Realist1s Latex-test-tråd

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Først av alt; sorry hvis det fins en slik tråd fra før av. Da får moderator henvise med til riktig sted og stenge denne topic-en :)

Her vil jeg prøve å finne ut hvordan jeg får
- mellomrom i latex-text
- æ
- ø
- å
- gangetegn
- deletegn (kolon)
- integraltegn
- derivasjons-'
- både senket og hevet skrift etter en tekst/et tall
- plusminus
- theta, phi, omicron, sum-tegn osv
- uendelighetstegn
- tilnærmet-tegn
- er ikke lik, er ekvivalent med, formlikhetstegn
- vinkeltegn

og generelt andre brukte tegn og bruksområder.
Seff kan andre bruke denne tråden også. Lurte litt på å bare prøve og feile i noen av sticky-trådene, men tenkte at hvis jeg skal bruke 1000 innlegg på å få ting til, så ville det vært mindre spammende å lage det i en egen tråd. Flott med innspill!
KjetilEn
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 28/02-2007 17:30
Sted: Oslo

Kunne gjerne listet opp for deg, men ta heller en titt her http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html

Så får du heller spørre om det er noe du ikke finner.
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

For å være ærlig finner jeg svært lite enkelttegn der. Kun store sammenhenger osv.
KjetilEn
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 28/02-2007 17:30
Sted: Oslo

Gå helt neders på siden, der finner du det.
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

\LARGE\int_{\infty}^{\theta} \rightarrow \\ \Downarrow \\ \Large \varepsilon=\sum_{i=1}^{n-1} \frac1{\Delta x}\int_{x_i}^{x_{i+1}}\left\{\frac1{\Delta x}\big[ (x_{i+1}-x)y_i^\ast+(x-x_i)y_{i+1}^\ast\big]-f(x)\right\}^2dx

=

[tex]\LARGE\int_{\infty}^{\theta} \rightarrow \\ \Downarrow \\ \Large \varepsilon=\sum_{i=1}^{n-1} \frac1{\Delta x}\int_{x_i}^{x_{i+1}}\left\{\frac1{\Delta x}\big[ (x_{i+1}-x)y_i^\ast+(x-x_i)y_{i+1}^\ast\big]-f(x)\right\}^2dx[/tex]
Sist redigert av Realist1 den 11/06-2007 13:03, redigert 3 ganger totalt.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Forhåpentligvis mer oversiktlig denne linken:

http://web.ift.uib.no/Fysisk/Teori/KURS ... ymALL.html
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

[tex]\text{KONGE! Takk}[/tex]

\colon \ldot \cdot \sqrt[n]{k} \\ \sim \equiv \leq \geq \in \\ AB\parallel CD \neq \approx \\ \flat \natural \sharp \partial \forall \\ \bigcap \bigcup

[tex]\colon \ldot \cdot \sqrt[n]{k} \\ \sim \equiv \leq \geq \in \\ AB\parallel CD \neq \approx \\ \flat \natural \sharp \partial \forall \\ \bigcap \bigcup [/tex]

\Huge\hat{a} \acute{a} \bar{a} \dot{a} \breve{a \\ \check{a} \grave{a} \vec{a} \ddot{a} \tilde{a}

[tex]\Huge\hat{a} \acute{a} \bar{a} \dot{a} \breve{a} \\ \check{a} \grave{a} \vec{a} \ddot{a} \tilde{a}[/tex]
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

\alpha \beta \lambda \delta \gamma \rho \theta \mu \psi \epsilon \pi \zeta

[tex]\alpha \beta \lambda \delta \gamma \rho \theta \mu \psi \epsilon \pi \zeta [/tex]

Nå tok ejg bare de greske bokstavene jeg tror jeg kan i hodet. Blir spennende å se om dette blir tegn.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

greskordboka mi har visst flere:

\eta \iota \kappa \nu \xi \omikron \sigma \hi \phi

[tex]\eta \iota \kappa \nu \xi \omikron \sigma \hi \phi[/tex]

Hjelp?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

\Alpha \Beta \Gamma \Delta \Epsilon \Zeta \Eta \Iota \Kappa \Lambda \Mu \Nu \Xi \Omikron \Pi \Rho \Sigma \Ipsilon \Phi \Psi \Omega

\alpha \beta \gamma \delta \epsilon \zeta \eta \iota \kappa \lambda \mu \nu \xi \omikron \pi \rho \sigma \ipsilon \phi \psi \omega

[tex]\Alpha \Beta \Gamma \Delta \Epsilon \Zeta \Eta \Iota \Kappa \Lambda \Mu \Nu \Xi \Omikron \Pi \Rho \Sigma \Ipsilon \Phi \Psi \Omega \\ \ \\ \alpha \beta \gamma \delta \epsilon \zeta \eta \iota \kappa \lambda \mu \nu \xi \omikron \pi \rho \sigma \ipsilon \phi \psi \omega[/tex]

Men jeg får ikke til omikron, hi og ipsilon, og som du ser mange store bokstaver.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Sjekk: http://www.astro.uiuc.edu/~kaler/sow/greek.html så forstår du hvorfor noen store bokstaver ikke fungerer.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

vet de ser ut som vanlig. Kun derfor?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

ÆØÅ / æøå ??? HJELP har funnet ut at \a er æ
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

\a \A \o \O \å \Å

[tex]\a \A \o \O \aa \AA[/tex]

Digg! Ikke øØ though.
KjetilEn
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 28/02-2007 17:30
Sted: Oslo

nærmeste jeg har funnet 'ø' er \emptyset

[tex]\emptyset[/tex]
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Svar