tips til de som trenger xtra hjelp

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

jeg har i likhet med mange problemer på matteprøver. jeg dukker opp og føler meg kjemepeforeberdt. og så får vi oppgavearket og da sniker jernteppet over meg med en gang.

hvis man er fast bestemt på å ungå dette neste gang, finnes det hjelp.

sjekk bokhandler for mattebøker, oppgavehefter fra tidligere eksamen med fasit, regelbøker og diverse.

hvis man går gjennom dem og øver innimellom kan man få seg utrolig mye.

prøv å bruk matte aktivt. for eks kan man diskutere matte med andre eller på nett som på denne sida.

sjekk om DU greier å svare på spørsmål etter du har fått trent litt.

Lykke til! :P
Gjest

Jeg har alltid ment at begrepet "jernteppet" bare er en (dårlig) unnskyldning. Problemene skyldes heller at man er ikke er godt nok forberedt eller intelligent nok.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Anonymous skrev:Jeg har alltid ment at begrepet "jernteppet" bare er en (dårlig) unnskyldning. Problemene skyldes heller at man er ikke er godt nok forberedt eller intelligent nok.
Da tror jeg du vet lite om mennesker... Jeg har sett mange nok mennesker med ganske ekstrem eksamensangst, og det har slått ut like mye, uansett hvor forberedte de er.

Spesielt når det gjelder matematikk, er det mange elever som kan utvikle ren angst. Da er det heller ikke så lett å få forberedt seg lenger, når alt låser seg hver gang du ser en matematikkoppgave. Jeg har jobbet en del med støtteundervisning for folk som sliter med matematikk, og veldig ofte er det det mentale jeg må starte med. Jeg må på en eller annen måte gi dem troen på seg selv, og la de oppdage at matematikk kan være fascinerende. Dette kan ta lang tid, men når jeg først lykkes der, så er det lett å lære dem matematikk i etterkant. Da er det ingen problemer med å få dem til å jobbe lenger.

Det er ikke lenge siden jeg tok over en klasse i matematikk, og det skjærer meg i hjertet når jeg ser noen av elevene under prøver, og delvis i timen. Du kan se at de låser seg totalt, og har gitt opp før prøven en gang ligger foran dem. Selv på temaer jeg vet veldig godt at de i utgangspunktet kan!

Det er mange ting som kan like bak elever som sliter med matematikken, men dessverre vil jeg påstå at mye av det er skoleskapt... :(
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

Jeg vet alt om eksamensangst. Selv har jeg aldri hatt en eksamen uten å være ødelagt i flere dager i forveien. Jeg sover i beste fall et par timer dagen før, og på selve eksamensdagen spyr jeg alltid. Jeg spyr væske - for mat orker jeg ikke. Dette måtte jeg gjennom for kun få dager siden da jeg hadde eksamen i kalkulus.

Allikevel har jeg aldri opplevd å få såkalt "jernteppe". Utvilsomt tenker jeg dårligere enn ellers, men jeg gjør det alltid bra. Ikke fordi jeg er superintelligent, men fordi jeg jobber hardt. Det tror jeg ikke majoriteten av alle dem som liksom kan det, men som alltid driter seg ut på eksamen gjør. "Jeg fikk jernteppe". Blæh.

Unntakene finnes alltid, og hva som gjelder for meg gjelder selvfølgelig ikke nødvendigvis for alle andre. Men, jeg tror uansett fortsatt på det jeg skrev i min forrige post.

Det er etter min mening tre store problemer med matematikkundervisning i Norge:

1) Dårlige lærere. Det er ikke akkurat kremen som velger nevnte yrket i Norge...

2) Mange elever forventer å lære og forstå matematikken med en, eneste gang, og når de ikke klarer det (matte er tross alt matematikk...), så gir de opp. "Jeg er ikke en matteperson". Dette er typisk for tiden - alt skal være instant.

3) Det er en forakt for kunnskap i Norge, og spesielt gjelder dette realfagene.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Matematikkkunskapene er synkende over hele verden.
Interessant lese stoff:

http://www.competenzia.no/bok/nedlasting.htm

Hehe nå blir det sikkert bråk. Mennesker lyver, tall gjør det ikke.
Sist redigert av mathvrak den 25/05-2005 15:31, redigert 4 ganger totalt.
Gjest

Mattekunnskapene, mener du vel?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jepp
Sist redigert av mathvrak den 25/05-2005 15:30, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Superinteressant bok - det ser ut som om den speiler mange av mine meninger og observasjoner. Den skal absolutt leses.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Anonymous skrev:
Unntakene finnes alltid, og hva som gjelder for meg gjelder selvfølgelig ikke nødvendigvis for alle andre. Men, jeg tror uansett fortsatt på det jeg skrev i min forrige post.

Det du beskriver når det gjelder mennesker som får jernteppe på eksamen, gjaldt i en stor grad meg. Jeg tok alltid stoffet lett, og så da ikke helt poenget i å jobbe så mye med oppgaver når jeg alt hadde skjønt det. Resultatet ble at jeg kunne få "jernteppe" på den siste oppgaven som ville hevet meg til toppkarakter. Og dette skjedde nettopp som du sier, fordi jeg ikke jobbet nok med oppgaver. Det var først på lærerskolen dette endret seg. Da begynte jeg å undervise medstudenter, og fikk den siste repetisjonen som hevet meg helt til topps. Så jeg skjønner veldig godt hva du mener med det utsagnet...

Sånn rent bortsett fra det, så er det mange flere enn unntakene som sliter med angst når det gjelder matematikk. Eksamensangst er et moment, men ren matematikkangst, er vel egentlig det største problemet. Det er det som gjør at mange ikke klarer å sette i gang å jobbe med faget, fordi alt rett og slett vender seg i dem med tiden. Da detter de selvfølgelig enda mer av lasset, og selvtilliten/angsten blir enda større.

Jeg har gjennom nesten 5 år nå, jobbet med lærerstudenter som sliter med matematikken, og det er skremmende mange som sliter med matematikkangst. Senest i dag, fikk jeg faktisk en tilbakemelding fra noen studenter, som fortalte meg at de ikke hadde regnet en eneste oppgave i matematikk før etter et kurs jeg hadde hatt med dem (Etter 1,5 semester). Ikke fordi de var late, men fordi de manglet totalt selvtillit, og hadde gitt opp matematikken før de hadde begynt. Etter det kurset, der jeg jobbet en del med motivasjon og logikk i matematikken, hadde det løsnet for dem, de regnet masse oppgaver i etterkant, og de klarte seg bra da eksamen endelig kom.

Man regner med at det finnes mellom 10% og 15% (Hvis jeg ikke husker feil... lurer på om ikke tallet er opp i mot 20%...) som går ut av ungdomsskolen med matematikkangst. Min påstand er at mye av den er skoleskapt, men det skal jeg ikke gå så mye inn på her...
Men for disse elevene er det ikke så enkelt som å bare sette seg ned og regne flere oppgaver. De gir opp før de har startet, fordi de har absolutt null tro på seg selv.

Husk at det er en ganske stor forskjell på de som f.eks. studerer kalkulus, der man bevisst velger et matematisk fag, og dem som aller helst skyr alle skolegang som har med matematikk å gjøre... ;)

Når det gjelder de som studerer kalkulus, så er jeg nok helt enig med deg..hehe
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

hva er kalkulus?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

http://en.wikipedia.org/wiki/Calculus

"The" calculus, more properly called analysis (or real analysis or, in older literature, infinitesimal analysis) is the branch of mathematics studying the rate of change of quantities (which can be interpreted as slopes of curves) and the length, area, and volume of objects. The calculus is sometimes divided into differential and integral calculus, concerned with derivatives
[ http://mathworld.wolfram.com/Calculus.html ]

Men jeg har lest et sted at ordet "calculus" er en stein. Steiner brukte de å regne med før. Nå har vi blyant. fra webster.com: Etymology: Latin, stone (used in reckoning).
Morris

Calculus betyr egentlig liten stein. ulus-endelsen er diminutiv på latin. Vi finner igjen ordet calculus i ordet kalkulator som igjen er nomen agens siden denne ender på -or. Og selvsagt ordet kalkyle. Grunnordet er calx som betyr stein og som er det samme som vårt ord kalk og kalsium.

Kanskje litt utenfor matematikken dog.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

mira skrev:hva er kalkulus?
For å si det veldig "enkelt"... å studere kalkulus, vil si å fordype seg i temaene funksjoner, derivasjon, integrasjon, rekkeutvikling osv. :)

Alt som kan beskrive endringer.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

mira skrev:hva er kalkulus?
I en ordbok (Clue) brukte de oversettelsen differensialregning, som er et ganske dekkende begrep.
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Intro-mattegreier de fleste må lære seg vil jeg tro. Jeg er nettop ferdig med kalkulusboka mi så. Sikkert mye mer å lære om det og men. For dere som går på vgs kan man se på det som en mer avansert videreføring av funksjoner, derivasjon, integrasjon + et par ekstra tema. Diff.ligninger også, men det er vel ikke pensum på vgs lengre. Teit nok egentlig, for enkle diff. likninger er ikke noe vanskeligere enn resten av pensum i 3mx. Mener det også kan hjelpe til motivere for bruk av integral og differensialregning.
Svar