Matteundervisning

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
grobe
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 10/04-2005 20:43

Er det noen som har erfaring med "lesekurs" i matte? Jeg tenker på mattehjelp til elever i ungdomstrinnet som trenger litt ekstra hjelp. Det er vanlig med lesekurs, men hvordan fungerer det med mattekurs? Vil gjerne få høre om noen driver med det og evt kan dele erfaringer med meg. Vi skal prøve å få i gang slike kurs.
gb
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg har jobbet en del med forskjellig støtteundervisning i matematikk, men vet ikke helt hva du er ute etter.

På ungdomstrinnet (og lavere ned for den del) har jeg merket meg at en ting det gjerne skorter på, er rett og slett forståelsen for vårt eget posisjonssystem. Så lenge elevene mangler denne forståelsen, så vil det forplante seg til problemer med brøk, de fire regneartene osv osv... Dette er derfor et punkt jeg gjerne starter med.

Ellers kan jeg nevne at med tanke på elever som rett og slett ikke klarer å pugge gangetabellen, så finnes det sanger laget rundt gangetabellen. For noen, så kan dette være en måte å klare å lære den på. Du kan finne disse sangene i en bok som heter "Syng og Lær", skrevet av Tom Næss.


Vet ikke om jeg egentlig svarer på noe av det du spør om, men prøvde bare å kaste ut noen tanker. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar