Side 1 av 1

Finnes det en formel for dette?

Lagt inn: 16/12-2007 15:56
av Ivark
Jeg driver og lager et spill i adobe flash. Men jeg trenger en formel for å kunne regne ut dette:

Du har en trekant ABC. Vinkel B er 90º. AC er 10cm. Vinkel A er hva som helst, bare du vet hva den er. Hvordan regner du da ut lengdene AB og BC?

Håper dere forstod hva jeg mente :)

På forhånd takk
------------------
Ivar

Lagt inn: 16/12-2007 16:09
av Vektormannen
Det er bare til å bruke de trigonometriske funksjonene.

[tex]\cos A = \frac{AB}{AC}[/tex]

[tex]AB = \cos A \cdot AC = \cos A \cdot 10[/tex]

På samme måte finner vi BC:

[tex]\sin A = \frac{BC}{AC}[/tex]

[tex]BC = \sin A \cdot AC = \sin A \cdot 10[/tex]

Rettet en grov feil.

Lagt inn: 17/12-2007 14:50
av Emilga
Hvilket spill er det du lager? :)
Hvis du skal bruke de trigonometriske funksjonene hyppig, kan det være lurt å lagre alle verdiene for de forskjellige vinklene i en array, slik at du ikke trenger å utføre de samme funksjonen omigjen.
Dette gjør at spillet går mye raskere.
Uten at jeg skal legge meg ut i noe jeg ikke kan. :)

Lagt inn: 17/12-2007 15:03
av Vektormannen
Stemmer det, Emomilol. Er bare å kjøre verdiene inn i en tabell når spillet starter eller noe. Eventuelt et cache-system som lagrer forespurte verdier i en tabell, slik at de bare kan hentes der neste gang.

Lagt inn: 18/12-2007 14:54
av Ivark
Tusen hjertelig for det raske svaret Vektormannen, og takk for tipset Emomilol. Jeg skal prøve å følge det :D Jeg er ikke så kjent med trigonometri, så dette var gull verdt for meg :wink: