Skrive Latex-innleveringer i Linux

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Er det noen er som har erfaringer med dette? Skal begynne å levere inn matteinnleveringer som .pdf-filer (PDF er et krav), og skrevet i Latex. Vet noen om en god måte å få gjort dette på med friprog (Linux)?

Altså, skrive et latex-dokument og gjøre det om til en fin pdf.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg er ikke veldig flink i latex, og har ikke brukt det til annet en enkle dokumenter. Det finnes programmer for det, og jeg lurer på om det ikke finnes noe latex plugin til openoffice også. Personlig bruker jeg bare en vanlig tekst editor. Jeg bruker ofte kate (Inkludert i kde 3.5, usikker på kde 4.x), og liker den veldig godt. Den hjelper til med syntax og litt forskjellig.

Latex følger med en del linux-distroer (Slackware for min del :P), og når jeg skal ha dem til pdf, så bruker jeg å gjøre det fra kommandolinjen. Det er det jeg finner enklest og mest behagelig. Disse programmene som støtter latex har sikkert en eller annen frontend for å få ut pdf. Anyway, etter du har skrevet dokumentet, så kan det eksporteres slik:

latex --output-format=pdf <innlevering.tex>
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Der, Fant ut av det. Fikk installert Latex. Prøver å skrive veldig enkle ting og:

"pdflatex test.tex", og det funker. Nå er det bare å lære seg Tex-notasjonen da :P
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Jeg regner med du sitter på en windowsmaskin?

Her er universitetet i Oslos anbefalte programvare for de som vil bruke LaTeX. Alt du (dere) trenger.
http://www.ifi.uio.no/ifidvd/Programmer ... index.html

Og anbefaler på det absolutt høyeste:
http://heim.ifi.uio.no/~dag/
Under faglige interesser finner du pdf-filene "En introduksjon til LaTeX" og "LaTeX for viderekomne" som lærer deg mye av det viktigste.

PS Det uttales forresten "latekj" og ikke "lateks". Dette er fordi X'en egentlig er den grekse bokstaven kji.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Haha, les tittelen :p. Sitter i Linux. Har programvaren nå. Trenger bare å lære språket, så blir nok mattelæreren min overrasket på neste obligatoriske innlevering. Takker for linkene.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

D'oh! :P
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Hvilken linux har du?

På ubuntu er det nok å skrive:

sudo apt-get install latex

i terminalen (de fleste linux versjoner kommer med noen enkle tex filer installert).

Installer en editor (texmaker er veldig vanlig og installeres med: sudo apt-get install texmaker)

Forøvrig kan masse snacks og frivare installeres ved hjelp av apt-get systemet.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Bruker Arch Linux.

# pacman -S texlive-bin texlive-core
var det jeg trengte.

Skriver TeX-filene i Geany, veldig brukbar og lettvekt IDE med god syntaksoppmerking for mange språk, inkludert LaTeX.

"Kompilerer" TeX-filene med en "Build"-kommando i Geany (den visste hvordan den skulle gjøre det med en gang, ikke dårlig), så har jeg en fiks ferdig PDF. Veldig handy. Lært ganske mye i dag, TeX var ikke så vanskelig som jeg trodde.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Klarer man å bruke TeX-en på forumet her, har man allerede kommet langt på vei.

Her er en veldig kjekk referanse for når du står fast, eller lurer på hvordan du gjør noe.
http://tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Introduction

Eller denne - som er veldig brukervennlig og mye informasjon.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Shantel
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 01/10-2004 14:40

Er det noen som har erfaring med en annen forhåndsviser enn Yap?
Yap må jo være noe av det tregeste som finnes.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

For å vise pdf filer?

Eller dvi?

edit: evince burde funke veldig bra uansett.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Shantel
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 01/10-2004 14:40

=) skrev:For å vise pdf filer?

Eller dvi?

edit: evince burde funke veldig bra uansett.
For å vise dvi i Windows.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Hvis du ikke vil bruke yap må du vel skrive latexen til pdf istedenfor (hvis det er skrive du gjør).

Evt. be om tex filer fra kilden og kompilere dem selv.

Kan jo evt. google litt og se om du finner noe bra, hvis du gjør det si fra her :P .
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Shantel skrev:
=) skrev:For å vise pdf filer?

Eller dvi?

edit: evince burde funke veldig bra uansett.
For å vise dvi i Windows.
Personlig kompilerer jeg slik at det går fra ltx til pdf direkte. Synes dokumentet ser finere ut enn den gjør i diverse previews.

Åpner du pdf filen i en nettleser, kan du bare "relaste" siden. Kanskje det går raskere.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar