Bokanbefalinger?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Leste en side av http://books.google.com/books?id=_kYBqL ... tics&hl=no, og engelsken virker relativt greit, men det hender jo at jeg slår opp i ordboka for sikkerhetes skyld :P .
Er det en god start å lese videre på den? Jeg tror ikke jeg kommer til å forstå alt til å begynne med, men det er vel i grunn en god trening for en som vurderer å satse på matte etter vgs?
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

På bakgrunn av denne tråden har jeg laget en sikleliste. Sikkert masse mer jeg kommer til å se på også :lol:. Begynner å skjønne hvorfor folk har jobb i studietiden, heheh.

Elementary Number Theory - Gareth A. Jones
Linear Algebra Done Right - Sheldon Axler
Linear Algebra and Its Applications - Peter D. Lax
The Art and Craft of Problem Solving - Paul Zeitzv
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

edahl skrev:"Linear Algebra Done Right" så meget bra ut. Har noen noe lurt å si om den?
Brukte den som kursbok i "Honors Linear Algebra" her. Jeg synes dette var en veldig god intro i emnet. Du slipper rett inn til det abstrakte maskineriet med en gang. Bygger man på med Lax og/eller Halmos sin Finite Dimensional Vector Spaces, så får man et veldig godt grunnlag.
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Kan vel kanskje få stille et spørsmål her - jeg har planer om å lese meg opp på algebra i sommer. Offisiell kursbok er Artin, men jeg er ikke overbegeistet for hans eksposisjon/approach. Noen som har noen gode forslag?
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

daofeishi skrev:Kan vel kanskje få stille et spørsmål her - jeg har planer om å lese meg opp på algebra i sommer. Offisiell kursbok er Artin, men jeg er ikke overbegeistet for hans eksposisjon/approach. Noen som har noen gode forslag?
Definer "Algebra" :-P Jeg leser "A First Course in Abstract Algebra" av Fraleigh, og liker den veldig godt. Skrevet på "standard" måte, og jeg har ennå ikke kommet til et punkt hvor jeg føler jeg lurer på noe fordi noe har vært utelatt eller dårlig definert osv.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Abstrakt algebra, emner som i Artin - Med andre ord, grupper/kropper/ringer/moduler med applikasjoner i lineær algebra, representasjonsteori og galoisteori. Fraleigh er sikkert en god bok, men dekker ikke behovet. (Lie-algebraer er foreksempel ikke nevnt.) Jeg så derimot på Serge Lang sin, som virket mer i gata. Noen som har erfaring med den?
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Vil først og fremst få sagt at dette viste seg å være en veldig bra og nyttig tråd.

Så kan jeg anbefale to bøker jeg har lest:

Introduction to mathematical thinking - Friedrich Waismann
For dem som vil se litt mer filosofisk på matematikken og tall og sånt. Interessant lesning, men noen av påstandene kan tas med et par klyper salt.

Theory of matrices - Sam Perlis

Innføring i matriser, vektorer, og alt som har med det å gjøre. Går tregt å lese denne - ennå ikke ferdig - men mye penere bevis her enn i boken vi bruker til pensum.

Og så kan jo selvsagt Hardys kjente artikkel nevnes: "A mathematician's apology". Den bør leses: http://www.math.ualberta.ca/~mss/misc/A ... pology.pdf
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

daofeishi skrev:
edahl skrev:"Linear Algebra Done Right" så meget bra ut. Har noen noe lurt å si om den?
Brukte den som kursbok i "Honors Linear Algebra" her. Jeg synes dette var en veldig god intro i emnet. Du slipper rett inn til det abstrakte maskineriet med en gang. Bygger man på med Lax og/eller Halmos sin Finite Dimensional Vector Spaces, så får man et veldig godt grunnlag.
Nice! Skjønner at Lax, så Axler er en god idé. Låner en bok av en kompis, skrevet av David C. Lay også. Vet ikke om jeg liker den eller ikke. Den er litt flashy og litt rar (fusjon av robust og gjenlevninger av videregåendepresentasjon), samtidig som den er veldig lett å lese. Dog jeg tror den gjemmer et par ting.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Var jeg deg ville jeg først lest Axler og deretter Lax/Halmos. Materialet i de siste er noe kondensert i forhold til Axler sin exposisjon. De går også noe lenger.
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

daofeishi skrev:Var jeg deg ville jeg først lest Axler og deretter Lax/Halmos. Materialet i de siste er noe kondensert i forhold til Axler sin exposisjon. De går også noe lenger.
Heh, ja, jeg blandet dem :-P. Går det an å foreslå en byttehandel her på forumet forøvrig? Jeg har et par bøker jeg ikke kommer til å forstå på en stund eller som jeg er ferdig med, og vil nok ha mer glede av f.eks. Lax, Axler, Halmos, Gareth A. Jones (tallteori), Zeitzv (art and craft), eller noe annet interessant.
Jeg har (det var salg, skjønneru, hehe)
String Theory vol 2 av Polchinski, 1-3mx samt oppgavesamlinger (de fra Aschehough som bare heter "Matematikk"), Sinux X, "Rett på Java", den grønne EXPHIL-boka, og hvis noen liker bedre en anvendt tilnærming til linalg, eller bøker på norsk, "Lineær Algebra" av Sydsæther og Øksendal, samt "Applied Linear Algebra and Matrix Analysis" av S. Shores.
En-til-en er fint :) Send gjerne en pm.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

En liten perle jeg vil dele
Hubbard & Hubbard - Vector Calculus, Linear Algebra, and Differential Forms: A Unified Approach

Passer for de i vgs med sterk interesse/avgangsstudenter. Kan gjerne suppleres med Spivak (Calculus on manifolds).
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Spivak på VGS? Tjohei! Tror det er -svært- få som vil mestre det.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Mener bestemt det ville være mulig etter grundig gjennomlesing av Hubbard & Hubbard og erfaring med matematiske bevis, muligens med litt lesing i en standard analysebok først. Spivak er stort sett "self-contained" med litt bruk av grunnleggende lineær algebra (dekket i Hubbard&Hubbard) og enkelte topologiske konsepter (viktigst er vel kompakthet. Slikt som finnes i de første par kapitlene av de fleste standard analysebøker. Hvis det trengs kan man f.eks. konsultere Rudin eller gratisbøker på nett som "topology without tears")

Hubbard&Hubbard tar også brodden av det meste man møter. Det er forsåvidt den første teksten jeg har funnet som gjør differensialformer "folkelige".
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
Svar