NM i Rubiks kube

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ice
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 13/01-2006 23:34
Sted: Trøndelag

Det kan virke som om fenomenet Rubiks Kube er kommet tilbake for fullt. Selv om det kanskje ikke finnes så mange "aktive" her til lands, arrangeres det masse konkurranser rundt om i verden.

I anledning er det også planlagt et NM i rubiks kube ved Gløshaugen i Trondheim i februar, kanskje noe man burde få med seg? :P
(påmelding her for den som lurer: http://folk.ntnu.no/eivindfo/no/index.php )

Uansett, er det noen andre "kubere" her på forumet?
Èg er Islendingur :P
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

Eg er jo her:P

Skal vere med på NM ja, det blir veldig bra. Alle som kan å løyse kuba bør melde seg på, ingen grunn til å ikkje gjere det=)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg har en kube, men har aldri klart å løse den. Det meste jeg har fått til er en og en halv side. :(
Ingwë
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 18/05-2007 23:36
Sted: Gausdal

Jeg er "kuber" jeg :D
Har personlig rekord på 1min 39sek(3x3x3), så har fortsatt noe å gå på.... Hvor fort løser dere kuben?
Galileo Galilei: "Matematikk er alfabetet med hvis hjelp Gud har beskrevet universet."
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Hmm, tror jeg hadde rundt 1min en gang i tiden, med lag for lag bare... Men den gang da.
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

Har snitt på under 30 sekund, bruker fridrichmetoden. Funker fett;)
Tuti
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 11/03-2007 20:57

Når kuben kom i 1982 (?) kjøpte eg min...men klarte aldri meir enn 2 sider.
Skulle gjere fått ei utgreiing på den metoden......
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Mener å ha hørt at uansett hvilken posisjon kuben er i, så kan man løse den med maks 26 trekk eller noe. Ikke siter meg på dette. Sannsynligvis et gammelt, ødelagt minne fra 80-tallet eller noe. :P
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Ice
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 13/01-2006 23:34
Sted: Trøndelag

Jeg tror de har kommet ned på 24 eller 25 trekk nå, men vet selvsagt ikke :P

Har beste snitt (av 5) på rundt 36sek her, men forbedrer stadig.

Det finnes noen "Beginner solutions" videoer på youtube og rundt om på nettet, google i vei ;)
Èg er Islendingur :P
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

Ja, å lære seg en metode for å løyse kuba er ikkje spesiellt vanskelig. Metoder ligger overalt på nettet. Derimot viss du klarar å løyse kuba heilt av deg sjølv, så er det imponerande. En anna ting er å løyse kuba så fort som mulig, speedcubing, det kan også vere utfordrande. Dei som løyser den på sånn 10 sekunder kan jo fleire titalls, kanskje over 100 algoritmer som gjer forskjellige endringar på kuba. Dessuten trener dei masse.
dvyjones
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 24/10-2007 21:02

Har en personlig rekord på ca. 1 min 58 sek (etter bare en og en halv dags øving :D ).
Svar