Grunnen til det er fordi i Norge er det nesten ingen krav på barneskolen og ungdomskolen. Disse utlandske elevene har da arbeidsmoral og de er foran de norske elevene. Dereter blir de plukket opp til en eliteskole som trener dem opp til å bli ekstremt flinke.det er mulig den gjennomsnittlige studenten kanskje har et litt lavere nivå i norge enn i andre land i verden, men jeg ser ingen grunn til at de beste studentene her i landet ikke skal være på nivå med de beste i utlandet. hvis du mener det så bør du i alle fall komme med en saklig begrunnelse, dvs noe annet enn at pensum i matematikkfag/andre tekniske emner i utlandet på første året er pensum på andre året/senere årstrinn her i landet.
Hva skjer i Norge? Er du flink på barneskolen vil du bli for flink og begynne å kjede deg. Disse elevene vil som oftest miste all form for arbeidsmoral og bli trøbbelunger. Når de skjerper seg igjen henger de etter og blir aldri veldig flinke. De som blir flinkest er de som er litt over gjennomsnittet på barneskolen og skyter fart når de kommer på ungdomskolen. Da er de gamle nok til å forstå at det er ikke vanskligere enn å hente noen bøker som er over pensum og jobbe for seg selv. Disse elevene vil da kanskje ha fullført 1T når de er ferdig med ungdomskolen. Så tar de kanskje 2R neste år sammen med X-matten, og 3R det andre året. Dermed vil de få et år hvor de sikkert tar et universitetskurs. Nå snakker jeg ikke om genier. Genier kan sikkert ta mer, men da burde du sammenligne med genier rundt om i verden og de vil blekne igjen.
Det sier seg selv hvorfor de henger etter de utlandske elevene som har drevet med alt mulig rart som limits, grupper, ringer og kropper, statistikk, komplekse tall, matriser, eukledisk geometri, diskret matematikk, og andre temaer som ikke introduseres i den norske skolen.