Kva er eigentleg nivået på norske elevar i realfag?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Squally
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/06-2003 21:39
Kontakt:

En ting jeg lurer på er hvorfor mattenivået her i Norger er så lav sammenlignet med mange andre europeiske land, Canada og USA? Mange begynner f.eks. med trigonometri på ungdomsskolen der, mens de fleste ungdomsskoleelever her aldri har hørt om det en gang. Hadde det ikke vært greit om de begynte med å lære unge elever litt vanskeligere matte, slik at vi på ungdomsskolen/videregående skole kommer på nivå med de andre og slik at vi ikke får problemer som utvekslingsstudent?
Vimsen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 15/05-2004 17:18
Sted: hakkebakkeskogen

Squally skrev:En ting jeg lurer på er hvorfor mattenivået her i Norger er så lav sammenlignet med mange andre europeiske land, Canada og USA? Mange begynner f.eks. med trigonometri på ungdomsskolen der, mens de fleste ungdomsskoleelever her aldri har hørt om det en gang. Hadde det ikke vært greit om de begynte med å lære unge elever litt vanskeligere matte, slik at vi på ungdomsskolen/videregående skole kommer på nivå med de andre og slik at vi ikke får problemer som utvekslingsstudent?

Er enig i mye av det du skriver, men i klassen min, med 6 elever, har vi et snitt på 5,1. Det er ikke dårlig til 9. klasse å være. Det har nok litt med vilje å gjøre, dette. Og vanskelighetsgraden på stoffet, muligens...
Heisann! Jeg er Vimsen!!
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Jeg vet ikke om at matematikken kan ha noe med vårt samfunn.
Siden vi er mer moderne ved bruk av maskiner så er noen veldig trege i hoderegning.

Ja, matte må læres, men hvis du ikke kan finne ut svare selv så er det ingen vits.
Hvis du ikke kan se problemet med dine øyner...
Det som jeg er enig er at du må jobber med matte, ikke lese det!
Gjest_Squally

Vimsen skrev:
Squally skrev:En ting jeg lurer på er hvorfor mattenivået her i Norger er så lav sammenlignet med mange andre europeiske land, Canada og USA? Mange begynner f.eks. med trigonometri på ungdomsskolen der, mens de fleste ungdomsskoleelever her aldri har hørt om det en gang. Hadde det ikke vært greit om de begynte med å lære unge elever litt vanskeligere matte, slik at vi på ungdomsskolen/videregående skole kommer på nivå med de andre og slik at vi ikke får problemer som utvekslingsstudent?

Er enig i mye av det du skriver, men i klassen min, med 6 elever, har vi et snitt på 5,1. Det er ikke dårlig til 9. klasse å være. Det har nok litt med vilje å gjøre, dette. Og vanskelighetsgraden på stoffet, muligens...
Joa, men snittet har jo lite å si, når stoffet er så enkelt som det er i Norge, sammenlignet med land som USA, Canada og Nederland.

~ Squally, for lat til å logge seg inn
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Hei.

Passer vitsen virkelig inn med matematikkpensumet på 80-tallet?
MN-fagene hadde et mye høyere nivå enn MX-fagene i dag slik jeg har forstått. Dersom jeg ikke tar feil hadde man flere enn 5 timer i uka med 3MN.
Alle realfagslærerne mine har alltid skrytet av at de virkelig gode elevene hadde de på 80-tallet.
80-tallets vits burde bli satt til dette tiåret da kvalitetsreformen er på god vei inn for å 'sikre kvaliteten og heve resultatene'.
Gjest

Vimsen skrev: Er enig i mye av det du skriver, men i klassen min, med 6 elever, har vi et snitt på 5,1. Det er ikke dårlig til 9. klasse å være. Det har nok litt med vilje å gjøre, dette. Og vanskelighetsgraden på stoffet, muligens...
Det må du forklare nærmere...

Hvis dere er 6 elever, må snittkarakteren deres være n/6 for et heltall n ettersom det bare deles ut hele karakterer på ungdomsskolen. Ingen valg av n vil gi avrunda verdi 5,1 da! Er det slik at de fem andre har en sekser, mens du har en ener? :wink:
Gjest

Gjest_Squally skrev:[Joa, men snittet har jo lite å si, når stoffet er så enkelt som det er i Norge, sammenlignet med land som USA, Canada og Nederland.

~ Squally, for lat til å logge seg inn
USA ligger jo gjennomsnittlig under oss på PISA-testen, men grunnen til at landet gjør det godt ellers er vel at de importerer matematikkeksperter fra blant annet Asia. Nederland og Canada gjør det derimot sterkt.

http://www.jyu.fi/ktl/pisa/kuviot_ja_ta ... re_2.1.jpg
Svar