1 et primtall?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg er vant med at 1 ikke defineres som et primtall, men at man regner 2 som det første primtallet. Likevel ser jeg i noen sammenhenger at matematikere kan ta med 1 som et primtall. En professor i matematikk vi hadde på gjesteforelesning, tok med tallet 1 som primtall, men fjernet det, da vår foreleser nevnte at vi var vant med å definere 2 som det første primtallet. Det virket ikke på han som om det hadde noen stor betydning, men at det var nesten mer en smakssak om man tok med 1.

Hvilket forhold har dere til 1 som primtall? Og er det noen som har et godt svar på hvorfor synet på det kan variere?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Jeg regner selv ikke 1 som primtall, mest fordi mine professorer ikke gjør det. Tror den nyeste definisjonen definerer at primtall er større enn 1.Mer om hvorfor kan leses på:

http://mathworld.wolfram.com/PrimeNumber.html

En bok hvor det står en del om primtall(i forbindelse med å få varianter av den harmoniske rekken til å konvergere) er Gamma - exploring Eulers constant. Det kan jo være en idè å sjekke ut denne hvis du er interessert. My annen interessant matematikk i den også
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Takk for en veldig interessant link. Den forklarte egentlig veldig greit hvorfor man i de fleste sammenhenger ekskluderer 1 som et primtall. Skal få lest linken mer grundig en dag jeg har bedre tid, og noterer meg også tipset om boken. Takk. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar