Samanhengen mellom algebra og geometri

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

det er mulig den gjennomsnittlige studenten kanskje har et litt lavere nivå i norge enn i andre land i verden, men jeg ser ingen grunn til at de beste studentene her i landet ikke skal være på nivå med de beste i utlandet. hvis du mener det så bør du i alle fall komme med en saklig begrunnelse, dvs noe annet enn at pensum i matematikkfag/andre tekniske emner i utlandet på første året er pensum på andre året/senere årstrinn her i landet.
Grunnen til det er fordi i Norge er det nesten ingen krav på barneskolen og ungdomskolen. Disse utlandske elevene har da arbeidsmoral og de er foran de norske elevene. Dereter blir de plukket opp til en eliteskole som trener dem opp til å bli ekstremt flinke.

Hva skjer i Norge? Er du flink på barneskolen vil du bli for flink og begynne å kjede deg. Disse elevene vil som oftest miste all form for arbeidsmoral og bli trøbbelunger. Når de skjerper seg igjen henger de etter og blir aldri veldig flinke. De som blir flinkest er de som er litt over gjennomsnittet på barneskolen og skyter fart når de kommer på ungdomskolen. Da er de gamle nok til å forstå at det er ikke vanskligere enn å hente noen bøker som er over pensum og jobbe for seg selv. Disse elevene vil da kanskje ha fullført 1T når de er ferdig med ungdomskolen. Så tar de kanskje 2R neste år sammen med X-matten, og 3R det andre året. Dermed vil de få et år hvor de sikkert tar et universitetskurs. Nå snakker jeg ikke om genier. Genier kan sikkert ta mer, men da burde du sammenligne med genier rundt om i verden og de vil blekne igjen.

Det sier seg selv hvorfor de henger etter de utlandske elevene som har drevet med alt mulig rart som limits, grupper, ringer og kropper, statistikk, komplekse tall, matriser, eukledisk geometri, diskret matematikk, og andre temaer som ikke introduseres i den norske skolen.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Feilen med den norske skolen er den er bygd opp rundt hypotesen om at alle elevene er middelmådige.

Flinke elever får ikke passende utfordringer på VGS og lærer seg aldri å jobbe hardt. Dette blir de straffet for på masternivå på universitetet.

Jeg tror at i mange tilfeller er det de elevene som er litt over middels gode som blir mest suksessfulle på universitetet. Grunnen er at de har måttet jobbe jevnt hardt hele tiden fra grunnskolen av og har dermed best arbeidsmoral.

Det er mye opp til den enkelte lærer å motivere de beste elevene.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hun gikk kanskje til et av de dårligere universitetene i Singapore?
Ikke at jeg vet dette, men jeg antar ut fra innlegget at det var snakk om en utveksling fra UiO, og da er det snakk om National University of Singapore.
Feilen med den norske skolen er den er bygd opp rundt hypotesen om at alle elevene er middelmådige.
Helt korrekt!
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

Ikke at jeg vet dette, men jeg antar ut fra innlegget at det var snakk om en utveksling fra UiO, og da er det snakk om National University of Singapore.
Jeg kjenner en professor i NUS, og han er ihvertfall ikke dårlig og han er norsk. Jeg forstod egentlig ikke helt hva du mente med å referere til et eksempel. Han er venn med meg på facebook også :D

Men jeg har egentlig ikke skjekket opp NUS fordi jeg er ikke intersert i å studere der, så jeg må si meg blank på denne.
Svar