Krav for lektor i matematikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Heisann.

Jeg lurte på om noen her visste hvilke krav det er for å bli lektor i matematikk? Lektor er vel det formelle navnet på lærer på videregående?

Har ingen planer om å bli det, er bare nysgjerrig! :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Ved univ. i Bergen sier katalogen følgende
Lektorutdaning med master i naturvitenskap eller matematikk (5år)
(altså ca like lenge som senioringeniør)
Opptakskrav: ALMREAL (minst karakteren 3 i Norsk og minst 35skolepoeng samt REALFA (som er diverse varianter og alternative kombinasjoner av matte og slikt ramset opp på en uforståelig måte )
Lektor er med andre ord faktisk heftige saker.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Trenger vell strengt talt ikke lektor utdannelse for å være lærer på videregående, har hatt en del lærere på videregående som hadde andre utdannelser som gjør at de kan være lærere på videregående, eller for det meste erfaring fra arbeidslivet, og en utdannelse som gjør at de kan faget.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det er såpass ja, det høres betryggende ut.

Takker for svarene! <3
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Strengt tatt så holder det med noen år med matematikkutdanning (en bachelor holder i massevis), men for å bli lærer trenger man egentlig ped'en, (som man kan ta etterhvert). Men det er jo et stort pluss å virkelig kunne faget, så noen videregåendeskoler vil muligens kreve master.

(så fins det jo selvsagt egen lektor-utdanning, og da er jo alt i boks)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
alibi
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 24/02-2009 18:00

begge av mine foreldre er lektorer. etter det jeg har forstått involverte det for dem en relativt lenger utdanning enn vanlig vgs lærer. De har hatt noe rundt 7års utdanning etter vgs. Men de tjener hakket bedre enn vanlige lærere også.

i dag er vel mastergrad nok for å bli lektor.

du kommer jo til å stå over lærerne i næringskjeden såklart.
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Den beste matematikklæreren jeg har hatt var utdannet sivilingeniør, kjemilærer som er biolog så du trenger spesiell nok ikke lærer eller lektorutdanning, bare emner som tilsier du er kvalifisert + ped :)
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

alibi skrev:begge av mine foreldre er lektorer. etter det jeg har forstått involverte det for dem en relativt lenger utdanning enn vanlig vgs lærer. De har hatt noe rundt 7års utdanning etter vgs. Men de tjener hakket bedre enn vanlige lærere også.

i dag er vel mastergrad nok for å bli lektor.

du kommer jo til å stå over lærerne i næringskjeden såklart.
Bare for å nevne det, så er lektorutdannelsen på den tiden på 5.5 år, og resten er enten andre kurs eller at de tok opp fag. Nå er lektroutdanningen 5 år.

Å bli lektor er ikke særlig vanskelig. De må ha 150 poeng i et fag, men mange av dem er lette fag som du kan seile igjennom. F.eks. med fordypning i matematikk er et fag som omhandler matematikk på skolen. Du vil ikke støte på noen masterkurs, men det er et par vansklige fag som man vil gjerne få på slutten av bachlorgraden. Man skal skrive en masteroppgave, men det burde gå greit. Man må også ha en del pedagogiske fag, men slike fag er aldri vanskelige.

For å komme inn et eller annet sted i Norge er ikke særlig vanskelig. Du trenger 35 poeng og trer i p-matte om du suger i matte og 3-er i norsk. Sannsynligvis vil lønnen til lærere øke en del de neste årene, så det er ikke et dumt valg hvis du orker håpløse elever.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Alle lektorene på skolen min sier de har hatt sitt fag som 'hovedfag'. 5 års utdanning med skriving av en masteroppgave, pluss 0.5 år med pedagogisk utdanning.
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

espen180 skrev:Alle lektorene på skolen min sier de har hatt sitt fag som 'hovedfag'. 5 års utdanning med skriving av en masteroppgave, pluss 0.5 år med pedagogisk utdanning.
jeg vet ikke hvordan det var før. Jeg bare kommenterer hvordan det er nå. Du kan også bli lektor ved å ta en master på fem år som enten består av to fag, eller en master på fem år sammen med et årstudium og pedagogikk.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Når det gjelder selve utdannelsen, har du alt fått mange gode svar.

I praksis er det dessverre slik at det er en del som underviser i videregående uten å være lektor per definisjon. Dette fordi det er mangel på personer med kompetanse. Særlig innen realfagene er dette et stort problem. For noen få år siden, var gjennomsnittsalderen på en matematikklærer i videregående på godt over 50 år. Innen noen år, vil mange matematikklektorer gå av med pensjon, uten at vi utdanner nok folk med kompetanse i dag.

Derfor kan nok kravene senkes i forhold til utdannelse for å undervise i videregående skole. Ikke fordi man ønsker det, men fordi det ikke finnes nok mennesker med kompetanse.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Jeg hørte fra en person nylig at man trenger kun 60 studiepoeng innen noe for å undervise i det på videregående (pluss ped)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

FredrikM skrev:Jeg hørte fra en person nylig at man trenger kun 60 studiepoeng innen noe for å undervise i det på videregående (pluss ped)
Egentlig skal man være lektor for å kunne undervise på videregående. Enkeltskoler kan senke kravet innen visse fag pga liten tilgang til lektorer, og da kommer f.eks personlig egnethet inn i bildet også. Kan likevel garantere deg at man ikke får jobb i videregående med 60 studiepoeng dersom det finnes noen med høyere utdanning som søker på samme stilling, så blir feil å si at det er nok på generelt grunnlag.

Eneste er at selv om man er lektor, så må man undervise i mer enn ett fag. Dersom man da f.eks. er lektor i matematikk, så kan det hende at man i tillegg må undervise i f.eks. fysikk der man bare har 60 studiepoeng .
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
magneam
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 17/01-2008 11:31

Jeg går tredje året Lektor-/Adjunktprogrammet på UiO, med matematikk som 80-gruppe og naturfag som 60-gruppe.

For å få en godkjent lektorgrad fra UiO, må man ha:
- en masterspesialisering innenfor ett av skolefagene
- et tilleggsfag med 60 studiepoengs tyngde
- 60 studiepoeng med pedagogikk

Masterspesialiseringen min behøver ikke nødvendigvis være i teoretisk matematikk. Det finnes også mulighet for å spesialisere seg innen matematikkdidaktikk (læren om å lære bort matte).
60-gruppen min i naturfag består av ulike emner innen kjemi, fysikk og biologi.

Det finnes mange anbefalte løp man kan velge for at emnekabalen lettest mulig skal gå opp, men det er også mulighet for å velge kombinasjoner av emner.

Hvis det er noen som har noen spørsmål angående LAP-realfag, så er det bare å spørre. Vi trenger folk!
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

hadde lett blitt lektor eller lærer hvis det ikke var for de pokkers elevene..
2. år Prod. ingeniør
Svar