http://plus.maths.org/latestnews/may-au ... index.html
Hva mener folket?
Abstrakt matte best?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Vel, hvis den er mer praktisk enn den "praktiske", så er den "upraktiske" mest praktisk.
Og det forundrer meg ikke egentlig, man burde lære et matematisk konsept som et matematisk konsept, og ikke noe bundet til enkelttilfeller som en slags "formel".
Og det forundrer meg ikke egentlig, man burde lære et matematisk konsept som et matematisk konsept, og ikke noe bundet til enkelttilfeller som en slags "formel".
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Jeg ville anbefalt deg å endre trådtittelen til "abstrakt matte best?"
Svaret er ja.
Svaret er ja.
da byttet jeg tittel Emomilol
Er også enig i at folk fort kan bli hengt opp i eksemplene de blir vist, og dermed ikke ser anvendelsen på et mer generelt nivå.
Det som derimot skremmer meg mest, er motivasjon og arbeidslyst blant den gjennomsnittlige elev på skolen der jeg går.
Du kan lære bort på en meget bra måte, men alikevel er det ingen som gidder å jobbe med realfaget (noe som de aller aller fleste trenger å gjøre).
Og jeg ekskluderer ikke meg selv fra den nevnte gruppa heller

Er også enig i at folk fort kan bli hengt opp i eksemplene de blir vist, og dermed ikke ser anvendelsen på et mer generelt nivå.
Det som derimot skremmer meg mest, er motivasjon og arbeidslyst blant den gjennomsnittlige elev på skolen der jeg går.
Du kan lære bort på en meget bra måte, men alikevel er det ingen som gidder å jobbe med realfaget (noe som de aller aller fleste trenger å gjøre).
Og jeg ekskluderer ikke meg selv fra den nevnte gruppa heller

Hehe, "når får jeg bruk for dette da?" er alltid en slager. 

Jeg er for abstrakt matematikk selv, det er den som lar deg være kreativ. Jeg tror mange anser matematikk for å være et formelbasert og forutsigbart fag, der alt handler om pugging av formler og regler. Jeg har erfart, at desto mer jeg forstår, dess flere måter kan jeg løse et problem på. Det betyr at det er rom for å være kreativ!
Når det gjelder praktisk matematikk, så tror jeg mange har en tendens til å linke metoden opp mot situasjonen, fremfor å se anvendelsen av den.
En god matematikklærer jeg hadde en gang, sa: "Denne boken har to, tre fundamentale matematiske idéer, resten er eksempler."
Når det gjelder praktisk matematikk, så tror jeg mange har en tendens til å linke metoden opp mot situasjonen, fremfor å se anvendelsen av den.
En god matematikklærer jeg hadde en gang, sa: "Denne boken har to, tre fundamentale matematiske idéer, resten er eksempler."
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.