Side 2 av 2

Lagt inn: 25/01-2004 01:16
av Squally
En ting jeg lurer på er hvorfor mattenivået her i Norger er så lav sammenlignet med mange andre europeiske land, Canada og USA? Mange begynner f.eks. med trigonometri på ungdomsskolen der, mens de fleste ungdomsskoleelever her aldri har hørt om det en gang. Hadde det ikke vært greit om de begynte med å lære unge elever litt vanskeligere matte, slik at vi på ungdomsskolen/videregående skole kommer på nivå med de andre og slik at vi ikke får problemer som utvekslingsstudent?

Lagt inn: 16/05-2004 04:06
av Vimsen
Squally skrev:En ting jeg lurer på er hvorfor mattenivået her i Norger er så lav sammenlignet med mange andre europeiske land, Canada og USA? Mange begynner f.eks. med trigonometri på ungdomsskolen der, mens de fleste ungdomsskoleelever her aldri har hørt om det en gang. Hadde det ikke vært greit om de begynte med å lære unge elever litt vanskeligere matte, slik at vi på ungdomsskolen/videregående skole kommer på nivå med de andre og slik at vi ikke får problemer som utvekslingsstudent?

Er enig i mye av det du skriver, men i klassen min, med 6 elever, har vi et snitt på 5,1. Det er ikke dårlig til 9. klasse å være. Det har nok litt med vilje å gjøre, dette. Og vanskelighetsgraden på stoffet, muligens...

Lagt inn: 01/07-2004 10:35
av Phi
Jeg vet ikke om at matematikken kan ha noe med vårt samfunn.
Siden vi er mer moderne ved bruk av maskiner så er noen veldig trege i hoderegning.

Ja, matte må læres, men hvis du ikke kan finne ut svare selv så er det ingen vits.
Hvis du ikke kan se problemet med dine øyner...
Det som jeg er enig er at du må jobber med matte, ikke lese det!

Lagt inn: 16/07-2004 02:08
av Gjest_Squally
Vimsen skrev:
Squally skrev:En ting jeg lurer på er hvorfor mattenivået her i Norger er så lav sammenlignet med mange andre europeiske land, Canada og USA? Mange begynner f.eks. med trigonometri på ungdomsskolen der, mens de fleste ungdomsskoleelever her aldri har hørt om det en gang. Hadde det ikke vært greit om de begynte med å lære unge elever litt vanskeligere matte, slik at vi på ungdomsskolen/videregående skole kommer på nivå med de andre og slik at vi ikke får problemer som utvekslingsstudent?

Er enig i mye av det du skriver, men i klassen min, med 6 elever, har vi et snitt på 5,1. Det er ikke dårlig til 9. klasse å være. Det har nok litt med vilje å gjøre, dette. Og vanskelighetsgraden på stoffet, muligens...
Joa, men snittet har jo lite å si, når stoffet er så enkelt som det er i Norge, sammenlignet med land som USA, Canada og Nederland.

~ Squally, for lat til å logge seg inn

Lagt inn: 24/06-2005 15:23
av euklid
Hei.

Passer vitsen virkelig inn med matematikkpensumet på 80-tallet?
MN-fagene hadde et mye høyere nivå enn MX-fagene i dag slik jeg har forstått. Dersom jeg ikke tar feil hadde man flere enn 5 timer i uka med 3MN.
Alle realfagslærerne mine har alltid skrytet av at de virkelig gode elevene hadde de på 80-tallet.
80-tallets vits burde bli satt til dette tiåret da kvalitetsreformen er på god vei inn for å 'sikre kvaliteten og heve resultatene'.

Lagt inn: 13/07-2005 00:28
av Gjest
Vimsen skrev: Er enig i mye av det du skriver, men i klassen min, med 6 elever, har vi et snitt på 5,1. Det er ikke dårlig til 9. klasse å være. Det har nok litt med vilje å gjøre, dette. Og vanskelighetsgraden på stoffet, muligens...
Det må du forklare nærmere...

Hvis dere er 6 elever, må snittkarakteren deres være n/6 for et heltall n ettersom det bare deles ut hele karakterer på ungdomsskolen. Ingen valg av n vil gi avrunda verdi 5,1 da! Er det slik at de fem andre har en sekser, mens du har en ener? :wink:

Lagt inn: 13/07-2005 15:15
av Gjest
Gjest_Squally skrev:[Joa, men snittet har jo lite å si, når stoffet er så enkelt som det er i Norge, sammenlignet med land som USA, Canada og Nederland.

~ Squally, for lat til å logge seg inn
USA ligger jo gjennomsnittlig under oss på PISA-testen, men grunnen til at landet gjør det godt ellers er vel at de importerer matematikkeksperter fra blant annet Asia. Nederland og Canada gjør det derimot sterkt.

http://www.jyu.fi/ktl/pisa/kuviot_ja_ta ... re_2.1.jpg