Matte "er gøy"

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Det er greit nok at man trenger matte i hverdagen. Ingen klarer seg uten å beherske addisjon og subtraksjon og annen grunnleggende matte til en viss grad. Men dere kan ikke mene at hver og en må kunne
f.eks andregradsligninger, graftegning og trigonometri, såfremt man ikke skal bli arkitekt eller ingeniør eller noe lignende. Poenget mitt er at matte er viktig, men på langt nær all matte. Man skulle blitt ferdig med det etter barneskolen, da har man lært det man trenger. Og hvis man finner ut at å være arkitekt høres bra ut, går det da an å utdype seg i matte andre steder.
Nøørden
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 07/12-2005 21:25
Sted: Anywhere near you
Kontakt:

Var det innlegget bare ment for å provosere, eller? Herreguuud så usaklig du er az! Hvis du skjønner det, så tror jeg nok at du vil begynne å henge her etterhvert. det er jo så kult enda jeg bare er en liten ferskis føler jeg at jeg har kommet godt inn i miljøet her... :mrgreen:
Jeg er nørd, hva så?
Gjest

æææææ... mange laaange innlegg... gadd bare å lese 2.. :)

Matte er viktig.. men jeg tviler på at du trenger feks konstruksjon senere i livet(uten om arkitekt o.l.)

Det meste du lærer er viktig... men sånn at matteboka ikke skulle se liten ut har de bare laget masse rare ting som du egentlig ikke trenger i tilleg...
Som feks alle brøk tingene... ;)
likningskar

likninger er gøy og det får man bruk for, algebra suger å det for man ikke bruk for :)
Gjest

Det du treng (i ein viss forstand i alle fall) er to ting: Den totale danninga alle faga gjev deg og dei meir spesialiserte delane enkelte fag gjev. Det er nok av personar som skal verta ingeniørar, arkitektar, økonomar, programmerarar etc. etc. til at brøkrekning (eg trur nok me må litt lengre enn dit for å finna eit litt høgt nivå) forsvarer sin plass i lærebøkene!! For alle som ikkje skal verta noko av det overnemnde, så får dei berre ta matematikken som det det der - allmenndanning.

Matteboka kunne lett vore mykje større enn det er. Det dei har gjort er å ta vekk dei djupe, krevjande tinga for deretter å smørja dei mest elementære og kjedelegaste tinga utover ark etter ark, heilt til det har vorte bok av det. Slik oppfatta i alle fag eg lærebøkene på barneskulen - side opp og side ned med meiningslaus repetisjon. No les eg (svært) høgare matematikk - der er den motsette typen tempoproblem rådande...
...

jeg går i 10. klasse, jeg har egentlig alltid vært god i matte. på barneskolen hadde jeg en drømmelærer som tok seg utrolig godt av elevene. alle de i klassen jeg går i nå, som hadde denne læreren, har det ganske lett i matte, de siste ukene har jeg begynt å intresere meg mer og mer for matte. matte er noe man får bruk for, og som er mye morsomere å jobbe med enn f.eks. norsk og engelsk, fordi det faktisk finnes ett svar. i norsk og engelsk er det ikke noe konkret svar. jeg tror læreren min i eng gir meg dårlig karakter fordi jeg er poitisk aktiv og ikke på samme side som han... :evil:
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Hehe, du sier noe, MEN! det er viktig å huske at både norsk og engelsk er viktige fag. I f.eks en hovedoppgave, kreves det gode skriveferdigheter, og disse skrives også som regel på engelsk. (Du kan også bli eksaminert på engelsk). En annen ting er disse novelleanalysene, osv osv osv. Det kan regelrett fjerners fra pensum for de som ikke har noe interesse av det imo.
Andreas VK II
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 24/01-2006 22:21

Diktanalyse, novelletolkning ol. kan godt fjernes fra pensum ja. Et alternativ kan være å ha norsk fordypning som valgfag for de som er interessert og trenger det til videre utdanning. Når man ser hvor dårlig det står til med skriveferdighetene til enkelt er det lett å tenke at man burde konsentrere mer på å få elevene til å skrive ordenlig fremfor å lære fremtidige ingeniører å tolke dikt av Gunvor Hofmo.
"Lisez Euler, lisez Euler, c'est notre maitre a tous."
Lille noob

Den ***** matten knekker meg snart, hvis det blir fler sånne timer blir det instant selvmord!! hvis/når jeg får meg barn skal de jammen meg få slippe. MATTE SUGER!!!!!!!!!!! GWAWAWGG!G!!!! :evil:











www.gunzie.piczo.com
Gjest

Norskfaget på vidaregåande er ikkje berre mynta på realistar! Diktanalyse og novelletolking er bra skrivetrening, og dessutan kan dei fleste unngå det viss dei vil; ein har som oftast fleire oppgåver å velja mellom på eksamen etc.! Dessutan vil det nok vera nyttig for mellom anna framtidas filologar, samfunnsvitarar og for den saks skuld realistar (sic!), i det minste ved si overføringsverdi: Å klara å tolka eit resultat eller ein tekst og å klara å - skriftleg - formidla kva ein meiner om teksten er essensielt. Dessutan må ein hugsa på at både diktanalyse og novelletolking kan vera gode nøklar for å trengja seg inn i vår kultur(historie).

Andreas VK II sitt innlegg vitnar om ein merkeleg tanke som har kome inn blant skulebyråkratar i det siste: Få vekk alt som er vanskeleg og rett alt fokus mot det basale (og for mange altfor enkle)! Det er viktig å skriva ordentleg, ja, men å skriva ordentleg handlar om meir enn rettskriving - det handlar også om å kunna formulera seg på ein god måte. Aller helst skal ein også ha noko godt å koma med. Diktanalyse kan her vera ein måte å gjera det på, sjølv om eg nok må vedgå at det ikkje er heilt mitt felt, sjølv om eg ser humoren i det vide spennet av tolkingar av dikt: Alle dikt er erotiske! Me snakkar her om allmennfag på vidaregåande, og då må det kunna stillast litt høgare krav enn på barneskulen, eller kva?

Elles må det vel seiast at eg nok ikkje ville grint for lenge dersom diktanalyse og novelletolking hadde teke opp ein litt mindre del av eksamensoppgåvene. Det betyr likevel ikkje at slike emne er bortkasta.
pluto10_eng_8c3
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 24/10-2005 16:01
Sted: Oslo

Hvis alle dere mattemotstandere kan fortelle meg hva de har tenkt å bli når de blir voksne, så kan jeg sikkert finne noe matte i det yrket. :D
Tallene er ikke vanskelige...
...men det er rekkefølgen de skal stå i.
Gjest

hvordan finner jeg omkretsen av en sirkel der radius =9 meter :D
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Omkretsen av en sirkel er gitt ved diameter * [symbol:pi]

Dersom radien er 9, må diameteren være 18.
Omkresten blir da 18 * [symbol:pi]
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Pictutes 9.13 skrev:Matte suger så sinnsykt. Jeg synes synd på alle som liker matte og i hvert fall de som henger her....
'

Jaha, jeg derimot synes synd på deg og dine nærmeste. Din innstilling ovenfor et så viktig fag er ganske grotesk. Selv ser jeg matematikk som det klart viktigste faget på skolen. Klart at man må lære å skrive å lese og alt det der, men når man går på VK så bør man ha lært dette. Jeg kan si det samme som du sier om mange litterære fag, MEN jeg ville alrdi sagt det på den måten.

F.eks: Jeg mener at fag som er språkelig rettet på VK tar for seg færre ting en fag som Mate og Fysikk. Tenk deg tilbake til hva du gjør i timene i f.eks engelsk.:

"Turn to page 235 and read to 248, then do the following tasks" om og om igjen, herregud så kjedelig, det samme hele tiden. MENS i fag som mate og fysikk er det nye spennende oppg rundt hvert eneste hjørne. Du LÆRER noe nytt og konstruktivt hver time, hvis du vil så kan du få utrolig mye ut av en mate time.

Det blir hva du gjør det til selv!

Og min konklusjon blir at du : Er en liten drittunge, som grurer ræva av seg til Eksamen fordi du ikke har gjort en dritt for å prøve å lære deg faget gjennom hele året. HVORFOR? Fordi du er for dum til å skjønne noe av det, så klart... Jeg skjønner ikke alt selv, men vet at det ikke krever allverdens IQ for å klare å løse oppg'ene på Ung. og VK nivå.

Kan ikke skjønne annet enn at det vil være mer tilfredstillende for en hver person som går på skole og håndtrere et fag som krever mer enn de andre fagene fra deg og din hjerne, enn å velge fag der du skal pugge deg til karakteren. å være smart > pugging anytime!

Det værste av alt er at noen finner på å si at mate er ubrukelig. Selv sier jeg at diktanalyse blir ubrukelig for meg videre. MEN det er fordi at jeg vet det, mate derimot er det tonnevis av i alle oppegående menneskers hverdag, det er matematikk i alt du ser og tar i. En slik kommentar kan bare ha kommet fra en dum person som ikke tenker lengre en sin egen nese.



Og ja det er de dumme som sier at de som sier at andre er dumme er dumme selv!
DrKarlsen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 05/07-2006 20:40

Det å si at diktanalyse etc. er ubrukelig er vel på samme linje som å si at matematikk er ubrukelig. Jeg husker selv at norskfaget var et granskogen, men jeg forstår godt hvorfor det er der, og jeg mener selv at jeg hadde godt av det.

Egentlig ser jeg ikke grunnen til å prøve å forsvare matematikken mot disse folkene, og jeg velger å referere til noe jeg hørte en plass:
Ikke krangle med idioter; de drar deg ned til deres nivå og slår dere med erfaringen sin.
1+1 er jammen meg ikke lik 1.
Svar