geogebra parameterisering

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gill
Leibniz
Leibniz

er det noen som vet hvordan man parameteriserer i GeoGebra?

Skulle gjerne ha tegnet den parameteriserte grafen hvor

x=e^t-e^(-t) y=e^t+e^-t
ærbødigst Gill
meCarnival
Riemann
Riemann
Sted: Trondheim

Skulle gjerne vist det selv. GeoGebra mottar vel kun funksjoner for å lage grafer tror jeg og det er jo ikke parametrisering... Prøvde på det selv her en dag og vet ikke hvordan jeg skal skrive inn det evt...

Noen vet om det går så si ifra =)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Emilga
Riemann
Riemann
Sted: NTNU

Det er jo mulig å gjøre det slik: definer en variabel t (med glider) og to funksjoner a(t) og b(t). Så definere du punktet A = (a(t), b(t)) og setter på sporing av punktet. Det blir ikke særlig pent, men funker i nødstilfeller. (Antall nødstilfeller som involverer grafing parameterfunksjoner er overraskende høy.)
espen180
Gauss
Gauss

Emomilol skrev:Det er jo mulig å gjøre det slik: definer en variabel t (med glider) og to funksjoner a(t) og b(t). Så definere du punktet A = (a(t), b(t)) og setter på sporing av punktet. Det blir ikke særlig pent, men funker i nødstilfeller. (Antall nødstilfeller som involverer grafing parameterfunksjoner er overraskende høy.)
Ja, det er det jeg gjør når jeg må parameterisere noe.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Jeg har endelig funnet løsningen :D (En kommentar på eksamensoppgaver.org)

Kurve[x(t), y(t), t, fra, til]
Kurve[cos(t), sin(t), t, -5,5]
espen180
Gauss
Gauss

Takk! :)
Svar