Universitetstudier

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Et det mulgi å ta fag på siden?
Du kan ta så mange fag du overhodet orker på en gang om du vil. Mao kan du godt ende opp med 360 studiepoeng etter to år om du orker.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Eller ett semester for den saks skyld :P
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Camlon1 skrev: du glemte å ta med en del viktig informasjon.
Har jeg det? Jeg har da linket til financial aid-sidene for de relevante universitetene, og lånekassens sider for utdanning i utlandet. Informasjonen er tilgjengelig, og jeg tror ikke jeg har utelatt noe viktig. Hvis du har noe å tilføye, gjør endelig det, men baser det helst på tilgjengelig, etterprøvbar informasjon. Jeg synes du svartmaler situasjonen for andre som tenker på å studere i utlandet. Man behøver virkelig ikke være "fattig," som du sier, for å få pengestøtte fra universitetene, slik du gir uttrykk for. Min familie kan ikke karakteriseres som fattig, men jeg har da fått pengeunderstøttelse likevel.

Jeg vet ikke hva du karakteriserer som "nok" støtte, og dette er selvfølgelig en personlig sak. Jeg vil bare presisere at studielånet for studier i utlandet generelt, og USA spesielt, nok er dyrere enn for utdanning i Norge, men for de fleste ikke av "uhåndterlig størrelse." Situasjonen bedrer seg betraktelig om du kommer inn ved de rette universitetene. Og med "rette" universiteter mener jeg ikke nødvendigvis det du karakteriserer som "dårlige" universiteter, (selv om universitetsranking er en vanskelig og upresis affære.)
Aksiom
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 17/09-2007 21:49

Hei, Camlon
Var i samme situasjon som deg i fjor, jeg valgte NTNU. Jeg er (som deg antar jeg) en av dem som aldri har måtte jobbe noe særlig mer enn å følge med i timen for å oppnå toppkarakter i matte. Hadde planlagt å søke meg til utlandet istedet for Trondheim, men ingen fortalte meg hvor tidlig søknadsfristen var, så det ble ikke noe. Nivået på FysMat første året er i mine øyne ikke veldig høyt. Jeg har stått fast på øvingsoppgaver, men jeg har til gjengjeld kun gått i forelesninger og jobbet i kantina etter skoletid to dager i uka, har ennå (forutenom tre kvarter kvelden før midtsemesterprøven (som jeg forøvrig scora 100% på :))) til gode å jobbe noe hjemme. Jeg har satt meg som mål og nå starte med skikkelig arbeid hjemme, prøve å få gjort noen timer om dagen, om det skulle vise seg at dette fører til at "alt blir lett" kommer jeg til å søke utlandet neste år. Hvorvidt du er best i klassen eller ikke er egentlig totalt irreleveant dersom du er "bedre enn pensum".

Siden du virker som du har satt deg inn i systemet bruker jeg anledningen til å forhøre meg litt om utenlandsstudier. Vitnemålet mitt fra videregående er ikke dårlig, men langt unna perfekt. Står blandt annet med fire i gym og en treer fra nynorskekseamen, er dette faktorer som vil hindre et eventuelt inntak på et toppuniversitet? Tenker jeg skal ta det som er mulig av tester iløpet av året (SAT, STEP osv...), dersom jeg gjør det bra på disse regner jeg med det vil telle en del mer enn nynorskkarakteren? Ser du skriver at nivået er høyt bla. på Cambridge, men etter mitt første år her er jeg gjennom "matte1", "matte2," og "matte3" ved NTNU, da er jeg vel ikke så langt etter? Eventelt et stykke foran?

Når jeg prater om toppuniversiteter tenker jeg på universiteter av typen Cambridge, MIT, CalTech osv. Aner ikke om jeg vil oppnå resultater nok til å komme inn, men jeg ser ikke hva jeg taper ved å prøve :)
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

Det er en god stund siden jeg ikke måtte jobbe noe mer enn å jobbe i timen for å få toppkarakter. Sist var det i første klasse på almenn, og det var siste gang jeg gikk på almenn. Dereter har jeg presset meg selv til å lære mye mer, og jeg har jobbet en del med mattefag.

Jeg skal jo ikke inn på fysmat, men jeg skal ta bare matte og jeg vet at jeg kan ta noen ekstrafag. Dermed, hvis jeg kjeder meg kan jeg bare ta noen ekstrafag. Håper det er noen i samme situasjon som meg sånn at jeg har noen som kan hjelpe meg om jeg sitter fast. Jeg tror du har litt problemer med å komme inn på toppuniversiteter i England, fordi du har ikke motivasjonen som trengs. Ditt faglige nivå er høyt nok, men de synes nok du jobber for lite med matte.

Amerikanske toppuniversiteter vet jeg ikke like mye om, men jeg tror de egentlig er mer glade i å ta opp videregående elever. Allikavel er det sikkert mulig. Du må selvfølgelig gjøre det bra på SAT og de krever også at du deltar i fritidsaktiviteter og driver med community work. Du får sjekke det ut, siden jeg har bare funnet ut hvorfor jeg ikke vil studere i USA.

btw: takker for alle svar
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

lawl

denne tråden er som den gangen min venn abdi som var med i tøyen street gang følte seg for god for å være med der

han ville være med i holmlia mafiosos men hadde ikke råd til leilighet der

forøvrig

i further mathematics

http://en.wikipedia.org/wiki/Further_Mathematics

The Higher Level syllabus consists of:
Topic 1 - Functions
Topic 2 - Sequences and series
Topic 3 - Exponents
Topic 4 - Logarithms
Topic 5 - Natural logarithms
Topic 6 - Graphing and transforming functions
Topic 7 - Quadratic equations and functions
Topic 8 - Complex numbers and polynomials
Topic 9 - Counting and binomial theorem
Topic 10 - Mathematical induction
Topic 11 - The unit circle and radian measure
Topic 12 - Non right angled triangle trigonometry
Topic 13 - Periodic phenomena
Topic 14 - Matrices
Topic 15 - Vectors in 2 and 3 dimensions
Topic 16 - Complex numbers
Topic 17 - Lines and planes in space
Topic 18 - Descriptive statistics
Topic 19 - Probability
Topic 20 - Introduction to calculus
Topic 21 - Differential calculus
Topic 22 - Applications of differential calculus
Topic 23 - Derivatives of exponential and logarithmic functions
Topic 24 - Derivatives of circular functions and related rates
Topic 25 - Integration
Topic 26 - Integration (areas and other applications)
Topic 27 - Circular function integration
Topic 28 - Volumes of revolution
Topic 29 - Further integration and differential equations
Topic 30 - Statistical distributions


det er jo nesten det samme som r2 pensum ser ikke den store forskjellen

høres ut som om man vil flytte til utlandet bare for å flytte til utlandet

norske studenter gjør det veldig skarpt i andre land
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Vel. Nå gikk jeg gjennom listen og de aller fleste kapitlene der har jeg sett hele bøker, eller serier av bøker, av. Så man kan trygt si at r2 skraper litt i overflaten.

På universitetet handler mye om å lære seg bevisene.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Dinithion skrev:Vel. Nå gikk jeg gjennom listen og de aller fleste kapitlene der har jeg sett hele bøker, eller serier av bøker, av. Så man kan trygt si at r2 skraper litt i overflaten.

På universitetet handler mye om å lære seg bevisene.
hei

det er ikke universitetsnivå det er snakk om

det er snakk om further matematics på ib

virker som om further matematics skraper mer på overflaten enn r2 hvis du spør meg

og når det kommer til vedkommendes for enkelt i norge utsagn så er det faktisk bevist at det har skjedd en karakterinflasjon fra myndighetenes side i england for å vise bedre skoleresultater enn virkeligheten skulle tilsi dette ble gjort av labour regjeringen

http://www.telegraph.co.uk/education/se ... ation.html

de har til og med innført en helt ny grad a *
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Ops, jeg leste bare overskriften. Shame on me.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Svar