som ble holdt for første gang ved NTNU, Trondheim, i november 2006. Konferansen arrangeres i år av studenter og stipendiater ved NTNU igjen, etter å blitt arrangert av henholdsvis Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen i 2007 og 2008.
:wink:
Matematikk og informatikk @ Universitetet i Oslo:

Kurs jeg tar nå:
MAT1110, MAT1030, STK1100, INF1010
Sonki
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/06-2007 13:31

Jeg har sannsynligvis tenkt å gå på KoMiN, og jeg er førsteårsstudent!
Så du trenger ikke bekymre deg for at alle deltagerene ligger på et nivå høyere enn deg FredrikM ;)
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Jeg kommer! Kom på din (antakeligvis?) første middag der serviettene og duken(?!) benyttes til matematiske skriblerier etter maten er fordøyd! Kom på KomiN!
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

FredrikM skrev: Noen tanker?
Jeg synes ikke du skal la være å dra fordi du tror du ikke kommer til å henge med i en eventuell samtale om matematikk med andre deltagere. Slik jeg ser det, så er ett av poengene med konferanser at en også får innblikk i hva det forskes i for tiden, osv. Dette kan jo også, som en nevnte før meg, motivere til videre studier / forskning, så det er jo bare bra.

I verste fall trenger du jo bare å si i fra til de du snakker med at du fortsatt går andre året, og at du derfor ikke henger helt med for alle temaer.

Kjør på mens du kan dra på konferanser for en billig penge; hvis du en gang senere i livet vil dra på store konferanser her i landet og i utlandet blir det fort meget dyrt, med mindre du selv skal presentere en artikkel eller er invitert.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Dere har overbevist meg :)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

FredrikM skrev:Dere har overbevist meg :)
Du kommer neppe til å angre. Nå har du en glimrende mulighet til å møte noen av de andre fra forumet og (om det skulle være en hemmelig drøm du har ;)).
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

w00t! Jeg kommer faktisk oppover med dama. Vet ikke om hun skal være med på selve arrangementet da. Hun er ikke like mattefrelst. Gleder meg!
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Absolutt en hyggelig og vellykket helg :)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

Jepp! Neste år blir det i Oslo. Hadde en skikkelig bra helg og alle menneskene var veldig ålreite.
Foredragene var også veldig gode. Likte spesielt godt det første (om Dynkin-diagram og quivere), og det siste (som var et popvit innblikk i diff-topologi). Var et tredje også som var veldig bra om tallteori og dynamiske systemer. Oh, og det med statistisk analyse av noen romaner, som manifesterte seg som rett og slett en god historie.
Alle foredragsholdere fikk en kopp hvor det stod
[tex]\approx \mathbb{R}^2/\mathbb{Z}^2[/tex]
som jeg har skikkelig lyst på!

Kom neste år!
Svar